3. MikroEko Poptávka a nabídka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Vzniká tak konkurence kupujících a ti jsou ochotni koupit i za vyšší cenu.
Prodávající (výrobci) na situaci reagují tím, že:
zvýší cenu
zvýší nabízené množství
(vyšší cena umožní více vyrábět i s vyššími náklady)
Co na to kupující?
Reagují zcela přirozeně.
S vyšší cenou sníží svou poptávku.
Tak se postupně nedostatek daného statku snižuje, až zcela zanikne.
PŘEBYTEK na trhu.
Daný statek nejde na odbyt, neprodává se.
Cena je pro spotřebitele příliš vysoko (nad rovnovážným bodem) a není tedy ochoten ani schopen nakupovat.
Vzniká konkurence prodávajících.
Ti, aby prodali, tak:
snižují ceny
snižují nabízené množství statku http://images.google.com
Co na to kupující?
S nižší cenou zvýší své nákupy, vzroste poptávané množství.
Přebytek statku se postupně zmenšuje, až zcela zmizí.
Zdroj:
SOJKA, Milan a Bronislav KONEČNÝ. Malá encyklopedie moderní ekonomie. Praha: Libri, 1999. ISBN 80-85983-78-8.
HOLMAN, Robert. Ekonomie. Praha: C.H.BECK, 2005. ISBN 80-7179-891-6.
HINDLS, R., R. HOLMAN a S. HRONOVÁ. Ekonomický slovník. Praha: C.H.BECK, 2003. ISBN 80-7179-819-3.