otazky_ukoly_3
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Otázky a úkoly k textu – Hodnoty
Teorie (cca 15 min)
Co jsou podle Vladimíra Brožíka hodnoty a jak vysvětluje jejich vznik?
Hodnoty člověka vznikají ve vztahu – mezi jedincem a objektem
Funkční vztah – objekt plní funkci, která souvisí s uspokojením nějaké naši potřeby
Jsou motivem a cílem – popohání nás
Hodnotu něčeho poznáme až když to začneme postrádat
Proč je podle této teorie hodnot chybné tvrzení: „hodnoty jsou našimi nejdůležitějšími cíli, našimi ideály, ke kterým směřujeme“
Hodnoty nemusí být vždy pozitivní, mohou být negativní (podložené na negativní zkušenosti)
Jaké 3 složky tvoří hodnoty? Vysvětlete jejich podstatu to na příkladu nějaké konkrétní hodnoty.
Afektivní – jak na mě působí – nejdůležitější (oblečení – dodává sebevědomí)
Kognitivní – znalost o objektu ( víme informace o dané textilií, můžeme tedy tušit, zda materiál bude pro nás vhodný, příjemný)
Behaviorální – projev hodnoty v mém chování (budu nesvá, nevrlá kvůli špatnému materiálu)
Které hodnoty jsou ve vzdělávání nejdůležitější? (Ne podle vás, ale z textu)
Hodnoty jsou součástí klíčových kompetencí – cíle směru výchovy
4 pilíře – poznávání, vzdělání, učení,
Práce, aktivity
Sebe
druhých lidí
(+5 – příroda)
Aplikační úkol: (cca 10 min)
Z hodnot uvedených v úkolu 4 si za skupinu zvolte jednu a vymyslete 5 libovolných prostředků, prostřednictvím kterých byste tuto hodnotu pomáhali žákům zvnitřnit. Prostředkem může být opravdu cokoli, třeba výuková nebo výchovná metoda, výuková forma, způsob komunikace učitele apod.)
Např. hodnota práce – budeme u žáků rozvíjet snahu a touhu dokončit úkol pomocí formativního hodnocení
Hodnota – vzdělání
= pohádka – kde hlavní postava neříkala pravdu, lže
= podpora zdravého životního stylu (sportovní dny, ovoce do škol)
= Empatie, vcítění se (den s handicapem, simulační situace)
= Prevence závislostí (exkurze P- centrum)
= První pomoc (názorné ukázky, scénky, řešení konkrétních situací)
(prodiskutováno)
Diskusní úkol (cca 15 min)
Považujete za důležité a reálné, aby učitelé všech (ne pouze výchovných) předmětů ve své praxi formovali hodnoty žáků zmíněné v přednášce (tj. hodnota já, ostatní, práce, poznání, příroda)?
V bodech prosím shrňte nejdůležitější výstupy z diskuse.
= měla by to být podstatná část výuky, ale myslíme si, že v časovém rozmezí výuky se tento cíl špatně realizuje.
Přečtěte si text v Moodlu – najdete ho pod tématem 8 – text Chyba a prodiskutujte otázku č. 4: Vnímá studentka chybu jako příležitost k učení? Ano, ale máme pocit, že si to bere spíše jako osobní selhání
Kognitivní hodnota = psal o chybě pozitivně, brala to jako součást života
Behaviorální = po učinění chyby, to brala spíše jako osobní selhání