Trestproces
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
10. Postup před zahájením tr. stíhání, zahájení tr. stíhání
trestní řízení - řízení podle TŘ
trestní stíhání - úsek řízení od zahájení TS až do právní moci rozsudku, případně jiného rozhodnutí OČTŘ ve věci samé
přípravné řízení - úsek řízení podle TrŘ od sepsání záznamu o zahájení úkonů trestního řízení nebo provedení neodkladných a neopakovatelných úkonů, které mu bezprostředně předcházejí, a nebyly-li tyto úkony provedeny, od zahájení TS do podání obžaloby, postoupení věci jinému orgánu nebo zastavení TS
úkony prováděné v řízení před zahájením trestního stíhání
policejní orgán je povinen na základě vlastních poznatků, trestních oznámení i podnětů jiných osob a orgánů, na jejichž podkladě lze učinit závěr o podezření ze spáchání TČ, učinit všechna potřebná šetření a opatření k odhalení skutečností nasvědčujících tomu, že byl spáchán TČ, a směřující ke zjištění jeho pachatele
oznámení je povinen přijmout jak státní zástupce, tak policejní orgán
výsledkem řízení by mělo být rozhodnutí o potřebě zahájit trestní stíhání nebo jiné opatření
úkony provedené v této fázi řízení nebudou, až na výjimky stanovené zákonem, považovány za úkony procesní, tedy použitelné před soudem
jednotlivé úkony přípravného řízení je třeba odpovídající formou zdokumentovat
o zahájení úkonů TŘ k objasnění a prověření skutečností nasvědčujících tomu, že byl spáchán TČ, musí policejní orgán neprodleně sepsat úřední záznam → od tohoto okamžiku jsou úkony prováděny jako úkony TŘ
stejně tomu bude, jestliže policejní orgán provede neodkladné nebo neopakovatelné úkony - také od tohoto okamžiku je zahájeno přípravné řízení
opis záznamu musí policejní orgán zaslat do 48 hodin od zahájení trestního řízení SZ
policejní orgán je oprávněn zejména:
vyžadovat vysvětlení od fyzických a právnických osob a státních orgánů
vyžadovat odborné vyjádření od příslušných orgánů a znalecké posudky
obstarávat potřebné podklady, zejména spisy a jiné písemné materiály
provádět ohledání věci a místa činu
vyžadovat provedení zkoušky krve nebo jiného podobného úkonu
pořizovat zvukové a obrazové záznamy osob, snímat daktyloskopické otisky, provádět osobou téhož pohlaví nebo lékařem prohlídku těla
zadržet podezřelou osobu
činit rozhodnutí a opatření v těchto ust. naznačená
provádět neodkladné nebo neopakovatelné úkony
Podání vysvětlení
o obsahu vysvětlení, která nemají povahu neodkladného nebo neopakovatelného úkonu, se sepíše úřední záznam
úřední záznam sám o sobě zpravidla není důkazním prostředkem, ale slouží státnímu zástupci a obviněnému ke zvážení návrhu, aby osoba, která takové vysvětlení podala, byla vyslechnuta jako svědek, a soudu k úvaze, zda takový důkaz provede
je-li ten, kdo podal vysvětlení, později vyslýchán jako svědek nebo jako obviněný, nemůže mu být záznam přečten, nebo jinak konstatován jeho obsah
za určitých podmínek, stanovených TŘ, lze však úřední záznam o podaném vysvětlení použít jako důkaz ve zkráceném řízení
při podání vysvětlení má každý právo na právní pomoc advokáta
je-li vysvětlení požadováno od nezletilého, je třeba o úkonu předem vyrozumět jeho zákonného zástupce - to neplatí, jestliže provedení úkonu nelze odložit a vyrozumění zákonného zástupce nelze zajistit
osoba podávající vysvětlení, s výjimkou podezřelého, je povinna vypovídat pravdu a nic nezamlčet
může odepřít, pokud by jím způsobila nebezpečí trestního stíhání sobě nebo osobám v § 100 / 2
nasvědčují-li zjištěné okolnosti tomu, že osobě podávající vysvětlení bude třeba jako svědkovi poskytnout ochranu, je třeba při sepisování úředního záznamu postupovat podle ustanovení o sepisování protokolu v trestním řízení
má-li výpověď osoby povahu neodkladného nebo neopakovatelného úkonu, policejní orgán nevyhotovuje záznam o podaném vysvětlení, ale musí provést výslech svědka
protože jde však o fázi před zahájením trestního stíhání, zákon podmiňuje platnost takového výslechu v řízení před soudem dalšími skutečnostmi: