8_did_hodina
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
8. Vyučovací hodina v somatologii – plánování výuky, příprava učitele na vyučování.
Příprava na výuku je myšlenková činnost, kdy si učitel promítá v mysli celou vyučovací
jednotku a provádí její úpravy tak, aby odpovídala jeho záměru.
Kroky při plánování vyučování
Studium kurikulárních dokumentů – RVP, ŠVP – obvykle před začátkem školního
roku.
Identifikace/zjištění potřeb žáků – v kurikulárních dokumentech je obecně stanoveno,
co má zvládat absolvent dané školy. Nicméně učitel, by měl vždy brát v potaz možnosti
žáků v dané třídě, jejich dosavadní vědomosti, dovednosti apod.
Na základě výše zmíněných dokumentů (RVP,ŠVP) je tvořen tzv. časově tematický
plán učiva – představa o tom, jak bude během školního roku výuka probíhat. Dané
tematické celky a pro ně vyhrazené počty hodin by měli být rozvrženy v konkrétním
časovém období od-do (př.: 1.9. - 15.10.). Časově tematický plán učiva je vypracováván
předmětovou komisí* před zahájením školního roku pro všechny třídy a všechny
předměty. Při tvorbě je nutné zohlednit podmínky a zaměření školy, potřeby žáků atd.
* předmětová komise = skupina učitelů daného předmětu (určují obtížně zvládnutelná
témata, společně stanovují učebnici pro daný předmět apod.)
Nakonec si učitel samostatně dle časově tematického plánu vytváří přípravy na dané
vyučovací jednotky, což je označováno jako tzv. projektování výuky.
Příprava učitele na vyučování
Samotné realizaci vyučování předchází dlouhodobý proces, který je označován jako
projektování výuky neboli příprava učitele na výuku.
Začínající učitel – doporučuje se podrobná písemná příprava včetně časových úseků
(minut) jednotlivých činností.
Zkušený učitel – obvykle stačí stručná příprava se zachycením základních bodů a
časového plánů.
Přípravě na jednotlivé hodiny předchází tvorba tematického plánu před zahájením
školního roku.
Během tvorby samotné přípravy si učitel v představách promítá celý průběh vyučovací
hodiny, stanovuje si učební úlohy a pomůcky, které jsou dostupné a bude je využívat.
Práce učitelů s učivem a naplňování státem stanovených cílů výuky je plně v jejich
kompetenci. Písemná podoba přípravy není povinná a záleží tedy pouze na učiteli,
jakou formou přípravu na výuku realizuje.
Typy příprav na výuku (dle Rysa)
1. typ
tzv. blesková příprava – učitel vymezí obsah, promyslí metody a prostředky (co? jak?), nikoli
konkrétní fáze výuky
- o výukových cílech předpokládá, že jsou zakomponovány do obsahu učebnic.
2. typ
Zde se ptáme na otázky stylu:
Co již bylo? Čeho chci dosáhnout? Jak a čím toho dosáhnu? Jaké bude mít hodina
pokračování? Učitel má představu toho, co se mají žáci naučit, na jaké úrovni; bere v potaz