Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




6. MikroEko Trhy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (132.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

ZÁKLADY EKONOMIE

2. Mikroekonomie

2.5 Trhy - struktura

Struktura trhů a konkurence

Konkurenci nejčastěji ji řešíme na straně nabídky.

Jsou to výrobci, dovozci nebo obchodníci se zbožím podobným našemu.

Konkurence probíhá na různých trzích v různých podobách.

Je to dáno podmínkami, které na trhu převládají.

Souhrn podmínek charakteristických pro určitý trh označujeme jako strukturu trhu.

Ta odráží její charakteristické rysy:

  • počet podniků na trhu

  • velikost podniku na trhu

  • povahu výrobku

  • vstup do odvětví Zdroj:http://images.google.com

Na tomto základě vidíme:

  1. trh s dokonalou konkurencí

  2. trh s nedokonalou konkurencí

  • čistý (úplný) monopol

  • oligopol

  • monopolistickou konkurenci

Pojďme se na trhy podívat blíže.

  • TRH S DOKONALOU KONKURENCÍ

Je to taková struktura trhu, kde působí mnoho malých podniků.

Žádný z nich nemá významný podíl na trhu.

Výrobek je stejnorodý (např. uhlí, obilí…).

Vstup do odvětví je snadný.

Nově vstupující podnik na trh má možnost nakupovat výrobní faktory za stejných podmínek jako již zavedené firmy.

Jednotlivý podnik, zde nemůže ovlivnit cenu.

Důvodem je fakt, že podnik dodává na trh tak malou část

celkové nabídky odvětví, že její změnu nabídky trh nijak nepocítí.

Podnik je zde příjemcem ceny – PRICE TAKER.

Dokonalá konkurence je ideální stav, který v praxi nenajdeme.

  • TRH S NEDOKONALOU KONKURENCÍ

  • Úplný (čistý) monopol

Je to taková struktura trhu, kdy jediný podnik dodává na trh celou produkci odvětví.

Výrobek je jedinečný a nemá ani dobré substituty. Zdroj:http://images.google.com

Vstup do odvětví je velmi nesnadný

až nemožný.

Podnik může ovlivňovat cenu

svých výrobků.

Je PRICE MAKER.

Zdroj:http://images.google.com

Monopol je přímým opakem dokonalé konkurence a často vzniká z podnětu státu.

  • Oligopol

Na trhu je malý počet podniků, z nichž alespoň některé mají významný podíl na trhu a mohou ovlivňovat cenu. Zdroj:http://images.google.com

Výrobek je stejnorodý (ropa, uhlí, obilí…) nebo diferencovaný (pivo různých značek).

Vstup do odvětví je relativně volný, mohou se objevit překážky.

Oligopolní struktura v sobě nese prvky monopolu i konkurence. Zdroj:http://images.google.com

V praxi se tedy mohou podniky chovat často velmi rozdílně:

  1. Jednají ve shodě a pak se situace na trhu blíží monopolu.

Je možné, že toto jednání je nezákonně zajištěno kartelovou dohodou. Zdroj:http://images.google.com

To znamená, že se podniky dohodly na ceně, území, sortimentu a objemu prodeje.

A to je nevýhodná situace pro spotřebitele.

  1. Vedou cenovou válku, snižují ceny, bojují o zákazníka.

Situace je výhodná pro spotřebitele, protože může dočasně levně nakupovat.

  • Monopolistická konkurence

Na trhu je větší množství malých nebo středních podniků.

Vstup do odvětví je snadný.

Výrobek je diferencovaný (typický design, …), ale má poměrně blízké substituty.

Témata, do kterých materiál patří