Evropska_ekonomicka_integrace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
nutné chápat regionální politiku v nejtěsnější vazbě na ekonomické sektorové
politiky i na politiku sociální, neomezovat ji pouze na ekonomickou stránku, ale
chápat ji i jako zlepšování ţivotních a pracovních podmínek v daných oblastech.
Cesty, které k naplnění cílů vedou, jsou v podstatě dvě. Jednou z nich je
cesta, která klade důraz na institucionální zásahy do regionálního rozvoje. Jinými
slovy, je to přístup, který je zaloţen na silné roli „centra“ – institucí, které na sebe
berou odpovědnost za územní rozvoj, a na finanční podpoře ve formě dotací,
zvýhodněných úvěrů, půjček, daňových úlev a dalších, především ekonomických
nástrojů.
Druhou cestou je ta, která naopak zpochybňuje centrální intervenci s tím, ţe
při ní dochází k deformaci podnikatelského prostředí, k preferenci jedněch před
druhými, ke tlumení podnikatelských aktivit a ke zvyšování závislosti podniků
na centrálních rozhodnutích i zdrojích, k finanční náročnosti na veřejné
prostředky apod. Za hlavní nástroj regionálního rozvoje je pak povaţován růst
aktivity podnikatelských subjektů, ať jiţ soukromých či veřejných, vyuţití
moţností trhu, zabezpečení prosperity vlastními silami a také vlastní odpovědnost
za dosaţené výsledky. Je zřejmé, ţe kaţdá z těchto cest má své přednosti i své
nedostatky.
V současné době jde o to, jak v rámci regionální politiky vyuţít přednosti