Úkol 4 - etika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Teorie (cca 20 min)
Volím hodnotu: Zdraví -> Důležitost spánku
Přijímání: video -> rizika spojené s nedostatkem spánku nebo kniha ,,Proč spíme,,
Reagování: vyzvání žáku, aby zhodnotili jejich spánkovou hygienu, aby si zjistili kolik průměrně hodin spí, jestli se cítí dostatečně odpočatě.
Hodnocení: Projekt- sledování kvality vlastního spánku po určitý čas -> spánkový deník, aplikace na hodinkách která sleduje kvalitu spánku během noci, nastavení večerky, atd..
Integrace hodnot: úvaha, diskuse > Co mi práce na projektu přinesla/vzala? Chci v tomto způsobu života pokračovat? Jak?
Zvnitřnění hodnot v charakteru: Žák již dlouhodobě zdokonaluje svou spánkovou hygienu, zjišťuje metody pro navození lepšího spánku, dodržuje předem stanovený režim.
Z jakých složek se skládá hodnota sebe samého?
- Sebepoznání, sebehodnocení (složky kognitivní)
- Sebepřijetí, sebeúcta (Složky emocionální)
- Úsilí po seberealizaci (Složka konativní)
3) Vypište alespoň 4 projevy sebeúcty v životě člověka (nízká/vysoká, ne/stabilní)
- Nízká -> váhání u vyzkoušení nových věcí, stále hledá ujištění od druhých a je závislý na jejich mínění, výrazy studu a viny, vyhodnocuje sám sebe jako neschopného, sociální fobie, úzkostnost, deprese
- Vysoká -> rychle se vyrovnávají s neúspěchem, odolávají negativním zkušenostem, úspěšnost ve škole, vyšší sociální status, např. obarví si vlasy a hrdě je nosí
- Vysoká ale Nestabilní -> známky agresivity, zlosti, nepřátelskost, obviňování ostatních, vymýšlení omluv
Např. lidé s nízkou sebeúctou si raději zvolí konzervativní oblečení, aby na sebe nestrhli pozornost okolí.
4)Uveďte min 3 faktory, které ovlivňují vnímání vlastní hodnoty (sebeúcty)
- sebeúcta rodičů (věří si, citově stabilní)
- plná akceptace dítěte rodičem -> dává najevo lásku a zájem
- jasně definovaná pravidla chování a jejich dodržování
- respekt a svoboda v činnosti (prostor pro tvoření)
5) Dobrovolné – pro rychlejší studenty: Jaké chyby ve vztahu k žákům se může dopustit učitel, který prožívá osamělost nebo nemá dostatečnou sebeúctu? Min 2 projevy.
- Pro nízkou sebeúctu může být učitel nejistý z nesouhlasu žáku, a proto nedá např. prostor pro dotazy a převezme nad nimi kontrolu (nezjistí co je špatně, a proto nemůže s chybou pracovat)
- Učitel, co prožívá osamělost se může až nadměrně angažovat v situacích, které nejsou úplně vhodné a přebírat ostatní problémy na svou hlavu
II. Diskusní úkol k tématu hodnota člověka (20 min)
Je možné rozvíjet každého žáka? Představte si, že jste na praxi pozorovali následující případ. Jde o žáka 8. třídy ZŠ, který je ignorován učitelem (chová se k němu, jako by v jeho výuce ani nebyl, a ani žák se v jeho výuce nijak neprojevuje, nehlásí se, ani není učitelem vyvoláván, testy nepíše,a nebo jen odevzdá prázdný papír). Ignorován je i spolužáky (ti s ním nekomunikují, a ani k tomu od učitele nejsou vyzýváni, skupinových prací se neúčastní, a když jste se zeptali, proč tomu tak je, tak jste jen obdrželi odpověď, že ostatní žáci s ním pracovat nechtějí). U jiných učitelů ale žák při vyvolání odpovídá a reaguje, i když jsou jeho odpovědi často chybné.