Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Ekonomie - Otázky a odpovědi

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (136.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

3. z tržeb se nahrazují náklady na jednotlivé faktory (mzda za práci, renta za půdu, …)

systémy: zvykový – založen na tradici

příkazový – centrálně, direktivně řízená ekonomika (plánované hospodářství)

tržní – abstraktní model – nejblíže kapitalismus volné soutěže

smíšený – tržní systém doplněný zásahy vlády

tržní subjekty: domácnosti – kupující na trhu výrobků a služeb

prodávající na trhu výrobních faktorů

firmy – kupující na trhu výrobních faktorů

prodávající na trhu výrobků a služeb

stát, zahraničí

úloha vlády v tržní ekonomice

  1. působení k efektivnosti – podmínky pro vytváření soutěžní ekonomiky

  2. řešení externalit (vstupy a výstupy neprocházející trhem)

pozitivní externality – užitečné efekty činnosti ekonomických subjektů, které se dostávají k jiným subjektům mimo trh

veřejné statky kupuje vláda a poskytuje je zdarma (veřejné osvětlení)

negativní externality – negativní účinky výroby (znečištění); řešení formou poplatků nebo normou

  1. sociální nerovnost → přerozdělování důchodů např. formou progresivních daní z příjmů, dávky v nezaměstnanosti, stipendia

  2. působení na stabilitu ekonomiky – omezování výkyvů (péče o zaměstnanost, působení proti inflaci)

  1. Nabídka a poptávka a jejich interakce

nabídka (S – supply): představuje množství zboží, které výrobci dobrovolně dodávají na trh při určité ceně

individuální – 1 výrobce

tržní – součet individuálních nabídek v celém trhu

nabízené množství je funkcí ceny ………QS = ƒ(P)

zákon rostoucí nabídky: s rostoucí cenou se zvyšuje nabízené množství

PS

S

P3

P2

P1

křivka je stoupající, protože:

- výrobci mohou s danými zdroji měnit strukturu výroby

- noví výrobci mohou vstoupit do odvětví nebo odstoupit

(způsobují pohyb na křivce)

faktory ovlivňující nabídku:

  1. výrobní náklady (změny cen vstupů, nové technologie)

  2. ceny alternativních výrobků

  3. organizace trhu

  4. změny výrobních podmínek

Q1 Q2 Q3 QS

poptávka (D – demand): představuje množství zboží, které jsou kupující ochotni koupit za určitou cenu

osobní – 1 kupující; 1 výrobek

tržní – součet poptávek osobních

klíčovým faktorem poptávky je cena zboží, poptávané množství je funkcí ceny ………QD = ƒ(P)

zákon klesající poptávky: s rostoucí cenou klesá poptávané množství

PD D

P1

P2

křivka je klesající, protože existuje:

důchodový efekt: je-li důchod daný, lze za něj při nižších cenách koupit větší množství a naopak; různá výše důchodu způsobuje, že při změnách ceny někteří přestanou kupovat nebo naopak přistoupí ke koupi

substituční efekt: při změnách ceny změní kupující strukturu své potřeby

Q1 Q2 QD

interakce nabídky a poptávky

P D S

P1 p ř e b y t e k

PE

P2 n e d o s t a t e k

přebytek – zboží nejde na odbyt a vzniká soutěž prodejců

Témata, do kterých materiál patří