Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




okruhy__test_to co bude v testu

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (15.93 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

USS/JSPR Speciálněpedagogická propedeutika

Okruhy ke kolokviálnímu testu

1. Vymezení oboru speciální pedagogika – definice SP – užší a širší hledisko, předmět péče SP (=cílová skupina), cíl SP, postavení SP v soustavě věd, systém SP - 2 hlediska členění; modely postižení – medicínský, sociální, bio-psycho-sociální a s nimi spojené klasifikace WHO – ICIDH a MKF + termíny vada, postižení, znevýhodnění, disabilita; pojmenování osob – people first language, intaktní jedinec; reedukace, kompenzace, rehabilitace, komplexní rehabilitace, socializace, integrace, inkluze, segregace, exkluze.

2. Postavení lidí s postižením ve společnosti – vztah majority a minority ve společnosti, minorita lidí s postižením v majoritní společnosti, postoje a jejich složky, sociální chování a jednání, stereotypy a předsudky (typy předsudků), současné pojetí postavení osob se zdravotním postižením ve společnosti, diskriminace – přímá a nepřímá, bariéry – vnější a vnitřní; příklady nějakých konkrétních předsudků či mýtů

3. Rodina a dítě s postižením – funkce rodiny; krize rodičovské identity; fáze prožívání a přijetí postižení/onemocnění u dítěte; obranné mechanismy – aktivní/útočné a pasivní/útěkové; odchylky u vrozeného a získaného postižení; faktory ovlivňující prožívání rodičů.

4. Raný a předškolní věk dítěte s postižením – specifika raného a předškolního věku; služba rané péče – pro koho, co a jak poskytuje.

5. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami – vývoj vzdělávání dětí s postižením – krátké srovnání před a po roce 1990; změny po roce 1990; legislativa: vyhláška o ZŠ z r. 1991; školský zákon č. 561/2004 Sb., vyhláška č. 27/2016 Sb., vyhláška č. 72/2005 Sb.; spádové školy; definice žáka se SVP; definice PO; typy PO; stupně PO; doporučení pro vzdělávání ve škole zřízené podle §16 odst. 9 školského zákona; znění odst. 9 §16 školského zákona – „paragrafové školy“; zpráva a doporučení ke vzdělávání ve škole; PLPP; IVP; AP;… Poradenství – poradenství ve školách (školní poradenské pracoviště – kdo zde působí a příklady činností) a školských institucích (školská poradenská zařízení – PPP a SPC, + SVP).

6. Úvod do surdopedie – terminologické vymezení – sluch, zvuk – výška a intenzita, sluchové prahy, osoba se sluchovým postižením, 3 klasifikace sluchových vad a poruch, Neslyšící s velkým N, osoby s KI, komunikace osob se sluchovým postižením – vizuálně-motorická komunikace a audio-orální komunikace; interkulturní a intrakulturní komunikace; dopady do vzdělávání – včasná diagnostika a intervence, výuka češtiny a cizích jazyků, výuka ve znakovém jazyce?,…

7. Úvod do tyflopedie – terminologické vymezení – zrak, senzorická deprivace, zrakové postižení, klasifikace zrakového postižení – zejména dle stupně zrakového postižení (tedy dle vizu a zorného pole), charakteristika osob nevidomých – kompenzační činitelé, poznávání, prostorová orientace, samostatný pohyb,…; osoby slabozraké – pokles vizu + poruchy zorného pole, důsledky slabozrakosti; osoby se zbytky zraku – dvojmetoda,…; osoby s poruchou binokulárního vidění – strabismus a amblyopie; dopady zrakové ztráty do vzdělávání; komunikace osob se zrakovým postižením

Témata, do kterých materiál patří