profesní etika učitele - úkol 1 - Kolínková, Klimešová, Němcová, Klabačková
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Návod: pro zařazení do morální domény musí v situaci dojít k porušení nějakého morálního principu (např. blaha). V doméně konvencí musí být porušena nějaká konvence, pravidlo, vztah k autoritě. Pokud půjde o personální doménu, tak nesmí dojít ani k porušení konvence ani k porušení morálního pravidla.
Příklad možného výstupu:
situace – žák nedonesl domácí úkol
morální problém – princip spravedlnosti. Učitel chce mít na všechny stejné požadavky. Spadá sem ale i situace, že žák nemohl úkol vypracovat, protože např. musel pomáhat rodiči, protože mu ve splnění zabránila besídka z kroužku, zápas… (neměl rovné podmínky jako ostatní – úkol by musel plnit až pozdě večer apod.)
konvence – porušení dohodnutých (třeba i psaných) pravidel s učitelem, porušení školního řádu (pokud je ve ŠŘ uvedeno)
personální doména – učitel má se žáky dohodu, že úkoly jsou pro jejich rozvoj a je na nich, zda si je vypracují nebo ne
Morální situace k diskuzi (pouze pro rychlé studenty, aby se mi nenudili :) Pokud vám zbyde čas, můžete prodiskutovat následující situaci
Zadání:
Žák šeptem tituluje učitelku “kráva blbá“ v reakci na to, že mu nechtěla odpustit domácí úkol, a oznámkovala ho stupněm 5. (Pozn. pomineme teď téma vhodnosti či nevhodnosti známkování domácích úkolů, a nebudeme předstírat, že se to v praxi neděje). Žák se opakovaně snažil učitelce vysvětlit, že měl předešlý den fotbalový zápas a domů se vrátil až pozdě večer. Učitelka trvala na svém a napětí mezi oběma aktéry postupně vzrostlo.
Analyzujte tuto situaci v souladu s teorií domén a navrhněte ideální řešení.
Nezapomeňte vyplnit formulář k zhodnocení vaší práce
