Geodetická příručka - část II
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
kapitola 2)
Etapa 1992–současnost: historické změny nastalé po 17.listopadu
1989 nastartovaly od roku 1992 vydání a úpravu řady zákonů a vyhlášek mají-
cích přímý vztah k tvorbě státního mapového díla a zajišťujících řádnou evi-
denci nemovitého majetku. Ve smyslu katastrálního zákona č. 344/1992 Sb. a
dikcí vyhlášky č. 190/1996 Sb. se stanovuje, že při novém katastrálním řízení
vzniká jako jeden z produktů mapové dílo, které vzhledem ke způsobu zpraco-
vání má jednoznačně charakter digitální mapy. Digitální katastrální mapa
(DKM) reprezentuje soubor geodetických informací katastrálního operátu.
DKM vzniká bud´ přímým měřením (velmi zřídka), ale i přepracováním (digi-
talizací) stávajících dříve vyhotovených číselných a analogových map, je-li
zřejmá jejich vyhovující přesnost. Digitalizací sáhových katastrální map, které
nesplňují požadavky na přesnost mapy z přímého měření (asi 70 % území na-
šeho státu), vznikaly katastrální mapy digitalizované (KM-D). Podle součas-
ných předpisů vznikají digitalizací sáhových map Digitalizované katastrální
mapy (zkratka DKM) s kódem kvality až 8. Podrobnosti o katastrálních ma-
pách budou vysvětleny v kapitole věnované Katastru nemovitostí ČR. Zde si
dovolím ještě zde citovat známého odborníka na tuto problematiku Ing. Jana
Bumbu: „Přesnost podkladové mapy zůstane stejná, ať je do ní prováděná
změna zaměřená pomocí pentagonu a silonového pásma a zpracovaná v místní
souřadnicové soustavě kapesní kalkulačkou, nebo je zaměřená totální stanicí x-
té generace s využitím bodů určených pomocí družicové technologie GPS a
zpracovaná poslední softwarovou verzí. Přesnost mapy jako výsledku převodu
z jedné formy do druhé je vždy horší nejlépe rovna v porovnání s přesností
původní mapy. V případě transformace do jiné zobrazovací a souřadnicové
soustavy je rozdíl ještě výraznější. Koneckonců rychlost Stephensonovy loko-
motivy Rocket z roku 1829 se také nezvýší poté, co ji posadíme na kolejnice
z kompozitních materiálů vyvinutých kosmickými technologiemi a její výbavu
obohatíme o digitální tachometr se záznamovým zařízením a s možností počí-
tačového zpracování výsledků v různých režimech délkových a časových sou-
stav. Je prostě potřeba se smířit s tím, že současnou technickou úroveň dispo-
nibilních map nespraví z hlediska přesnosti žádná modelová úprava. Zpracová-
ní současné podoby map do digitalizované formy je pouze diverzifikací ar-
chaických údajů do počítačově řešitelných souborů. Kvalitativního skoku bude
možno docílit pouze obnovou souboru geodetických informací novým mapo-
váním. Je logické, že za současné situace politicko-společenské, normativní,