01_letiste_MH_Moodle- 6
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Rozhodujícím typem letadel pro výstavbu
letišť jsou motorová letadla s pevnými
nosnými plochami se všemi druhy
hnacích jednotek klasické konstrukce
(CTOL, NTOL).
zdroj: Kaun M. Letiště, 1996
7
Letiště
Letiště je územně vymezená a vhodným způsobem upravená
plocha včetně souboru leteckých staveb a zařízení letiště, trvale
určená ke vzletům a přistávání letadel a k pohybům letadel s tím
souvisejícím.
8
Thajsko, Ko Samui (zdroj: www.aviation-fun-club.com)
TXL Otto-Lilienthal, Germany (zdroj: commons.wikimedia.org)
Výstavba letišť – vlastnosti letadel
9
Základní parametry, které ovlivňují návrh letiště:
základní charakteristiky letadla – rozpětí, délka a výška letadla, úhel
natočení předního kola, rozvor podvozku, rozvor a rozchod kol na hlavní
podvozkové noze;
zatížení na hlavní podvozkovou plochu, uspořádání podvozku, huštění
pneumatik atd. (návrh konstrukce vozovky);
kapacita letadla;
průměrné množství doplňovaných leteckých pohonných hmot a jejich
druh;
druhy pohonných jednotek a jejich umístění na letadle;
potřebná délka vzletové a přistávací dráhy;
atd.
zdroj: commons.wikimedia.org
Rozdělení a typy letišť
10
Z hlediska charakteru leteckého provozu lze letiště rozdělit na:
dopravní, sloužící dopravě osob, zboží a pošty;
určená pro letecké práce v zemědělství, v lesním a vodním hospodářství;
sportovní;
určená pro vědecké, výzkumné a experimentální práce;
vojenská;
podniková (tovární);
se smíšeným provozem, např. civilním a vojenským, sportovním, zemědělským
apod.
Dělení podle délky vzletové a přistávací dráhy
Podle počtu VPD:
jednodráhové;
dvoudráhové;
vícedráhové.
zdroj: commons.wikimedia.org
Geometrická uspořádání letiště podle vzájemné polohy hlavních
objektů zastavovacího prostoru a VPD: