Evropska_ekonomicka_integrace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
řadou dalších otázek dotýkajících se například regionální politiky, ţivotního
prostředí, ochrany spotřebitelů atp. Politiky EU se dají rozdělit z hlediska
pravomocí a kompetencí mezi členské státy a unii.
V oblastech s tzv. výlučnými kompetencemi má Evropská unie v podstatě
monopol na tvorbu pravidel. Členské země zde mohou přijímat rozhodnutí jen
s povolením EU. Jde především o oblast zahraničního obchodu, cel, měnové
politiky (pro země eurozóny) a část problematiky vnitřního trhu.
V oblastech s tzv. sdílenými kompetencemi mohou členské země vydávat
vlastní legislativu jen tehdy, pokud zde jiţ neexistuje společná evropská úprava,
Základní cíle ES a Institucionální systém EU
- 27 -
případně jako doplněk k ní. Sem náleţí mj. oblast čtyř svobod vnitřního trhu,
zemědělství a rybolov, doprava, sociální politika, ochrana ţivotního prostředí,
hospodářská soutěţ, daně, občanství Unie, ochrana spotřebitele, politika
na podporu hospodářské a sociální soudrţnosti a vízová, přistěhovalecká a daňová
politika.
Doplňující kompetence má Evropská unie v oblastech, kde svou činností
podporuje politiku jednotlivých členských zemí. I kdyţ EU v některých oblastech
s doplňujícími kompetencemi působí velmi aktivně, jádro pravomocí zde zůstává
v rukou národních vlád. Do této kategorie náleţí např. hospodářská politika,
zaměstnanost, vzdělání, věda a výzkum, ochrana veřejného zdraví, kultura nebo