M04 - Laboratorní cvičení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
řenese pohyb konstrukce k přístroji. Raménko je vlastně
dvojzvratná páka, na jednom konci upevn
ěná ke drátu závěsu. Na druhém kon-
ci má ozubený segment, zapadající
do ozubeného kola, na n
ěmž je upevněna ručička přístroje. Stupnice je
d
ělena na dílky
0,1 mm.
Číselně jsou označeny sudé milimetry. Odhad čtení provádíme na 0,05
mm p
řesně. Jestliže je pracovní rozsah přístroje téměř vyčerpán, objeví se v
kruhovém okénku v horní
části stupnice červená značka.
4.3.2 Číselníkový úchylkoměr
Je použit stejný p
řístroj jako v předcházejících úlohách. Nejmenší dílek stupni-
ce má hodnotu 0,01 mm.
4.4 Postup měření
4.4.1 Výpočet teoretického průhybu mostu
Model reálného železobetonového mostu je proveden ze d
řeva, jeho půdorysná
ší
řka je 500mm, rozpětí 2000mm. V příčném řezu je tvořen pěti nosníky, spo-
jenými mostovkou. P
ři zatížení dvěma vozidly vedle sebe se konstrukce počítá
jako prostý nosník, zatížený t
řemi břemeny. Každé břemeno reprezentuje vždy
stejné nápravy obou vozidel. Sledovaný pr
ůřez je uprostřed rozpětí a proto bu-
de po
čítán průhyb v tomto místě.
Charakteristiky modelu mostu:
B
′
B
A
8 0
2 6 0
a
2 0 0 0
Obr. 4.1 Statické schéma zatížení mostu ( zatížení je od obou vozidel ).
rozp
ětí
L = 2000 mm
moment setrva
čnosti
I = 8,5.10
-7 m 4
modul pružnosti
E = 11 000 MPa
zatížení p
řední nápravou
A = 39 N
zatížení první zadní nápravou
B = 62 N
zatížení druhou zadní nápravou
B
/ = 62 N.
- 21 (64) -
=DWČåRYDFt]NRXãNDPRGHOXPRVWX
Podle rovnice příčinkové čáry pr
ůhybu se vypočte postupně průhyb od břeme-
ne A, potom od B a od B´. Sou
čet těchto dílčích průhybů dává teoretický prů-
hyb mostu uprost
řed rozpětí.
Rovnice p
říčinkové čáry průhybu prostého nosníku uprostřed rozpětí od síly F:
)
4
3
(
48
2
2
p
L
I
E
p
F
v
F
′
⋅
−
⋅
⋅
⋅
′
⋅
=
(4.1)
kde: vF pr
ůhyb od břemene F [ m ],
F zat
ěžovací síla (břemeno A, B, B/) [ N ]
E
modul pružnosti [ Pa ]
I
moment setrva
čnosti [ m4 ]
L
rozp
ětí mostu [ m ]
p
/
vzdálenost síly od bližší podpory [ m ]
Výpo
čet se provádí v protokolu Z2.1. Pro správné určení hodnot p/ je nutno