2_did_pojetí a poslání
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
2. Pojetí a poslání vzdělávacího oboru somatologie na zdravotnických
školách. Návaznost učiva somatologie na učivo základní školy – analýza
vzdělávací oblasti Člověk a příroda v RVP pro základní vzdělávaní.
Somatologie = věda, která se zabývá stavbou a funkcí lidského organismu, který chápe jako součást a produkt
přírodního a sociálního prostředí.
Obecný cíl vyučovacího předmětu
Název je odvozen z řeckých slov soma – tělo, logos – věda.
Patří mezi biologické vědy, které se dělí na morfologické (anatomie, histologie,
embryologie) a funkční (fyziologie, biofyzika, biochemie).
Poskytuje základní vědomosti z klinicky aplikované anatomie, fyziologie, histologie a
biochemie.
Charakteristika učiva
Předmět somatologie je zařazen do 1. ročníku a vyučuje se v rozsahu čtyř vyučovacích
hodin
Celkově je výuce předmětu věnováno 136 hodin (4 hodiny týdně)
Předmět rozvíjí komunikativní kompetence žáků - dovednost samostatně, souvisle,
logicky a odborně správně se vyjadřovat, schematicky zobrazovat, vyvozovat
souvislosti, používat odborné názvosloví
Výuka směřuje k tomu, aby žáci byli schopni popsat stavbu lidského těla, prezentovat
topografickou anatomii jednotlivých orgánů lidského těla, aby chápali význam
předmětu a byli připraveni osvojené poznatky aplikovat v dalším studiu odborných
předmětů
Tematické celky odpovídají jednotlivým orgánovým soustavám člověka
Cíle vzdělávání v oblasti citů, postojů, hodnot a preferencí
Výuka směřuje k tomu, aby žáci:
-
Měli vhodnou míru sebevědomí a byli schopni sebehodnocení.
-
Využívali znalostí k ochraně života a zdraví.
-
Akceptovali význam odborných vědomostí pro uplatnění v oboru.
-
Aktivně vyhledávali odborné informace související s obsahem výuky.
Strategie výuky (pojetí výuky)
Výuka je vedena hromadnou formou (výuku je nutno podporovat a doplňovat
využíváním IKT- interaktivní tabule, internet, projekce) nebo skupinově
Zároveň je zařazováno projektové a individuální vyučování
Důraz je kladen na aktivizaci žáků
Žáci pracují s odbornou literaturou, statistickými údaji, s různými učebními pomůckami
(obrazy) nebo multimediálními programy
Hodnocení výsledků žáků
Žáci jsou hodnoceni v souladu s platným školním řádem školy, kde jsou specifikovány
zásady pro hodnocení žáků v teoretických předmětech.
Hodnocení probíhá permanentně.
Hodnocení je zaměřeno na projevy žáků (verbální i neverbální), výkony, schopnosti,
zájem.
Je sledována úroveň dosažených vědomostí.
Hodnotí se samostatnost a aktivita žáka ve výuce a plnění zadaných úkolů v rámci
domácí přípravy.
Učitel při hodnocení využívá jednak tradiční klasifikační stupnici, jednak slovní