Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Ekonomie - Otázky a odpovědi

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (136.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

A A……spotřební zboží

B……investiční zboží (kapitál)

N……neefektivní bod

E……efektivní bod

X……nereálný bod

B

pokud body leží na křivce, jsou všechny zdroje využity k výrobě, neplýtvá se; nelze vyrobit více jednoho statku, pokud nesnížíme výrobu druhého statku

zákon klesajících výnosů: pokud při výrobě zvyšuji vstup jednoho výrobního faktoru při ostatních konstantních, klesá mi výnosnost tohoto faktoru, dosahuji nižší efektivnosti výroby

volba a obětovaná příležitost: náklady obětované příležitosti

alternativní náklady

  1. Formování trhu (dělba práce, peníze, trh, typy trhů, konkurence)

dělba práce: metoda organizace výroby, je přirozená, nesamoúčelná – cílem je ušetřit práci všem

společenská – formy: kooperace

koncentrace a centralizace

specializace

kombinace – žádná z forem nepůsobí samostatně

peníze: jsou zvláštním statkem (zbožím), který zprostředkovává výměnu ostatních statků, jsou všeobecným ekvivalentem

trh: oblast ekonomiky, kde dochází ke směně činnosti mezi jednotlivými ekonomickými subjekty prostřednictvím směny zboží, směnu zprostředkovávají peníze; zboží je vyrobeno pro směnu, vztah mezi výrobcem a spotřebitelem zprostředkovává trh (jako instituce)

směnná hodnota – kvantitativní poměr, ve kterém se zboží směňuje s ostatním

cena – specifická forma směnné hodnoty

typy trhů: místní, národní, světový – místní trhy rozvojem splynuly v trh národní (v rámci státního celku); specializace nejen v rámci národní ekonomiky, ale v mezinárodním měřítku → vzniká světový trh

dílčí a agregátní – rozlišujeme podle počtu zboží na trhu (dílčí trh mléka, aut,…; agregátní trh veškerého zboží na daném území)

produktů, peněz, výrobních faktorů – dělení podle předmětu koupě

konkurence: soutěž, v níž prodejci, kteří si konkurují, předvádějí výrobky za ceny, které určili a snaží se přimět nezávislé kupující k jejich kladnému posouzení a následnému nákupu; tyto výrobky jsou vzájemně zaměnitelné

konkurence způsobuje chod výroby při maximální hospodárnosti → efektivnost

  • dokonalá konkurence: výroba na hranici produkčních možností

  • nedokonalá konkurence: výroba pod hranicí produkčních možností

  1. Organizace ekonomického života a trojí úloha ekonomiky (ekonomické systémy, tržní subjekty, úloha vlády v tržní ekonomice)

ekonomické systémy: jsou způsoby organizace ekonomického života, řeší trojici úkolů:

  1. CO vyrábět (jaké výrobky v jakém množství

  2. JAK vyrábět (jaké zdroje v jakých kombinacích použít)

  3. PRO KOHO vyrábět (jak se rozdělí produkt ke spotřebě)

= struktura výroby

= kombinace zdrojů

= rozdělování důchodu

řešení: 1. kupující volí výrobky, „hlasují“ svými penězi tak, že je vydají za určité zboží

2. výrobci volí tak, aby výroba byla co nejlevnější

Témata, do kterých materiál patří