Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




3. MikroEko Poptávka a nabídka

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (424.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Nyní si přidáme další informaci:

Čím více poptávka reaguje na změnu ceny, tím je poptávka pružnější a naopak.

E = pružnost

Cenová elasticita udává, o kolik klesne poptávané množství, zvýší-li se cena o 1%.

Tedy, jak silně poptávka reaguje na změnu ceny:

  • pokud zvýšení ceny o 1% vyvolá větší snížení poptávaného množství než je 1 %

poptávka je cenově elastická

  • pokud zvýšení ceny o 1% vyvolá snížení poptávaného množství právě o 1 %

poptávka je jednotkově elastická

  • pokud zvýšení ceny o 1% vyvolá menší snížení poptávaného množství než je 1 %

poptávka je cenově neelastická.

Vzorec výpočtu:

Poptávka je pružná, když:

  • je sledované zboží zbytným statkem (nepotřebuji jej)

  • je snadné nahradit sledované zboží substitutem

  • je sledované zboží relativně drahé (luxusní)

Závěr k elasticitě poptávky:

Pokud chceme zvýšit tržby u zboží, které má cenově pružnou poptávku, pak musíme jeho cenu snížit.

U zboží s cenově neelastickou poptávkou má smysl pouze zvyšovat jeho cenu, protože každé snížení ceny vyvolá pouze snížení tržeb.

Nabídka (S)

Nabídka ukazuje, jak závisí nabízené množství statku (služby) na jeho ceně.

Tuto závislost znázorňujeme pomocí křivky nabídky.

Na straně nabídky najdeme obecně ty subjekty, které něco prodávají.

Je u nich zřetelná tendence k dosažení ekonomického zisku.

Platí zde zákon rostoucí nabídky:

S rostoucí cenou roste nabízené množství.

Nabízené množství vzroste, když vzroste cena statku (služby) a přitom se nezmění ostatní ceny, náklady ani výrobní podmínky.

Nabídka je funkce.

Nabízené množství je číslo.

Vyjadřuje určité množství zboží, které jsou prodávající ochotni a schopni nabídnout při určité ceně.

Ochota a schopnost prodávajících závisí na mnoha faktorech, ale klíčovým je cena zboží.

U nabídky musíme odlišit krátké období a dlouhé období.

Krátké období

  • firma neuvažuje o odchodu z trhu

  • firma je ochotna krátkodobě nést určitou ztrátu

na trhu daného zboží se nemění počet firem http://images.google.com

(stávající firmy neodcházejí, nové na něj nevstupují)

Dlouhé období

  • firmy odcházejí z trhu, mají-li ekonomickou ztrátu

  • firmy na trh vstupují, dosahují-li na něm ekonomického zisku

Podniky pod tlakem konkurence neustále hledají možnosti:

jak snížit své náklady

jak získat a udržet svého zákazníka

jak dosahovat ekonomického zisku

  1. Posun po křivce nabídky je dán působením dvou faktorů:

    • výrobci mohou s danými zdroji měnit strukturu výroby

    • do odvětví mohou vstoupit noví výrobci

I zde je posun po křivce způsoben změnou ceny sledovaného zboží za jinak stejných podmínek.

  1. Jinak je to ale s posunem celé křivky nabídky.

Ta souvisí se změnou jiných faktorů, než je cena sledovaného zboží.

Konkrétně jsou to:

  • výrobní náklady (vliv ceny vstupů do výroby, vliv technického pokroku)

  • ceny alternativního zboží

  • výrobní podmínky (výkyvy počasí, sezónnost produkce)

Témata, do kterých materiál patří