Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




6. MikroEko Trhy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (132.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Proto zde má smysl reklama.

Spotřebitelé vyhledávají nejvýhodnější kombinaci kvality a ceny.

Často zde hraje roli „věrnost „ určité značce.

Monopolistická konkurence se nejvíce se přibližuje dokonalé konkurenci.

Základem tržního mechanismu je takové chování všech jeho ekonomických subjektů (podniky, domácnosti, stát), aby jim to přinášelo užitek.

Zvažují své náklady a výnosy, resp. příjmy a výdaje.

O nákladech a výnosech jsme již mluvili v souvislosti s podnikáním, konkrétně při výpočtu hospodářského výsledku.

Doplňme si k nim další informace:

  • Náklady

  • jsou vstupem do podnikání vyjádřeným v peněžních jednotkách Zdroj:http://images.google.com

  • příkladem mohou být vynaložené peníze na nákup: pozemků, budov, strojů, aut, počítačů, SW, licencí, materiálu, výrobků, kancelářských potřeb, reklamy, energií, práce …

  • snažíme se je minimalizovat, protože snižují hospodářský výsledek

  • Výnosy

  • jsou výstupem z podnikání vyjádřeným v peněžních jednotkách

  • jejich podstatnou součástí jsou tržby, tedy peníze získané prodejem statků a služeb

  • snažíme se je maximalizovat, protože zvyšují hospodářský výsledek

Nyní ale zpět k tržnímu mechanismu.

Jaké jsou jeho klady

a zápory?

vede k nejefektivnějšímu

využití zdrojů

podněcuje mnoho lidí k práci

vytváří nedokonalou konkurenci

vznikají diferenciace u výrobků

vznikají tzv. EXTERNALITY

Externalita je nechtěný, vedlejší efekt trhu na třetí osobu, která se transakce nezúčastnila.

Externalita je dvojího typu.

Pozitivní externalita, kdy subjekt (podnik, domácnost) získá výhodu, kterou sám nehradí, neplatí – nic ho nestojí.

Příkladem je např. stanice MHD nebo obchody v blízkosti bydliště, které zvýší cenu bytu (domu).

Negativní externalita, kdy subjektům vznikají náklady, nebo se snižují zisky z ekonomické aktivity jiných subjektů.

Je to situace, kdy je určitý subjekt (podnik, domácnost) nějakou transakcí poškozován a nikdo mu tyto škody či dodatečné náklady neuhrazuje.

Příkladem je pokles zájmu o koupi a tedy i ceny rekreačních pozemků a objektů v blízkosti jaderné elektrárny, skládky …

Negativní externality jsou tedy často spojovány se znehodnocováním životního prostředí, vzduchu, vody. Zdroj:http://images.google.com

SELHÁNÍ TRHU A ZÁSAHY STÁTU

Selhání trhu nastává v případě, kdy trh neplní dost účinně a spravedlivě své funkce:

  • přenos informací prostřednictvím cen

  • podněcování produkce

  • rozdělování důchodů

Tam, kde trh selhává, je vhodné, aby zasáhl stát.

JAK?

  • stát může soukromé podniky převést do státního sektoru (odkoupením)

  • nebo mohou být podniky privatizovány (odstátněny)

A KDE TRH NEJČASTĚJI SELHÁVÁ?

Jsou to:

  • Externality

V případě externalit jde o jejich ocenění a zpoplatnění např. formou poplatků, pokut, příspěvků a subvencí.

Témata, do kterých materiál patří