8-Osobnost-učitele
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Profesní kompetence učitele
Jsou vytvářeny:
celoživotním vzděláváním
zkušenostmi (učitelská praxe)
vlivem profesionálního prostředí (působení učitelského sboru a vedení školy)
reflexí výchovné a vzdělávací reality
sebereflexí
Lze je rozdělit do 2 skupin: osobnostní vlastnosti, schopnosti a dovednosti a odborné (kvalifikační) předpoklady
Požadavky na osobní vlastnosti učitele a jeho chování
Osobní vlastnosti:
vlastnosti charakteru a vůle (např. čestnost)
pracovní vlastnosti (např. svědomitost a důslednost)
intelektuální vlastnosti (např. logičnost)
citově temperamentní vlastnosti (např. sebeovládání)
společensko-charakterové vlastnosti (např. laskavost)
Požadavky na chování učitele:
chování ve škole (např. být vzorem žákům)
požadavky na soukromý život (např. dobré společenské chování)
požadavky na veřejnou činnost učitele
Vlastnosti učitele:
vlastnosti projevované ve vztahu k jiným lidem
vlastnosti projevované ve vztahu k sobě samému
vlastnosti v myšlení a vyjadřování
vlastnosti povahové
Alternativní školy
Budovány na demokratických organizačních zásadách
Žáci mají stejná práva jako učitel
Učitel je chápán jako partner, kamarád, poradce, který vyučuje, ale také se učí prostřednictvím žáků
Učitel nesmí vzbuzovat strach, spolu se školou musí nabízet radost, spolupráci, důvěru a lásku
Klasifikace učitele (významné osobnosti a vlastnosti učitele)
J. A. Komenský
J. H. Pestalozzi
A. Diesterweg
G. A. Lindner
vlastnosti pedagogicky kladné povahy
vlastnosti pedagogicky negativní povahy
vlastnosti pedagogicky individualistické povahy
vlastnosti vznětlivé povahy
Typologie učitele
Logotrop
Paidotrop
Autoritativní typ
Sociální typ učitele
Vědecko-systematický typ učitele
Umělecký typ
Praktický typ
Dominativní typ
Integrativní typ
Hippokratova typologie: sangvinik, cholerik, flegmatik, melancholik
Vztah učitele k žákům
Demokratický
Autokratický
Liberální
Společenské prostředí učitele
Sociální prostředí školy (obec, životní úroveň)
Učitelský sbor
Rodinné prostředí učitele
Aktuální problémy našich učitelských sborů
Stárnutí učitelských sborů
Feminizace učitelských sborů
Náročná duševní činnost
Profesní deformace
Význam učitele
Učitel je nejen subjektem, ale také i objektem výchovy a vzdělávání
Práci učitele vymezují učební plány, osnovy, učebnice, klasifikační řád, pracovní řád a další normy