Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




8-Osobnost-učitele

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (91 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

8. Osobnost učitele

Cíle kapitoly: seznámit s historickým i současným pojetím osobnosti učitele, analyzovat složky učitelské profesionální kvalifikace v jejich vzájemném propojení, zdůvodnit nutnost neustálého profesního růstu učitele a rozvoje jeho tvořivosti, uvést požadavky na osobní vlastnosti učitele a jeho chování, popsat, porovnat, klasifikovat a interpretovat vlastnosti různých učitelů, formulovat vztah učitele ke společenskému prostředí, zdůraznit jeho roli v interakci se žáky, ostatními učiteli a rodiči, vysvětlit specifické funkce učitele, charakterizovat klíčovou úlohu učitele ve výchovně-vzdělávacím procesu.

Klíčová slova: učitel, názory na úlohu učitele ve vývoji společnosti, složky učitelské kvalifikace, pedagogický talent, pedagogické mistrovství, autorita učitele, tvořivost učitele, požadavky na osobní vlastnosti učitele a jeho chování, typologie učitele, společenské prostředí učitele, význam učitele.

Pojetí učitele

  • Učitel= člověk, který soustavně odborně vzdělává a vychovává děti, mládež nebo dospělé

  • Funkce učitele:

  • iniciátor a organizátor

  • řízení a organizace vlastní pedagogické činnosti

  • výchova žáků a rozvoj jejich osobnosti

  • sociální příprava žáků

  • péče o tělesný, rozumový, morální, citový a volní rozvoj vychovávaného

  • Rodiče jsou přirozenými vychovateli

  • J.A.Komenský – přirovnal učitele ke slunci, neboť od něho vychází a na něm závisí celý život školy

  • Konec 19. stol. a začátek 20. stol. reformní hnutí – učitel má vycházet z potřeb dítěte

  • Na výchově žáků se podílí mnoho činitelů: rodina, škola, kamarádi apod. a učitel

  • Pedeutologie= vědní disciplína, jejímž předmětem je učitel

Požadavky na učitele

  1. Všeobecné vzdělání a široký filozofický, vědecký a kulturní rozhled

  2. Teoretické a praktické odborné vzdělání

    • Součástí studia učitele je soubor vědních disciplín daného oboru, které členíme na: profilové disciplíny daného oboru, aplikované disciplíny a pomocné vědy určitého oboru

  3. Pedagogické a psychologické vzdělání

Formování učitelovy osobnosti

  • Celoživotní vývoj osobnosti učitele

  • Pro formování učitelské osobnosti má význam samostatná pedagogická činnost

  • Na základě dalšího sebevzdělávání si učitel vytváří soubor vypěstovaných praktických pedagogických a didaktických dovedností a návyků, které mu pomáhají přenášet teoretické poznatky do pedagogické praxe

  • Speciální schopnosti učitele:

  • Pedagogické mistrovství (struktura reálných schopností

  • Pedagogický talent (potencionální struktura činnosti)

  • Každého učitele charakterizuje styl práce

Profesionální kvalifikace učitele

  • Diagnostické schopnosti

  • Didaktické schopnosti

  • Celoživotní vzdělávání

  • Empatie

  • Pedagogická expresivnost

  • Konstruktivní schopnost

  • Výrazové schopnosti

  • Organizační schopnosti

  • Autorita

  • Komunikativní schopnosti

  • Tvořivost

Témata, do kterých materiál patří