Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vzdělání v 18. a 19. století se zaměřením na české země

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.31 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

VZDĚLÁNÍ V 18. A 19. STOLETÍ - zaměření na české oblasti

■ reforma školství za Marie Terezie

1774 – schválen všeobecný školní řád

- nově zřízeny triviální školy ve vesnicích – v nich se učilo číst, psát, počítat, náboženství atd.

- školní výchova měla vést k vlastenectví, ale také ke společenské kázni

- zavedení povinné šestileté školní docházky

- povinnost obce zřídit školu, vyučování v češtině, ztráta moci církve – už neřídí školy (důležitý vliv zrušení jezuitského řádu 1773)

další školy: - ve městě „hlavní školy“ (vyučování v němčině), „normální školy“ pro učitele, lycea pro úředníky (Brno)

1777- dvorský dekret redukoval počet gymnázií v českých zemích, v sídlech zrušených gym. byly zřízeny hlavní školy a školy městské, oboje s němčinou jako vyuč. jazykem

Univerzity za Marie T. : pražská a olomoucká v rukou jezuitů (o vedení gymnázií se dělí s piaristy)

  • od 1757 – jmenováni studijní ředitelé jednotlivých fakult z řad světských osob jako garanti státního dohledu nad univ. výukou, brzy přibyly další světské osoby

  • dekretem z 1784 byla zavedena němčina jako oficiální vyučovací jazyk místo latiny

  • nové studijní řády na Uni odpovídaly nárokům státu na vzdělání úřednictva a hospodářů

  • posvětštění univ. správy bylo kompenzováno zavedením výuky náboženské vědy na FF

  • z olomoucké Uni se stalo na čas pouhé lyceum

19. STOLETÍ

předškolní instituce: mateřské školy, opatrovny, jesle, sirotčince, chudinské ústavy asi od 1832

-- od poloviny 19. století probíhala diferenciace středního školství, tomu předcházelo zavedení industriálních tříd 1777 → moderní poznatky z hospodářských oblastí do výuky obecných škol (textilní, lnářské, krajkářské, rybníkářské třídy)

1839 – v Praze vznikl ústav Budeč – lidová univerzita se 4 ročníky, zaměření na přípravu učitelů, vychovatelů, matek, hospodyní, v budově i dílny, laboratoře

- skutečné změny ve školství proběhly v letech 1849-1860 za hraběte Lva Thuna-Hohensteina (ministr školství)

REALIZACE EXNER-BONITZOVY REFORMY

  • univerzitní profesoři Exner a Bonitz vypracovali organizaci středního školství v Rakousku

  • spojení 6-tiletých gymnázií s 1. a 2. rokem filozofických univ. studií → vznikla samostatná filozofická fakulta rovnoprávná s ostatními a osmileté gymnázium, kde se neučilo latinsky ale německy

  • důraz na klasické jazyky a společenské vědy na střední škole

  • definitivně se skončilo s osvícenským pojetím studia jako výchovy státních úředníků, důraz na vědecký charakter studia a vědeckou práci VŠ učitelů, z toho plyne změna postavení filozofické fakulty (už ne přípravka, ale rovnoprávná)

3 typy gymnázií s maturitou:

▪ osmiletá klasická (klasické jazyky, historie, antika) – příprava na Uni

▪ reálná (zaměření na přírodní vědy, matematiku, moderní jazyky, kreslení), příprava pro odchod na techniku nebo průmyslovou praxi

Témata, do kterých materiál patří