Evropska_ekonomicka_integrace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
z prováděné transakce. Na účtech z obchodů i nadále zůstávají jen národní
sazby daně z přidané hodnoty a stát inkasuje celou vybranou částku DPH.
Výše platby do rozpočtu EU je určována aţ následně podle statistických
údajů a peníze jsou převáděny ze státního rozpočtu. V očích občanů Unie
tedy neexistuje linka mezi prováděnými obchodními transakcemi
a financováním rozpočtu EU.
V roce 1988 byl v reakci na nedostatečnost prvních tří zdrojů a kritiku
údajné regresivnosti DPH zaveden čtvrtý vlastní zdroj rozpočtu. Je jím příspěvek
z hrubého národního produktu (HNP, od roku 2002 hrubého národního důchodu –
HND) vyjádřeného v trţních cenách. Tento zdroj dorovnává mnoţství vybraných
prostředků naplánovaným výdajům rozpočtu.
Rozpočet EU, příjmy a výdaje EU
- 59 -
Do rozpočtu EU plynou i další příjmy, neoznačované jiţ jako „vlastní“, ale
jako „ostatní“. Jejich skladba je různorodá a především nestabilní (jejich podíl
na celkových rozpočtových příjmech kolísal v 90. letech mezi téměř
15 a necelými 3 %). Jsou tvořeny poplatky za administrativní činnost institucí,
poplatky vztahující se k fungování Evropského hospodářského prostoru, pokuty,
úroky z prodlení, daně z příjmu zaměstnanců institucí EU, příjmy z poskytování
půjček a výpůjček, přebytek rozpočtu z předchozího roku a další. Tabulka 3
ukazuje vývoj příjmů rozpočtu EU. Vybrány byly roky klíčové pro vývoj