Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Filozofická antropologie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.72 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Filozofická antropologie

Obecně

Dosavadní filozofické koncepce člověka nedokázaly najít tu správnou rovnováhu: buď přeceňovaly stránku iracionální (jako existencionalismus) či dokonce pudovou (jako Schopenhauer a Nietzsche), nebo naopak stránku rozumovou a spekulativní, což vedlo k tomu, že člověk se stal pouhým nástrojem vývoje jakéhosi abstraktního principu nebo absolutna (subjekt u Descarta, vědomí u Hegera). Pokusy o „zpředmětnění“ lidského jednání, o jeho posazení do přírody a společnosti vyzněly také jednostranné: marxismus zajímal produkující člověk jen jako proletář, Feuerbach zkonstruoval smyslovou bytost, uzamčenou v jejím vlastním čití.

Seriózní disciplína, která se hodlá zabývat člověkem, se musí pokusit uchopit ho v celku: v jednotě jeho živočišné i duchovní existence, a to znamená také v celku jeho vztahů ke světu a společnosti. Bylo by potřeba respektovat mnohovrstevnost lidství a porozumět mu právě jako bytosti, která má také mnohovrstevnaté potřeby, nároky a zájmy. Pojímat člověka jednotně znamená i jinak nahlížet na rozsáhlou duchovní sféru lidské existence: na kulturu a techniku, obecně na celou civilizaci. Pokud by se ovšem podařilo najít harmonii mezi lidskou přirozeností, její kulturní a technickou oblastí a přírodou, mohlo by to mít praktický dopad na řešení soudobých problémů lidstva. Takto pojatá filozofie člověka by tak ovšem mohla vytvořit i úspěšný metodický základ pro další příbuzné disciplíny, které se často rozvíjely samostatně: sociologii, psychologii, politologii apod.

Filozofická antropologie

Filozofická antropologie je filozofická disciplína, která se ptá na povahu člověka v celku a na jeho místo v přírodě. Zkoumá přitom komplexně biologickou, duchovní i kulturní stránku lidské existence a tím se liší jak od dílčích věd (biologie, psychologie, sociologie), tak od četných předchozích filozofických konceptů. Rozvíjí se ve 20. a 30. letech 20. století a mezi její nejvýznamnější představitele patří Max Scheler, Arnold Gehlen a Helmuth Plessner.

M. SCHELER

- narozen 1874 v Mnichově, studoval medicínu a filozofii

- je považován za zakladatele fil. Antropologie

- díla: Formalismus v etice a materiální etika hodnot

Podstata a formy sympatie

Postavení člověka v kosmu

Schelerovo uvažování o člověku má dvě vývojové etapy. V první z nich si všímá více člověka z hlediska etiky, v druhé z hlediska jeho postavení ve světě a v řádu organismů .

Řád lásky

Dříve, než je člověk ens cogitans (poznávající jsoucno), je podle Scheler ens amans (milující jsoucno). Zaměřím-li se na nějaký předmět, který chci poznávat, předpokládá to, že jsem jím byl nějak upoután (už třeba jenom tím, že jsem k němu otočil hlavu). To je ale jistě projev nějaké prvotní náklonnosti, nějaké sympatie, lze říci snad i lásky. Láska je emocionální vztah, v němž je teprve umožněno jakékoliv další zaměření k jsoucímu. Na ně pak teprve může navazovat poznání. Láska je zušlechťující a tvořivá aktivita, probouzí chtění a poznávání, je matkou ducha a rozumu. Je ovšem neustále neukojena, trvale usiluje o to, co nemá, a proto může být uspokojena jen nekonečným statkem – Bohem.

Témata, do kterých materiál patří