Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Ekonomie - Otázky a odpovědi

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (136.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

→ reakce výrobců: snížení nabízeného množství

→ reakce kupců: růst poptávaného množství

nedostatek – vzniká soutěž kupujících (koupě i za vyšší cenu)

→ reakce prodejců: zvýšení ceny

zvýšení nabídky

→ reakce kupujících: snížení poptávky

P1……vysoká nabídka, malá poptávka - přebytek

Q P2……nízká nabídka, vysoká poptávka - nedostatek

E…….bod rovnováhy

PE……rovnovážná cena

QE……rovnovážné množství

  1. Chování spotřebitele (formování poptávky a poptávková křivka)

faktory ovlivňující poptávku:

cenové: důchodový a substituční efekt (vyvolávají posuny na křivce)

necenové: 1. změny cen substitutu a komplementu

substitut = náhrada: zdražení kávy → větší poptávka po čaji

komplement = doplněk: zdražení aut → nižší poptávka po benzinu

zlevnění aut → vyšší poptávka po benzinu

2. změna důchodů – zvýšení mzdy vede ke zvýšení poptávaného množství

3. změny v populaci – populace roste → roste poptávané množství

4. změny v preferencích – reklama, informovanost

P1

Q2 Q1 QD

poptávková křivka vyjadřuje závislost poptávaného množství na ceně

změny necenových faktorů se znázorňují jako posuny křivky

  1. Cenová elasticita poptávky

cenová elasticita – ED – udává, o kolik % se změní objem poptávaného množství, jestliže se cena změní o 1%

výpočet ED: ED = % QD / % ∆P

ED = 1…jednotková elasticita

→ zvýšení ceny o 1% vyvolá snížení poptávaného množství také o 1%

ED < 1…neelastická poptávka

→ zvýšení ceny o 1% vyvolá snížení poptávaného množství o méně než 1%

absolutně neelastická poptávka: ED = 0 (statky nutné pro život)

ED > 1…elastická poptávka

→ zvýšení ceny o 1% vyvolá snížení poptávaného množství o více než 1%

absolutně elastická poptávka: ED = ∞ (luxusní statky)

  1. Organizační a právní formy podnikání (typy podnikatelských subjektů a jejich charakteristiky)

  1. podnikání fyzických osob (upravuje Živnostenský zákon), větší pružnost firmy; plné ručení

  2. veřejná obchodní společnost – plné ručení

  3. komanditní společnost – částečné ručení: komplementáři plně

komandisté neručí obchodní společnosti

  1. spol. s.r.o. – ručí omezeně, tj. do výše vkladu společnosti – Obchodní zákoník

  2. akciová společnost – neručí; dozorčí rada je sankciována

korporace – sdružuje neomezený počet vlastníků (akcie)

  1. Konkurence (dokonalá a nedokonalá, formy konkurence)

Soutěž, v níž prodejci, kteří si konkurují, předvádějí výrobky za ceny, které určili a snaží se přimět nezávislé kupující k jejich kladnému posouzení a následnému nákupu; tyto výrobky jsou vzájemně zaměnitelné

dokonalá na trhu na němž žádná firma ani spotřebitel nedosahují takové velikosti, aby mohli sami ovlivnit tržní cenu

  • mnoho prodávajících a kupujících

  • dobrá informovanost o kvalitě a cenách a o krocích všech účastníků trhu

  • akce každého účastníka má jen zanedbatelný vliv na ceny na trhu

  • volný vstup do odvětví novým subjektům

Témata, do kterých materiál patří