Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




7_did_úlohy

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (296.78 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

7. Učební úlohy ve výuce somatologie – vhodné typy učebních úloh ve výuce somatologie.

Učební úlohy

 Široká škála učebních zadání od těch nejjednodušších úkolů vyžadujících pouhou

pamětní reprodukci, až po složité úkoly, vyžadující tvořivé myšlení.

 Učební úlohy by měly být podřízeny výukovému cíli, vycházet z něho a v závěru

vyučovací jednotky by měly být jedním z hlavních zpětnovazebních prostředků, jejichž

pomocí si učitel ale i žáci ověřují splnění daného cíle.

 Měly by pronikat celým vyučovacím procesem, neměly by být situovány jen na začátek

a konec hodiny.

 Měly by vyvolávat celou škálu poznávacích aktivit, měly by být podávány tak, aby

vzbuzovaly dojem, že logicky vyplynuly z okamžité situace vyučování.

Taxonomie učebních úloh dle Tollingerové:

1. Úlohy vyžadující pamětní reprodukci poznatků

 Úlohy na znovupoznání.
 Úlohy na reprodukci faktů, čísel, pojmů, norem, pravidel.
 Úlohy na reprodukci velkých textových celků, básní, tabulek.
 Formulace: Definuj (buňku), Zopakuj (jak se rozdělují epitely), Která

z uvedených alternativ je správná?, Co je..., Jak se nazývá..., Vyjmenuj...

2. Úlohy vyžadující jednoduché myšlenkové operace s poznatky

 Úlohy na zjišťování faktů (měření, vážení, výpočty). Úlohy na vyjmenování a popis faktů (výčet, soupis). Úlohy na vyjmenování a popis procesů, způsobů činnosti. Úlohy na rozbor a skladbu (analýza, syntéza). Úlohy na porovnávání a rozlišování (komparace, diskriminace). Úlohy na třídění (klasifikace, kategorizace).
 Úlohy na zjišťování vztahů mezi fakty (příčina, následek, cíl, vliv, funkce).
 Úlohy na abstrakci, konkretizaci a zobecňování.
 Řešení jednoduchých příkladů (s neznámými veličinami).
 Formulace: Vypočítej…, Rozděl (do skupin leukocyty), Popiš, jak probíhá

(nervový vzruch, ovulace), Porovnej (příčně pruhovanou a hladkou svalovinu),

Vyjmenuj části (kosti), Jakým způsobem probíhá..., Z čeho se skládá...

3. Úlohy vyžadující složité myšlenkové operace s poznatky

 Úlohy na překlad (translaci – přemístění, přeložení, transformaci). Úlohy na výklad (interpretaci), vysvětlení smyslu a významu, zdůvodnění. Úlohy na vyvozování (indukci), odvozování (dedukci). Úlohy na dokazování (argumentaci) a ověřování (verifikaci), hodnocení. Začínají formulacemi: Vysvětli význam (tvorby hormonů), Zdůvodni, k čemu je

dobré…., Dokaž správnost….

4. Úlohy vyžadující sdělení poznatků

 Úlohy na vypracování přehledu, výtahu, obsahu. Úlohy na vypracování zprávy, pojednání, referátu. Samostatné písemné práce, výkresy, projekty. Nejedná se o úlohy na prostou reprodukci poznatků, ale velmi náročné,

vyžadující ke svému řešení nějaký řečový akt, a´t již mluvený nebo psaný

Témata, do kterých materiál patří