Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




profesní etika učitele - úkol 1 - Kolínková, Klimešová, Němcová, Klabačková

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.45 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

KOLÍNKOVÁ, KLIMEŠOVÁ, NĚMCOVÁ, KLABAČKOVÁ

Vypracované otázky z 1. tématu

  1. Teorie (cca 20 min)

  1. Co to je morální autonomie?

  • Pravidla morální autonomie

  • Člověk nastavuje sám na základě vlastního uvážení

  1. V čem se Jean Piaget a Lawrence Kohlberg mýlili?

  • Tvrdí, že porozumění společ. Pravidel je nížší fáze morálního vývoje - Od 9 let přejde z heteronomní morálky do autonomie

  1. Co naopak zjistil E. Turiel?

  • Dítě od 3 let je schopné řešit jednoduché situace

  1. Jakými třemi principy se řídí morální pravidla?

  • Princip blaha

  • Spravedlnosti

  • Základních lidských práv

  1. Co to jsou mixed events?

  • Překrývání domén - může dojít k jejich konfliktu

  1. Označte jako P: pravdivý/N: nepravdivý výrok:

Žáky lze v jednotlivých doménách rozvíjet. P

Morálně jednat někdy znamená porušit konvenci nebo upozadit své potřeby a zájmy. P

Rozvíjením žáka v jedné doméně automaticky rozvíjíme žáka i v ostatních dvou doménách. N

Když jeden žák záměrně ublíží jinému žáku, učitel by měl reagovat tak, že upozorní na porušení pravidla školního řádu. - P

  1. Aplikace do praxe (cca 20 min)

Úvodní poznámka: Podle teorie sociálních domén musí být výchovné působení učitele (vychovatele) v souladu s doménou, která byla v konkrétní situaci porušena. Např. na porušení morálního pravila by měl reagovat jinak než na porušení konvence (více viz text přednášky nebo výukové video). Předpokladem k tomu však je správně vyhodnotit, jaké domény (jakých domén) se situace týká, či zda nějaká doména převládá. V této dovednosti se můžete procvičit v následujícím úkolu.

Zadání:

1) Doplňte kontext jedné z níže popsaných situací, a tím ji zkuste zařadit do různých domén, tzn. a) bude spadat pod morální doménu b) pod doménu společenských konvencí c) pod personální doménu. Podobně jako ve videu uvádím příklad se zimní bundou nebo v textu příklad s burkou.

Převládá ve vámi zvolené situaci nějaká doména? Zdůvodněte.

Můžete si zvolit z těchto situací nebo vymyslet vlastní:

  • žáci se o velké přestávce poperou, A, B - princip spravedlnosti, učení od druhých

  • žák osloví kamaráda vulgárním výrazem A - porušení školního řádu, B - nevhodné chování

  • žák je ve třídě nezapadnul do kolektivu a nikdo se s ním nebaví C - není nic porušeno žádné pravidla, konvence či morálka - pokud je to introvert

MORÁLNÍ PROBLÉM - PRODISKUTOVÁNO V HODINĚ

SPOLEČENSKÉ KONVENCE

PERSONÁLNÍ DOMÉNY

Řešení - stanovení pravidla třídy -

  • skupinové práce - učitel zapojí žáka do kolektivu menší skupiny - tím se mohou více poznat

  • třídní hodiny - k řešení problémů třídy - prodiskutovat různé situace, které se ve třídě staly

  • adaptační kurz / třídní výlety - pobyt mimo školní prostředí, skamarádění se, poznávací hry

  • pravidla třídy - stanovit si určitá pravidla, která budou uspokojovat potřeby všech žáků, aby nedocházelo k vyčleňování z kolektivu

Témata, do kterých materiál patří