M02 Technologie provádění zemních prací
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Rozvoz je jednou z nejdůležitějších složek zemních prací, neboť
představuje jednak odvoz horniny vytěžené z výkopu a jednak její rozvoz
pro práce násypové.
Vzdálenost, na kterou se výkopek rozváží, nazýváme rozvoznou
vzdáleností. Měří se v metrech od těžiště výkopu do těžiště násypu, do
něhož se výkopek ukládá.
Střední rozvozná vzdálenost je průměrná vzdálenost vypočítaná váženým
průměrem ze všech dílčích rozvozů stavby.
Výkopové práce měříme vždy na krychlové metry rostlé horniny.
Rozpojováním se však objem rostlé zeminy zvětší, a to o hodnotu, která se
nazývá nakypřením.
Dopravuje-li se tedy 1 m³ rostlé zeminy, jeho hmotnost se nemění, avšak jeho
objem se zvětší.
Stroje a prostředky pro dopravu zemin
K přesunům zemin se používají tyto prostředky:
• kolejové vozíky
• visuté lanové dráhy, svážnice, výtahy
• dozery, skrejpry, nakladače
• nákladní automobily
• terénní vozy
• traktorové vleky
• pásové dopravníky
• pontony
• splavování.
Kolejová doprava
Používá vozíky nebo vagóny na kolejích. Provoz je levný, ale využití omezené.
Technologie provádění zemních prací
- 39 (56) -
Velikost vagonu nebo korby vozíků musí navazovat na velikost pracovního
nástroje těžícího stroje.
Visuté lanové dráhy
Je výhodné je použít na rozlehlých staveništích, kde je terén velmi členitý a je
nutné překonávat nejen delší vzdálenosti, ale i značné výškové rozdíly. Vozíky
se vyprazdňují v úrovni terénu spodní stanice vyvěšováním nebo ve výšce
stožárů mechanickým sklápěním korby