Evropska_ekonomicka_integrace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
celní spolupráce.
Ostatní oblasti zůstávají zcela v kompetenci členských zemí. Evropská
unie v nich nemá právo přijímat rozhodnutí. Členské země například samy
rozhodují o své vnitřní organizaci, systému veřejné správy, organizaci svých
bezpečnostních sloţek, justice, zdravotnictví, výši mezd atd.
V rámci prvního pilíře jsou to tyto politiky
Společná obchodní politika
Společná dopravní politika
Měnová politika
Společná zemědělská politika
Jednotný vnitřní trh
Regionální politika
Ochrana spotřebitele
Ochrana ţivotního prostředí
Energetická politika
Podpora výzkumu a technologického vývoje
Spolupráce v oblasti druhého a třetího pilíře
Společná zahraniční a bezpečnostní politika (druhý pilíř)
Základní cíle ES a Institucionální systém EU
- 28 -
Policejní a justiční spolupráce v trestních věcech (třetí pilíř)
Při dělbě pravomocí mezi Evropskou unii a členské státy je stále větší
důraz kladen na princip subsidiarity. Podle něj mají být rozhodnutí
přijímána na co nejniţší úrovni státní správy/samosprávy.
2.3 Instituce Evropské unie
Základní instituce Evropské unie tvoří trojúhelník Evropská komise,
Evropský parlament a Rada EU. Evropská komise představuje exekutivní sloţku
Evropské unie a dá se připodobnit k vládě - stejně jako vláda, i Komise má
"ministry" (komisaře), kteří spravují svůj resort.
Evropský parlament zastupuje občany Evropské unie. Od roku 1979 jsou
jeho poslanci voleni v přímých volbách. Volební systém se můţe v jednotlivých
zemích lišit, i kdyţ většinou převaţuje systém poměrného zastoupení, který