Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8_did_hodina

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (325.98 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

8. Vyučovací hodina v somatologii – plánování výuky, příprava učitele na vyučování.

Příprava na výuku je myšlenková činnost, kdy si učitel promítá v mysli celou vyučovací

jednotku a provádí její úpravy tak, aby odpovídala jeho záměru.

Kroky při plánování vyučování

Studium kurikulárních dokumentů – RVP, ŠVP – obvykle před začátkem školního

roku.

Identifikace/zjištění potřeb žáků – v kurikulárních dokumentech je obecně stanoveno,

co má zvládat absolvent dané školy. Nicméně učitel, by měl vždy brát v potaz možnosti

žáků v dané třídě, jejich dosavadní vědomosti, dovednosti apod.

 Na základě výše zmíněných dokumentů (RVP,ŠVP) je tvořen tzv. časově tematický

plán učiva – představa o tom, jak bude během školního roku výuka probíhat. Dané

tematické celky a pro ně vyhrazené počty hodin by měli být rozvrženy v konkrétním

časovém období od-do (př.: 1.9. - 15.10.). Časově tematický plán učiva je vypracováván

předmětovou komisí* před zahájením školního roku pro všechny třídy a všechny

předměty. Při tvorbě je nutné zohlednit podmínky a zaměření školy, potřeby žáků atd.

* předmětová komise = skupina učitelů daného předmětu (určují obtížně zvládnutelná

témata, společně stanovují učebnici pro daný předmět apod.)

 Nakonec si učitel samostatně dle časově tematického plánu vytváří přípravy na dané

vyučovací jednotky, což je označováno jako tzv. projektování výuky.

Příprava učitele na vyučování

 Samotné realizaci vyučování předchází dlouhodobý proces, který je označován jako

projektování výuky neboli příprava učitele na výuku.

 Začínající učitel – doporučuje se podrobná písemná příprava včetně časových úseků

(minut) jednotlivých činností.

 Zkušený učitel – obvykle stačí stručná příprava se zachycením základních bodů a

časového plánů.

 Přípravě na jednotlivé hodiny předchází tvorba tematického plánu před zahájením

školního roku.

 Během tvorby samotné přípravy si učitel v představách promítá celý průběh vyučovací

hodiny, stanovuje si učební úlohy a pomůcky, které jsou dostupné a bude je využívat.

Práce učitelů s učivem a naplňování státem stanovených cílů výuky je plně v jejich

kompetenci. Písemná podoba přípravy není povinná a záleží tedy pouze na učiteli,

jakou formou přípravu na výuku realizuje.

Typy příprav na výuku (dle Rysa)

1. typ

tzv. blesková příprava – učitel vymezí obsah, promyslí metody a prostředky (co? jak?), nikoli

konkrétní fáze výuky

- o výukových cílech předpokládá, že jsou zakomponovány do obsahu učebnic.

2. typ

Zde se ptáme na otázky stylu:

Co již bylo? Čeho chci dosáhnout? Jak a čím toho dosáhnu? Jaké bude mít hodina

pokračování? Učitel má představu toho, co se mají žáci naučit, na jaké úrovni; bere v potaz

Témata, do kterých materiál patří