Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




M04 - Laboratorní cvičení

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.51 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

řenese pohyb konstrukce k přístroji. Raménko je vlastně 

dvojzvratná páka, na jednom konci upevn

ěná ke drátu závěsu. Na druhém kon-

ci má ozubený segment, zapadající 

do  ozubeného  kola,  na  n

ěmž  je  upevněna  ručička  přístroje.  Stupnice  je  

d

ělena  na  dílky  

0,1 mm. 

Číselně jsou označeny sudé milimetry. Odhad čtení provádíme na 0,05 

mm p

řesně. Jestliže je pracovní rozsah přístroje téměř vyčerpán, objeví se v 

kruhovém okénku v horní 

části stupnice červená značka.   

4.3.2  Číselníkový úchylkoměr 

Je použit stejný p

řístroj jako v předcházejících úlohách. Nejmenší dílek stupni-

ce má hodnotu 0,01 mm. 

4.4  Postup měření 

4.4.1  Výpočet teoretického průhybu mostu 

Model reálného železobetonového mostu je proveden ze d

řeva, jeho půdorysná 

ší

řka je 500mm, rozpětí 2000mm. V příčném řezu je tvořen pěti nosníky, spo-

jenými mostovkou. P

ři zatížení dvěma vozidly vedle sebe se konstrukce počítá 

jako prostý nosník, zatížený t

řemi břemeny. Každé břemeno reprezentuje vždy 

stejné nápravy obou vozidel. Sledovaný pr

ůřez je uprostřed rozpětí a proto bu-

de po

čítán průhyb v tomto místě. 

Charakteristiky modelu mostu: 

B

B

A

8 0

2 6 0

a

2 0 0 0

Obr. 4.1  Statické schéma zatížení mostu ( zatížení je od obou vozidel ). 

 
rozp

ětí  

L = 2000 mm 

moment setrva

čnosti    

I  = 8,5.10

-7    m 4 

modul pružnosti 

E  = 11 000 MPa 

zatížení p

řední nápravou         

A =  39 N      

zatížení první zadní nápravou       

B =  62 N 

zatížení druhou zadní nápravou  

B

/ = 62 N. 

- 21 (64) - 

=DWČåRYDFt]NRXãNDPRGHOXPRVWX

Podle rovnice příčinkové čáry pr

ůhybu se vypočte postupně průhyb od břeme-

ne A, potom od B a od B´. Sou

čet těchto dílčích průhybů dává teoretický prů-

hyb mostu uprost

řed rozpětí. 

Rovnice p

říčinkové čáry průhybu prostého nosníku uprostřed rozpětí od síly F: 

)

4

3

(

48

2

2

p

L

I

E

p

F

v

F

=

(4.1) 

 
kde:   vF  pr

ůhyb od břemene F [ m ], 

F zat

ěžovací síla (břemeno A, B, B/)  [ N ] 

E  

modul pružnosti   [ Pa ] 

I  

moment setrva

čnosti   [ m4 ] 

L  

rozp

ětí mostu     [ m ] 

p

/  

vzdálenost síly od bližší podpory [ m ] 

Výpo

čet se provádí v protokolu Z2.1. Pro správné určení hodnot p/ je nutno 

Témata, do kterých materiál patří