Vzdělání v 18. a 19. století se zaměřením na české země
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
▪ reformní reálná – určená plně pro praxi
- po skončení obecné školy šel žák do měšťanky (prohloubení obecné látky) nebo do 1 ze 3 typů středních škol – gymnázium; reálka, obchodní akademie – tyto 2 jsou odborné SŠ bez maturity
- vlivem industrializace bylo nutné i střední speciální vzdělání v technických oborech → vznikly reálky, první ve Vídni 1770, v Čechách 1832 – zprvu problémy – malý zájem, nedostatek kvalifikovaných učitelů a prostoru, studenti často opustili školu po 2 letech a šli za výdělkem
1869 - ŠKOLNÍ ZÁKON LEOPOLDA VON HASNERA – všeobecná povinná školní docházka
→ zmodernizoval zastaralé předpisy, prodloužil základní docházku o 2 roky - od 6 do 14 let
→ zrušil systém triviálních, normálních a hlavních škol a nahradil ho pětiletou obecnou školou a tříletou měšťanskou
→ z měšťanské bylo možno jít na střední školu (např. reálku) a z obecné školy se mohlo jít na gymnázium, po střední škole následovala univerzita nebo technika
důsledek: emancipace školství za závislosti na katolické církvi, kvalitnější příprava učitelů, výběr jazyka – čeština nebo němčina
- díky téměř vymizení analfabetismu v českých zemích v 2.pol.19.st a rozvíjející se industrializaci se uplatnily všechny typy SŠ i VŠ, v druhé pol.19.st byly zakládány v průmyslových centrech další střední školy – pro řemeslníky, průmyslové školy, večerní pro tovární dělníky
□ důležitá byla JEDNOTA PRO POVZBUZENÍ PRŮMYSLU V ČECHÁCH
už ve 30.letech – podpora škol řemeslnických, pokračovacích, či jen odborných přednášek
v 50.letech bylo asi 25 reálek, od r.1851 nařízeno vyučovat také deskriptivu, chemii, stavitelství, mechaniku
- boom průmyslových škol hlavně za průmyslové konjunktury 1867-73 (kolem 100 škol)
- díky úspěšným školským reformám z 60.let se české země v 2.pol.19.st mohly řadit k oblastem s nejvyšší gramotností