Meziválečné umění
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
meziválečné umění
dada
hnutí vzniklé za první světové války v Švýcarsku a v USA
jeho programem byl protest proti nesmyslnému vraždění
aplikuje náhodu a snaží se odstavit rozum a logiku - nesmyslné souvislosti vymykajíc se chápání
provokace, absurdita, náhoda, humor a uvolnění fantazie
dadaismus objevuje nové tvůrčí metody - koláž, obrazy z roztrhaných papírů, ready-made
využívá všech prostředků - poezie, malířství, sochařství, fotografie, tance, divadla a kabaretu k narušení dosavadních životních a uměleckých konvencí
v kabaretu Voltaire v neutrálním Švýcarsku se od r. 1916 scházeli umělci a intelektuálové, mnozí z nich exulanti. Kabaret pořádal prezentace umění, výstavy, večery poezie a koncerty klasické a černošské hudby
zakladatelé byli básník Hugo Ball a jeho žena, Tristan Tzara, výtvarník Hans Arp a malíř Marcel Janko
název byl vybrán náhodou - kapkou vody na slovníku. Dada znamená dětský koníček
Dadagalerie r. 1917 vystavuje obrazy Arpovy, Chiricovy, Ernstovy, Kandinského, Kleeovy, Kokoschkovy, Modiglianovy a Picassovy
Marcel Janco - navrhuje dekorace, masky a kostýmy pro dada divadelní hry. Vytváří abstraktní obrazy na sádře nebo pytloviny. 1942 emigruje do Palestiny. Curyšské dada se po první válce rozpadlo
Hans Arp -zabýval se koláží, tvorbou obrazů z roztrhaného papíru. Od r. 1917 vytvářel abstraktní dřevěné reliéfy. Zaměřuje se na jednoduché formy a nejobyčejnější materiál. V Kolíně nad Rýnem založil Dada s Maxem Ernstem.
Max Ernst - byl samouk. Otevřel v Kolýně r. 1918 Dadahaus, vydával časopis Ventilátor, který byl zakázán. Účastnil se obou dada výstav v Kolýně (1919,1920) - obě byly po pár dnech zakázány. Pracoval s koláží, dokresloval plakáty a příručky. Experimentoval s metodou psychického automatismu
Georg Grosz - člen Berlínského Dada. Dvakrát narukoval a byl poslán domů zraněn. V Berlině potkal společnost zhýralých zbohatlíků, kterou po válce tvrdě kritizoval. Snažil se dojít ke kresbě která by jasně a drasticky vyjádřil tvrdost jeho modelů - inspiroval se na dětských kresbách, kresbičkách na záchodcích aj.
Kurt Schwitters - expresionistický a abstraktní Hannoverský malíř. Seznámil se s Ernstem, Arpem a van Doesburgem a uskutečnil s nimi turné po Holandsku propagující dadaismus (1922-3), po návratu založil hnutí Merz a tvořil asambláže z nejrůznějších materiálů (papír, dřevo, dráty aj.) Merz-bau - obrovský sloup u něj v domě, na který stále nabaloval nové části (zničeno bombardováním)
Pařížské Dada - nejpočetnější skupina - Tzara, Picabia, Breton, Eluard, na začátku 20. let se přidávájí i Arp s Ernstem
Francis Picabia - člen Newyorského Dada (společně s Duchampem a Man Rayem). Anarchista, vystavoval na Armory show v New Yorku - výstava moderního umění v kasárnách, která vzbudila pobouření. Rád cestoval - stal se spojkou curyšských, newyorských a pařížských dadaistů. Od r. 1921 spolupracoval s Bretonem, ale brzy se se surrealisty rozešel. Byl rozený anarchista
Man Ray - američan. Malíř a fotograf zprvu kubista, pak ho Duchamp přivádí k dada. Objev tzv. rayogramu (1919) - fotografie bez přístroje. Jako surrealista pak maluje kompozice s imaginativním humorem