03 Pozemní komunikace 2 - Návrh trasy pozemní komunikace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
poloměry směrových oblouků na trase mají být podobné
–
poměr poloměrů sousedních směrových oblouků R
2/R1 ≤ 2
–
poměr parametrů sousedních přechodnic A
2/A1 ≤ 1,5
•
při změně mají poloměry postupně vzrůstat nebo klesat a vyjadřovat tak pozvolný
přechod do podmínek příznivějších nebo obtížnějších
NÁVRH OSY PK
Zásady pro optimální trasu pozemní komunikace•
po celé délce trasy musí být zajištěna délka rozhledu pro zastavení
(D
z)
•
v co největší míře má být zajištěna délka rozhledu pro předjíždění (D
p)
– zajištěním rozhledu pro předjíždění na trase však není zajištěna
možnost předjíždění (vysoké intenzity dopravy)
•
u vyšších intenzit dopravy lze zajistit předjíždění pouze
přidáním jízdních pruhů
– chybí vazba mezi délkou rozhledu pro předjíždění a možností
předjíždění – dopravním značením
NÁVRH OSY PK
ŘÍDÍCÍ ČÁRA
• výpočet protínacího • řídící (stupová) čára
úseku „d“
ŘÍDÍCÍ ČÁRA
• pomocí řídící čáry dostáváme lomenou čáru - polygon
protínacích úseků
• trasa vedená v řídící čáře by vyvolala minimum zemních prací,
avšak směrově by byla pro dopravu nepřijatelná
• skutečná osa silniční komunikace nahrazuje tuto řídící čáru
mnohoúhelníkem o menším počtu delších stran, jimiž se
řídící čára vyrovnává
• vyrovnáním řídící čáry do tečnového polygonu a vložením do
jeho vrcholů se osa komunikace proti řídící čáře zkrátí; aby
nedocházelo k překročení dovoleného podélného sklonu,
určí se protínací úsek pro stoupání o 10-20 % nižší než je s
max
ŘÍDÍCÍ ČÁRA
NÁVRH NIVELETY PK
Výškové vedení trasy – (průmět do svislé roviny)
• návrh výškového polygonu
• návrh nivelety komunikace (soulad se směrovým řešením)
• Návrhové prvky nivelety komunikace