6. MikroEko Trhy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
ZÁKLADY EKONOMIE
2. Mikroekonomie
2.5 Trhy - struktura
Struktura trhů a konkurence
Konkurenci nejčastěji ji řešíme na straně nabídky.
Jsou to výrobci, dovozci nebo obchodníci se zbožím podobným našemu.
Konkurence probíhá na různých trzích v různých podobách.
Je to dáno podmínkami, které na trhu převládají.
Souhrn podmínek charakteristických pro určitý trh označujeme jako strukturu trhu.
Ta odráží její charakteristické rysy:
počet podniků na trhu
velikost podniku na trhu
povahu výrobku
vstup do odvětví Zdroj:http://images.google.com
Na tomto základě vidíme:
trh s dokonalou konkurencí
trh s nedokonalou konkurencí
čistý (úplný) monopol
oligopol
monopolistickou konkurenci
Pojďme se na trhy podívat blíže.
TRH S DOKONALOU KONKURENCÍ
Je to taková struktura trhu, kde působí mnoho malých podniků.
Žádný z nich nemá významný podíl na trhu.
Výrobek je stejnorodý (např. uhlí, obilí…).
Vstup do odvětví je snadný.
Nově vstupující podnik na trh má možnost nakupovat výrobní faktory za stejných podmínek jako již zavedené firmy.
Jednotlivý podnik, zde nemůže ovlivnit cenu.
Důvodem je fakt, že podnik dodává na trh tak malou část
celkové nabídky odvětví, že její změnu nabídky trh nijak nepocítí.
Podnik je zde příjemcem ceny – PRICE TAKER.
Dokonalá konkurence je ideální stav, který v praxi nenajdeme.
TRH S NEDOKONALOU KONKURENCÍ
Úplný (čistý) monopol
Je to taková struktura trhu, kdy jediný podnik dodává na trh celou produkci odvětví.
Výrobek je jedinečný a nemá ani dobré substituty. Zdroj:http://images.google.com
Vstup do odvětví je velmi nesnadný
až nemožný.
Podnik může ovlivňovat cenu
svých výrobků.
Je PRICE MAKER.
Zdroj:http://images.google.com
Monopol je přímým opakem dokonalé konkurence a často vzniká z podnětu státu.
Oligopol
Na trhu je malý počet podniků, z nichž alespoň některé mají významný podíl na trhu a mohou ovlivňovat cenu. Zdroj:http://images.google.com
Výrobek je stejnorodý (ropa, uhlí, obilí…) nebo diferencovaný (pivo různých značek).
Vstup do odvětví je relativně volný, mohou se objevit překážky.
Oligopolní struktura v sobě nese prvky monopolu i konkurence. Zdroj:http://images.google.com
V praxi se tedy mohou podniky chovat často velmi rozdílně:
Jednají ve shodě a pak se situace na trhu blíží monopolu.
Je možné, že toto jednání je nezákonně zajištěno kartelovou dohodou. Zdroj:http://images.google.com
To znamená, že se podniky dohodly na ceně, území, sortimentu a objemu prodeje.
A to je nevýhodná situace pro spotřebitele.
Vedou cenovou válku, snižují ceny, bojují o zákazníka.
Situace je výhodná pro spotřebitele, protože může dočasně levně nakupovat.
Monopolistická konkurence
Na trhu je větší množství malých nebo středních podniků.
Vstup do odvětví je snadný.
Výrobek je diferencovaný (typický design, …), ale má poměrně blízké substituty.