01_letiste_MH_Moodle- 6
PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3,32 MB)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
i motor při rychlosti vyšší, musí být vzlet dokončen (pro zastavení je krátký zbytek VPD) Přibližovací rychlost – rychlost v konečné fázi přiblížení na přistání Přistávací rychlost – rychlost dosednutí 17 zdroj: commons.wikimedia.org zdroj: commons.wikimedia.org TORA, TODA, ASDA, LDA Délka rozjezdu – vzdálenost od začátku rozjezdu (z klidu) do bodu, který leží za bodem VLOF v poloviční vzdálenosti délky stoupání do výšky 10,5 m TORA – použitelná délka rozjezdu (Take-off Run Available) délka RWY, která je vyhlášená za použitelnou a vhodnou pro rozjezd letounu při vzletu Délka vzletu – délka potřebná pro vzlet s jedním nepracujícím motorem do výšky 10,5 m TODA – použitelná délka vzletu (Take-off Distance Available) použitelná délka rozjezdu zvětšená o délku předpolí, pokud je zřízeno zdroj: Kaun M. Letiště, 1996 18 TORA, TODA, ASDA, LDA Délka přerušeného vzletu – délka potřebná ke zrychlení letadla se všemi motory v chodu do bodu selhání pohonné jednotky (může nastat ve V1) ASDA – použitelná délka přerušeného vzletu (Accelerate-stop Distance Available) TORA zvětšená o délku dojezdové dráhy, pokud je zřízena Délka přistání – vzdálenost od místa, v němž má letadlo výšku 15 m, do místa zastavení LDA – použitelná délka přistání (Landing Distance Available) délka RWY, která je vyhlášena za použitelnou a vhodnou pro dosednutí a dojezd přistávajícího letounu zdroj: Kaun M. Letiště, 1996 19 Základní prvky letišť Vzletová a přistávací dráha (VPD, RWY – Runway) Vymezená pravoúhlá plocha na pozemním letišti upravená pro přistání a vzlety letadel. Počet VPD a jejich směry musí zajišťovat nejméně 95 % provozní využitelnosti letiště v roce (v závislosti na směru a síle větru). Počet VPD s ohledem na požadovanou kapacitu letiště (předpokládaný objem cestujících, pošty a objem nákladní letecké dopravy). Únosnost VPD (10 % přední nosové kolo, 45 % hlavní podvozkové nohy). 20 zdroj: en.wikipedia.org Základní prvky letišť Dojezdová dráha (SWY – Stopway) Vymezená pravoúhlá plocha na zemi navazující na konec použitelné délky rozjezdu upravená tak, aby na ní mohlo letadlo zastavit při přerušeném vzletu. 21 zdroj: commons.wikimedia.org Základní prvky letišť Předpolí (CWY – Clearway) Pravoúhlá plocha na zemi nebo na vodě, vymezená nebo upravená jako použitelná plocha, nad níž může letoun provést část svého počátečního stoupání do předepsané výšky. Pojezdová dráha (TWY – Taxiway) Vymezený pás na pozemním letišti zřízený pro pojíždění letadel a určený ke spojení jedné části letiště s druhou. Odbavovací plocha (Apron) Vymezená plocha na pozemním letišti určená k umístění letadel pro nastupování nebo vystupování cestujících, nakládání nebo vykládání pošty nebo zboží, pro jejich plnění pohonnými hmotami, parkování nebo údržbu. 22 Základní prvky letišť Vzletové a přistávací pásy Postranní pásy VPD nebo dojezdové dráhy mají být upraveny nebo vybudovány tak, aby snížily na minimum každé nebezpečí pro letoun, který vyjede z VPD nebo z dojezdové dráhy. Postranní pásy musí obklopovat každou VPD, případně (je-li zřízena) i dojezdovou dráhu. Travnatý pás pro nouzové přistání Je požadován na každém letišti se zpevněnými drahami. Musí umožňovat přistání letadla se zataženým podvozkem. Koncové bezpečnostní plochy (RESA – Runway End Safety Area) Plocha souměrná k prodloužené ose VPD a navazující na konec pásu VPD, určená především ke snížení nebezpečí poškození letounu v případě jeho předčasného dosednutí nebo vyjetí za konec VPD. 23 Překážkové roviny Vymezují vzdušný prostor letiště. Nesmí přes ně přesahovat žádné překážky umělé ani přirozené. Je potřeba pamatovat na to, že železnice a silnice představují překážku i svým průjezdným průřezem, vedením elektrické trakce apod. zdroj: letecký předpis L14 Letiště 24 zdroj: letecký předpis L14 Letiště 25 Světelné značení překážek zdroj: Kaun M. Letiště, 1996 Objekty uvnitř horizontálních hranic překážkových ploch musí být označeny a/nebo světelně označeny. Mobilní objekty musí být barevně označeny. 26 Ochranná pásma Parametry ochranný pásem jsou vázány na kódové číslo VPD a provozní statut VPD (přístrojová/nepřístrojová VPD). Ochranná pásma (OP) užšího okolí letiště Zákaz staveb – šířka OP 600 m, délka OP přesahující oba konce VPD o 400 m Výškové omezení staveb – stavby nesmí přesáhnout překážkové roviny Nebezpečná a klamavá světla – šířka OP 1500 m, délka přesahující VPD o 3000 m (Každé světlo, které by mohlo ohrozit bezpečnost letadel, zabránit jasnému pochopení leteckých světel anebo uvést v omyl pilota, musí být odstraněno nebo upraveno tak, aby neznamenalo nebezpečí leteckému provozu.) Zákaz laserových zařízení – zřizuje se pouze u přístrojových VPD Omezení vzdušného vedení VN a VVN – šířka OP 2000 m, délka přesahující VPD o 4500 m 27 Ochranná pásma Parametry ochranný pásem jsou vázány na kódové číslo VPD a provozní statut VPD (přístrojová/nepřístrojová VPD). Ochranná pásma (OP) užšího okolí letiště Zákaz staveb – šířka OP 600 m, délka OP přesahující oba konce VPD o 400 m Výškové omezení staveb – stavby nesmí přesáhnout překážkové roviny 28 Ochranná pásma zdroj: letecký předpis L14 Letiště 29 Ochranná pásma Parametry ochranný pásem jsou vázány na kódové číslo VPD a provozní statut VPD (přístrojová/nepřístrojová VPD) Ochranná pásma (OP) užšího okolí letiště Zákaz staveb – šířka OP 600 m, délka OP přesahující oba konce VPD o 400 m Výškové omezení staveb – stavby nesmí přesáhnout překážkové roviny Nebezpečná a klamavá světla – šířka OP 1500 m, délka přesahující VPD o 3000 m (Každé světlo, které by mohlo ohrozit bezpečnost letadel, zabránit jasnému pochopení leteckých světel anebo uvést v omyl pilota, musí být odstraněno nebo upraveno tak, aby neznamenalo nebezpečí leteckému provozu.) Zákaz laserových zařízení – zřiz