M04 - Laboratorní cvičení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
zakódovat polohu všech t
ří břemen oběma podporám podle údajů z obr. 1. Za-
dání individuelní polohy vozidel je ur
čeno hodnotou a (m), což je vzdálenost
p
řední nápravy obou vozidel od podpory, přes kterou vozidla najíždějí na most.
Vypo
čtené průhyby se zaokrouhlí na 0,001 mm.
4.4.2 Praktické měření průhybu mostovky a poklesu podpor
Nejprve se provede vstupní m
ěření na nezatíženém mostu. Tyto hodnoty se
souhrnn
ě označí m
1. Potom se opatrn
ě umístí vozidla vedle sebe na most podle
zadané hodnoty a. Pro tento ú
čel je na krajním nosníku upevněno měřítko. Při
najížd
ění vozidel i při odečítání je nutno vyvarovat se větších nárazů, mohlo by
dojít k posunu celého modelu a tím k chybnému m
ěření. Údaje přístrojů při
zatíženém mostu se ozna
čí m
2. Po provedeném m
ěření se odtíží most a přečtou
se údaje p
řístrojů na odtíženém mostu, hodnoty m
3.P
ři každém měření se čte
všech deset p
řístrojů. Mostní průhyboměry na 0,05 mm přesně, úchylkoměry
na 0,005 mm p
řesně.
4.5 Zpracování výsledků měření
Pro každé m
ěřené místo je nutno vypočíst z údajů čtených na přístrojích cel-
kový, trvalý a pružný průhyb:
celkový průhyb
vc = m2 - m1
pružný pruhyb
vp = m2 - m3
trvalý průhyb
vt = m3 - m1
Spo
čtené celkové (v
c), pružné (vp) a trvalé pr
ůhyby (v
t) nutno opravit o odpo-
vídající poklesy podpor mostovky.
Platí, že celkový pr
ůhyb musí být součtem průhybů pružného a trvalého:
vc = vp + vt.
Zkušebnictví a technologie
/DERUDWRUQtFYLþHQt
Totéž platí i o hodnotách pr
ůhybů, opravených o poklesy podpor mostovky:
vc opr. = vp opr. + vt opr.
Kriteria p
řetvoření pro hodnocení výsledků zatěžovací zkoušky dřevěného mo-
delu železobetonového mostu (
ČSN 73 6209 ) jsou následující:
α
≤
teor
opr
p
v
v
kde pro železobetonové mosty
α = 1,10
(4.2)
β
f
teor
opr
p
v
v
kde pro železobetonové mosty
β = 0,60
(4.3)
1
α
≤
opr
c
opr
t
v
v
kde pro železobetonové mosty
α
1 =
0,25.
(4.4)
Posouzení únosnosti modelu mostu se provede v protokolu Z2.2 porovnáním
pr
ůhybů, zjištěných mostními průhyboměry číslo 3 ( průhyb uprostřed rozpětí )
a
číslo 1 a 5 (pokles mostních podpor ), s výše uvedenými kritériii přetvoření .