19_komunikace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
= Vzájemná komunikace mezi učitelem a žáky, mezi žáky navzájem při řešení didaktického
problému. Jde o funkční metodu širšího významu, a to nejen pro oblast vzdělávací, ale také pro
rozvoj poznávacích funkcí, pro získávání dovedností a práce v týmu. Učitel musí neustále
průběh diskuse sledovat a nedopustit, aby se některé příspěvky vzdálily od stanoveného tématu.
Sokratovská metoda = Podstata této metody vede žáky ke vzpomínkám na dříve poznané, ze kterého žáci vytvářejí
nové kombinace a přicházejí tak k novým poznatkům a objevům. Úspěch metody je značně
závislý na správném stanovení otázky. Úlohy je třeba předem promyslet. Otázky by neměly být
sugestivní ani nápovědné. Úlohy mohou formulovat i žáci.
Heuristická metoda = Úkolem žáků, kteří jsou vedeni a motivováni učitelovou otázkou nebo pokynem je pozorovat,
pátrat, manipulovat, zkoušet, stanovovat hypotézy. Heuristická metoda vyžaduje od žáků
myšlenkové pochody vyššího řádu. Tato metoda aktivizuje žáky různých typů nadání, je
zábavná a motivující