8_did_hodina
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
časové souvislosti (co bylo a co teprve bude) – patří sem např. opakování učiva z minulé
hodiny, zadání úkolů pro příští hodinu.
- nejčastější typ přípravy.
3. typ
Je nejnáročnější, jedná se o komplexní přípravu.
Zaměřuje se na:
1. CÍLE
5. ORGANIZACI
VYUČOVACÍ JEDNOTKY
2. PROSTŘEDKY, KTERÝMI
CÍLE DOSÁHNU
6. ČASOVÝ PROJEKT
VYUČOVACÍ JEDNOTKY
3. ZVLÁŠTNÍ DIDAKTICKÁ
HLEDISKA*
7. REALIZACI PŘÍPRAVY
4. VÝCHOVNÉ MOŽNOSTI
*ZVLÁŠTNÍ DIDAKTICKÁ HLEDISKA - předběžné znalosti, analýza obtížnosti,
jak aktivizovat žáky, zajištění časové a obsahové kontinuity, zajištění individuálního a
diferencovaného přístupu k žákům atd.
Plánování výuky – struktura vyučovací hodiny
Úvod – zahájení + organizační záležitosti (zápis do třídní knihy, vybírání domácích
úkolů)
Evaluace – ověřování a hodnocení (ústní a písemné zkoušení)
Motivace – sdělení tématu, cíle hodiny, motivace k tématu
Expozice – prezentace nového učiva (např. výklad, prezentace)
Fixace – opakování nových poznatků, shrnutí
Aplikace – řešení úloh, zadání domácí úlohy na probranou látku
Diagnostika – ověření, zda si žáci osvojili cílové vědomosti a dovednosti – nejčastěji
otázky učitele a odpovědi žáků
Závěr – ukončení vyučovací hodiny
Vyučující by měl při přípravě na hodinu myslet na všechny tyto body.
Osnova přípravy hodiny
Datum, čas, třída, název předmětu, témata zkoušení
Název hodiny
Cíle
Vyučovací pomůcky
Postup výuky
Časový harmonogram
Konkrétní otázky
Odkazy na literaturu
Posouzení průběhu hodiny – umožňuje učiteli při následném použití přípravy
přehodnotit metody/vlastní přípravu apod.
Zásady při přípravě na hodinu
Měla by dosáhnout zamýšlených cílů
Žáci by měli chápat její smysl a musí akceptovat cíle
Měl by být udržen zájem žáků
Žáci by měli být aktivně zapojováni
Měla by být logicky strukturovaná
Měla by obsahovat různé učební činnosti a výukové metody
Konečné procvičení vědomostí a dovedností by mělo být co nejrealističtější
Výklad by měl být co nejvíce doplňován obrazovými a dalšími materiály
Učitel by měl mít připravené pomůcky a vyzkoušenou/zkontrolovanou techniku
Doporučení při tvorbě příprav
Ideální pro učitele je vytvořit si písemnou přípravu – ta slouží jako opora v průběhu
výuky. Měla by být psána stručně a v heslech.
Přípravu vhodně rozvrhnout a zvýraznit důležitá místa – v případě komplikací při výuce
se mrknutím oka může vyučující jednoduše zorientovat.
V přípravě by mělo být taktéž místo na poznámky – po jejím skončení si může vyučující
zapsat sebereflexi a zaznamenat své postřehy a poznatky.