8-Osobnost-učitele
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
8. Osobnost učitele
Cíle kapitoly: seznámit s historickým i současným pojetím osobnosti učitele, analyzovat složky učitelské profesionální kvalifikace v jejich vzájemném propojení, zdůvodnit nutnost neustálého profesního růstu učitele a rozvoje jeho tvořivosti, uvést požadavky na osobní vlastnosti učitele a jeho chování, popsat, porovnat, klasifikovat a interpretovat vlastnosti různých učitelů, formulovat vztah učitele ke společenskému prostředí, zdůraznit jeho roli v interakci se žáky, ostatními učiteli a rodiči, vysvětlit specifické funkce učitele, charakterizovat klíčovou úlohu učitele ve výchovně-vzdělávacím procesu.
Klíčová slova: učitel, názory na úlohu učitele ve vývoji společnosti, složky učitelské kvalifikace, pedagogický talent, pedagogické mistrovství, autorita učitele, tvořivost učitele, požadavky na osobní vlastnosti učitele a jeho chování, typologie učitele, společenské prostředí učitele, význam učitele.
Pojetí učitele
Učitel= člověk, který soustavně odborně vzdělává a vychovává děti, mládež nebo dospělé
Funkce učitele:
iniciátor a organizátor
řízení a organizace vlastní pedagogické činnosti
výchova žáků a rozvoj jejich osobnosti
sociální příprava žáků
péče o tělesný, rozumový, morální, citový a volní rozvoj vychovávaného
Rodiče jsou přirozenými vychovateli
J.A.Komenský – přirovnal učitele ke slunci, neboť od něho vychází a na něm závisí celý život školy
Konec 19. stol. a začátek 20. stol. reformní hnutí – učitel má vycházet z potřeb dítěte
Na výchově žáků se podílí mnoho činitelů: rodina, škola, kamarádi apod. a učitel
Pedeutologie= vědní disciplína, jejímž předmětem je učitel
Požadavky na učitele
Všeobecné vzdělání a široký filozofický, vědecký a kulturní rozhled
Teoretické a praktické odborné vzdělání
Součástí studia učitele je soubor vědních disciplín daného oboru, které členíme na: profilové disciplíny daného oboru, aplikované disciplíny a pomocné vědy určitého oboru
Pedagogické a psychologické vzdělání
Formování učitelovy osobnosti
Celoživotní vývoj osobnosti učitele
Pro formování učitelské osobnosti má význam samostatná pedagogická činnost
Na základě dalšího sebevzdělávání si učitel vytváří soubor vypěstovaných praktických pedagogických a didaktických dovedností a návyků, které mu pomáhají přenášet teoretické poznatky do pedagogické praxe
Speciální schopnosti učitele:
Pedagogické mistrovství (struktura reálných schopností
Pedagogický talent (potencionální struktura činnosti)
Každého učitele charakterizuje styl práce
Profesionální kvalifikace učitele
Diagnostické schopnosti
Didaktické schopnosti
Celoživotní vzdělávání
Empatie
Pedagogická expresivnost
Konstruktivní schopnost
Výrazové schopnosti
Organizační schopnosti
Autorita
Komunikativní schopnosti
Tvořivost