6. MikroEko Trhy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Proto zde má smysl reklama.
Spotřebitelé vyhledávají nejvýhodnější kombinaci kvality a ceny.
Často zde hraje roli „věrnost „ určité značce.
Monopolistická konkurence se nejvíce se přibližuje dokonalé konkurenci.
Základem tržního mechanismu je takové chování všech jeho ekonomických subjektů (podniky, domácnosti, stát), aby jim to přinášelo užitek.
Zvažují své náklady a výnosy, resp. příjmy a výdaje.
O nákladech a výnosech jsme již mluvili v souvislosti s podnikáním, konkrétně při výpočtu hospodářského výsledku.
Doplňme si k nim další informace:
Náklady
jsou vstupem do podnikání vyjádřeným v peněžních jednotkách Zdroj:http://images.google.com
příkladem mohou být vynaložené peníze na nákup: pozemků, budov, strojů, aut, počítačů, SW, licencí, materiálu, výrobků, kancelářských potřeb, reklamy, energií, práce …
snažíme se je minimalizovat, protože snižují hospodářský výsledek
Výnosy
jsou výstupem z podnikání vyjádřeným v peněžních jednotkách
jejich podstatnou součástí jsou tržby, tedy peníze získané prodejem statků a služeb
snažíme se je maximalizovat, protože zvyšují hospodářský výsledek
Nyní ale zpět k tržnímu mechanismu.
Jaké jsou jeho klady
a zápory?
vede k nejefektivnějšímu
využití zdrojů
podněcuje mnoho lidí k práci
vytváří nedokonalou konkurenci
vznikají diferenciace u výrobků
vznikají tzv. EXTERNALITY
Externalita je nechtěný, vedlejší efekt trhu na třetí osobu, která se transakce nezúčastnila.
Externalita je dvojího typu.
Pozitivní externalita, kdy subjekt (podnik, domácnost) získá výhodu, kterou sám nehradí, neplatí – nic ho nestojí.
Příkladem je např. stanice MHD nebo obchody v blízkosti bydliště, které zvýší cenu bytu (domu).
Negativní externalita, kdy subjektům vznikají náklady, nebo se snižují zisky z ekonomické aktivity jiných subjektů.
Je to situace, kdy je určitý subjekt (podnik, domácnost) nějakou transakcí poškozován a nikdo mu tyto škody či dodatečné náklady neuhrazuje.
Příkladem je pokles zájmu o koupi a tedy i ceny rekreačních pozemků a objektů v blízkosti jaderné elektrárny, skládky …
Negativní externality jsou tedy často spojovány se znehodnocováním životního prostředí, vzduchu, vody. Zdroj:http://images.google.com
SELHÁNÍ TRHU A ZÁSAHY STÁTU
Selhání trhu nastává v případě, kdy trh neplní dost účinně a spravedlivě své funkce:
přenos informací prostřednictvím cen
podněcování produkce
rozdělování důchodů
Tam, kde trh selhává, je vhodné, aby zasáhl stát.
JAK?
stát může soukromé podniky převést do státního sektoru (odkoupením)
nebo mohou být podniky privatizovány (odstátněny)
A KDE TRH NEJČASTĚJI SELHÁVÁ?
Jsou to:
Externality
V případě externalit jde o jejich ocenění a zpoplatnění např. formou poplatků, pokut, příspěvků a subvencí.