Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8_did_hodina

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (325.98 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

časové souvislosti (co bylo a co teprve bude) – patří sem např. opakování učiva z minulé

hodiny, zadání úkolů pro příští hodinu.

- nejčastější typ přípravy.

3. typ

Je nejnáročnější, jedná se o komplexní přípravu.

Zaměřuje se na:

1. CÍLE

5. ORGANIZACI

VYUČOVACÍ JEDNOTKY

2. PROSTŘEDKY, KTERÝMI

CÍLE DOSÁHNU

6. ČASOVÝ PROJEKT

VYUČOVACÍ JEDNOTKY

3. ZVLÁŠTNÍ DIDAKTICKÁ

HLEDISKA*

7. REALIZACI PŘÍPRAVY

4. VÝCHOVNÉ MOŽNOSTI

*ZVLÁŠTNÍ DIDAKTICKÁ HLEDISKA - předběžné znalosti, analýza obtížnosti,

jak aktivizovat žáky, zajištění časové a obsahové kontinuity, zajištění individuálního a

diferencovaného přístupu k žákům atd.

Plánování výuky – struktura vyučovací hodiny

 Úvod – zahájení + organizační záležitosti (zápis do třídní knihy, vybírání domácích

úkolů)

 Evaluace – ověřování a hodnocení (ústní a písemné zkoušení)

 Motivace – sdělení tématu, cíle hodiny, motivace k tématu

 Expozice – prezentace nového učiva (např. výklad, prezentace)

 Fixace – opakování nových poznatků, shrnutí

 Aplikace – řešení úloh, zadání domácí úlohy na probranou látku

 Diagnostika – ověření, zda si žáci osvojili cílové vědomosti a dovednosti – nejčastěji

otázky učitele a odpovědi žáků

 Závěr – ukončení vyučovací hodiny

Vyučující by měl při přípravě na hodinu myslet na všechny tyto body.

Osnova přípravy hodiny

 Datum, čas, třída, název předmětu, témata zkoušení

 Název hodiny

 Cíle

 Vyučovací pomůcky

 Postup výuky

 Časový harmonogram

 Konkrétní otázky

 Odkazy na literaturu

 Posouzení průběhu hodiny – umožňuje učiteli při následném použití přípravy

přehodnotit metody/vlastní přípravu apod.

Zásady při přípravě na hodinu

 Měla by dosáhnout zamýšlených cílů

 Žáci by měli chápat její smysl a musí akceptovat cíle

 Měl by být udržen zájem žáků

 Žáci by měli být aktivně zapojováni

 Měla by být logicky strukturovaná

 Měla by obsahovat různé učební činnosti a výukové metody

 Konečné procvičení vědomostí a dovedností by mělo být co nejrealističtější

 Výklad by měl být co nejvíce doplňován obrazovými a dalšími materiály

 Učitel by měl mít připravené pomůcky a vyzkoušenou/zkontrolovanou techniku

Doporučení při tvorbě příprav

 Ideální pro učitele je vytvořit si písemnou přípravu – ta slouží jako opora v průběhu

výuky. Měla by být psána stručně a v heslech.

 Přípravu vhodně rozvrhnout a zvýraznit důležitá místa – v případě komplikací při výuce

se mrknutím oka může vyučující jednoduše zorientovat.

 V přípravě by mělo být taktéž místo na poznámky – po jejím skončení si může vyučující

zapsat sebereflexi a zaznamenat své postřehy a poznatky.

Témata, do kterých materiál patří