Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




otazky_ukoly_3

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.8 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Otázky a úkoly k textu – Hodnoty

  1. Teorie (cca 15 min)

  1. Co jsou podle Vladimíra Brožíka hodnoty a jak vysvětluje jejich vznik?

Hodnoty člověka vznikají ve vztahu – mezi jedincem a objektem

Funkční vztah – objekt plní funkci, která souvisí s uspokojením nějaké naši potřeby

Jsou motivem a cílem – popohání nás

Hodnotu něčeho poznáme až když to začneme postrádat

  1. Proč je podle této teorie hodnot chybné tvrzení: „hodnoty jsou našimi nejdůležitějšími cíli, našimi ideály, ke kterým směřujeme“

Hodnoty nemusí být vždy pozitivní, mohou být negativní (podložené na negativní zkušenosti)

  1. Jaké 3 složky tvoří hodnoty? Vysvětlete jejich podstatu to na příkladu nějaké konkrétní hodnoty.

Afektivní – jak na mě působí – nejdůležitější (oblečení – dodává sebevědomí)

Kognitivní – znalost o objektu ( víme informace o dané textilií, můžeme tedy tušit, zda materiál bude pro nás vhodný, příjemný)

Behaviorální – projev hodnoty v mém chování (budu nesvá, nevrlá kvůli špatnému materiálu)

  1. Které hodnoty jsou ve vzdělávání nejdůležitější? (Ne podle vás, ale z textu)

Hodnoty jsou součástí klíčových kompetencí – cíle směru výchovy

4 pilíře – poznávání, vzdělání, učení,

Práce, aktivity

Sebe

druhých lidí

(+5 – příroda)

  1. Aplikační úkol: (cca 10 min)

Z hodnot uvedených v úkolu 4 si za skupinu zvolte jednu a vymyslete 5 libovolných prostředků, prostřednictvím kterých byste tuto hodnotu pomáhali žákům zvnitřnit. Prostředkem může být opravdu cokoli, třeba výuková nebo výchovná metoda, výuková forma, způsob komunikace učitele apod.)

Např. hodnota práce – budeme u žáků rozvíjet snahu a touhu dokončit úkol pomocí formativního hodnocení

Hodnota – vzdělání

= pohádka – kde hlavní postava neříkala pravdu, lže

= podpora zdravého životního stylu (sportovní dny, ovoce do škol)

= Empatie, vcítění se (den s handicapem, simulační situace)

= Prevence závislostí (exkurze P- centrum)

= První pomoc (názorné ukázky, scénky, řešení konkrétních situací)

(prodiskutováno)

  1. Diskusní úkol (cca 15 min)

  1. Považujete za důležité a reálné, aby učitelé všech (ne pouze výchovných) předmětů ve své praxi formovali hodnoty žáků zmíněné v přednášce (tj. hodnota já, ostatní, práce, poznání, příroda)?

V bodech prosím shrňte nejdůležitější výstupy z diskuse.

= měla by to být podstatná část výuky, ale myslíme si, že v časovém rozmezí výuky se tento cíl špatně realizuje.

  1. Přečtěte si text v Moodlu – najdete ho pod tématem 8 – text Chyba a prodiskutujte otázku č. 4: Vnímá studentka chybu jako příležitost k učení? Ano, ale máme pocit, že si to bere spíše jako osobní selhání

Kognitivní hodnota = psal o chybě pozitivně, brala to jako součást života

Behaviorální = po učinění chyby, to brala spíše jako osobní selhání

Témata, do kterých materiál patří