Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Diplomova_prace_-_financovani_regionalniho_skolstvi

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (5.25 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů

Nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů

Směrnice MŠMT č.j. 28 768/2005-45, kterou se stanoví zásady, podle kterých provádějí krajské úřady rozpis finančních prostředků státního rozpočtu přidělovaných podle § 161 školského zákona krajským a obecním školám a školským zařízením, vydaná ve Věstníku vlády pro orgány krajů a orgány obcí

Tab. č. 1: počet škol regionálního školství – dělení pole zřizovatele

Tab. č. 2: republikové normativy pro rok 2011

Tab. č. 3: normativní rozpis rozpočtu regionálního školství na rok 2011 ve struktuře závazných a orientačních ukazatelů

Graf č. 1: výdaje státního rozpočtu na regionální školství v běžných cenách v roce 2011

Graf č. 2: přímé výdaje na regionální školství v roce 2011

Graf č 3: porovnání krajských normativů mzdových prostředků v roce 2011 pro I. stupeň základní školy

Graf č 4: porovnání krajských normativů mzdových prostředků v roce 2011 pro vyšší odbornou školu, obor vzdělání „diplomovaná sestra“

Graf č. 5: působení oborového normativu pro běžnou třídu čtyřletého gymnázia

Schéma školské soustavy v České republice.

Dostupné z: <www.msmt.cz/file/10191_1_1/download/>

Tabulka zahrnuje veřejné výdaje na školství v běžných cenách, jejich podíl na HDP v letech 2001-2010. Dostupné z: <http://www.uiv.cz/soubor/4539>

Rozpis finančních prostředků státního rozpočtu na rok 2012, Základní škola Odry, Pohořská 8, příspěvková organizace.

  1. Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy. Národní program rozvoje vzdělání v České republice: Bílá kniha. Praha : Nakladatelství Tauris, 2001. 98s. ISBN 80-211-0372-8↩

  2. REKTOŘÍK, J. a kol, Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. 2. aktualizované vydání. Praha : Nakladatelství Ekopress, 2007. s. 140↩

  3. Ústav pro informace ve vzdělávání. Výkonová data za školní rok 2011/2012 [online]. 2012. Dostupné z: <http://www.uiv.cz/clanek/445/1803>↩

  4. HENDRYCH, D. Správní věda – Teorie veřejné správy. 3. vyd. Praha : Wolters Kluwer ČR, 2009. s. 186↩

  5. JURNÍKOVÁ, J. et al. Správní právo – zvláštní část. 6. doplněné vydání. Brno : MU, 2009. s. 130 – 132.↩

  6. VALENTA, J. Školské zákony a prováděcí předpisy s komentářem. 4. aktualizované vydání. Olomouc : Nakladatelství ANAG, 2009. s. 21.↩

  7. VALENTA, J. Školské zákony a prováděcí předpisy s komentářem. 4. aktualizované vydání. Olomouc : Nakladatelství ANAG, 2009. s. 23.↩

  8. VALENTA, J. Školské zákony a prováděcí předpisy s komentářem. 4. aktualizované vydání. Olomouc : Nakladatelství ANAG, 2009. s. 22.↩

  9. § 7 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.↩

  10. VALENTA, J. Školské zákony a prováděcí předpisy s komentářem. 4. aktualizované vydání. Olomouc : Nakladatelství ANAG, 2009. s. 211.↩

  11. § 7 odst. 1 písm. e) zákona č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech).↩

  12. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Analýza současného systému financování školství [online]. Praha : 2010. Dostupné z: <www.ucitelskenoviny.cz/userfiles/file/analyza_financovani_skolstvi-msmt>↩

  13. § 30 - § 33 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů↩

  14. Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy. Zpráva o vývoji českého regionálního školství od listopadu 1989 [online]. Praha : 2009. Dostupné z: <www.msmt.cz/file/8254_1_1/download/>.↩

  15. Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy. Zpráva o vývoji českého regionálního školství od listopadu 1989 [online]. Praha : 2009. Dostupné z: <www.msmt.cz/file/8254_1_1/download/>.↩

  16. MALACH, A. Transformace řízení školství ČR. 1. vydání. Brno : MU, 1995. s. 6.↩

  17. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Analýza současného systému financování školství [online]. Praha: 2010. Dostupné z: <www.ucitelskenoviny.cz/userfiles/file/analyza_financovani_skolstvi-msmt>↩

  18. Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy. Zpráva o vývoji českého regionálního školství od listopadu 1989 [online]. Praha: 2009. Dostupné z: <www.msmt.cz/file/8254_1_1/download/>.↩

  19. HLEDÍKOVÁ. Z., JANÁK. J., DOBEŠ. J., Dějiny správy v českých zemích od počátků státu po současnost, Praha, Nakladatelství Lidové noviny, 2007, s. 481↩

  20. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Zpráva o vývoji českého regionálního školství od listopadu 1989 [online]. Praha: 2009. Dostupné z: <www.msmt.cz/file/8254_1_1/download/>.↩

  21. Zákon stanovil nemožnost převádění nevyčerpaných prostředků organizačních složek státu do rezervních fondů, a tudíž jejich nezahrnutím do čerpání.↩

  22. Hrubý domácí produkt je peněžním vyjádřením celkové hodnoty statků a služeb nově vytvořených v daném období na určitém území; používá se pro stanovení výkonnosti ekonomiky.↩

  23. Ústav pro informace ve vzdělávání. Veřejné výdaje na školství v letech 1993 – 2002 [online]. Praha: 2011. Dostupné z: <http://www.uiv.cz/clanek/437/412>.↩

  24. Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy. Národní program rozvoje vzdělání v České republice: Bílá kniha. Praha : Nakladatelství Tauris, 2001. 98 s.↩

  25. OECD – Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj je mezivládní organizací 34 ekonomicky nejrozvinutějších států na světě, které přijaly principy demokracie a tržní ekonomiky. Vznikla v roce 1961.↩

  26. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Analýza Bílé knihy [online]. Praha : 2009. Dostupné z: <http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolskareforma/analyza-naplnovani-cilu-vzdelavani>.↩

  27. ORGANIZATION FOR ECONOMIC COOPERATION DEVELOPMENT. Education at a Glance 2011 OECD indicators. Paris : OECD, 2011. s. 214↩

  28. VALENTA, J. Financování a rozpočet školy, vyd. Karviná : Nakladatelství Paris, 2004. s. 49↩

  29. VALENTA, J. Školské zákony a prováděcí předpisy s komentářem, 4. aktualizované vyd. Ostrava: nakl. ANAG, 2009. 266 – 267.↩

  30. Štoček, M., Maršík, A. Obec a škola. Nový Bydžov : Nakladatelství aTre, 2009. s. 74↩

  31. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. EUpenizeskolam [online]. Praha : 2012. Dostupné z: <http://www.eupenizeskolam.cz/>.↩

  32. Zákon č. 433/2010 Sb., zákon o státním rozpočtu České republiky na rok 2011, ve znění pozdějších předpisů↩

  33. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Analýza současného systému financování školství [online]. Praha : 2010. Dostupné z: <www.ucitelskenoviny.cz/userfiles/file/analyza_financovani_skolstvi-msmt>.↩

  34. Např. § 16 odst. 1 zákona č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů,ve znění pozdějších předpisů, stanoví jednotkou výkonu děti s rizikem poruch chování či s již rozvinutými projevy poruch chování a negativních jevů v sociálním vývoji, u nichž není nařízena ústavní výchova nebo uložena ochranná výchova, případně zletilé osoby do ukončení středního vzdělávání (dále jen "klient").↩

  35. § 160 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.↩

  36. VALENTA, J. Školské zákony a prováděcí předpisy s komentářem, 4. aktualizované vydání. Ostrava : Nakladatelství ANAG, 2009. s. 228.↩

  37. § 161 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů.↩

  38. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Principy normativního rozpisu rozpočtu a normativní rozpis rozpočtu výdajů RgŠ územních samosprávných celků na rok 2011 v úrovni MŠMT – KÚ [online]. Praha, 2010. Dostupné z: <http://www.msmt.cz/ekonomika-skolstvi/principy-rozpisu-rozpoctu-a-rozpis-rozpoctu-primych-vydaju>↩

  39. Informace získává MŠMT ze sběru dat ve statistickém výkaznictví, a to konkrétně ve statistických výkazech P1-04 o zaměstnancích a mzdových prostředcích v regionálním školství, členěném do jednotlivých čtvrtletí.↩

  40. Ministerstvo školství, mládeže a sportu. Principy normativního rozpisu rozpočtu a normativní rozpis rozpočtu výdajů RgŠ územních samosprávných celků na rok 2011 v úrovni MŠMT – KÚ [online]. Praha : 2010. Dostupné z: <http://www.msmt.cz/ekonomika-skolstvi/principy-rozpisu-rozpoctu-a-rozpis-rozpoctu-primych-vydaju>↩

  41. OON - ostatní osobní náklady bývají ve většině případů používány na úhradu nákladů plynoucích z dohod o provedení práce a dohod o pracovní činnosti dle § 75 a § 76 zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů.↩

  42. Dlouhodobé záměry vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy jsou jedním z významných nástrojů řízení vzdělávací soustavy, a to na úrovni státu a na úrovni krajů. Dlouhodobý záměr na úrovni kraje obsahuje analýzu vzdělávací soustavy v kraji a stanovuje na základě předpokládaného demografického výdoje, vývoje na trhu práce a záměrů dalšího rozvoje kraje zejména cíle a úkoly pro jednotlivé oblasti vzdělávání, strukturu vzdělávací nabídky, především strukturu oborů vzdělání, druhů, popřípadě typů škol a školských zařízení a jejich kapacitu a návrh na financování vzdělávání v kraji - § 8 odst. 3 školského zákona.

    Příklad: pokud dlouhodobý záměr kraje stanoví, že prioritou je podpora technicky zaměřených oborů vzdělání středních škol, může toto krajský úřad promítnout do krajských normativů a tyto obory podpořit i v případě nedostatečné naplněnosti.↩

  43. § 2 odst. 1 vyhlášky č. 492/2005 Sb., o krajských normativech, ve znění pozdějších předpisů.↩

  44. § 4 odst. 1 vyhlášky č. 492/2005 Sb., o krajských normativech, ve znění pozdějších předpisů.↩

  45. VALENTA, J. Školské zákony a prováděcí předpisy s komentářem, 4. aktualizované vydání. Ostrava : Nakladatelství ANAG, 2009. s. 755.↩

  46. § 3 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů: „Rámcové vzdělávací programy vymezují povinný obsah, rozsah a podmínky vzdělávání; jsou závazné pro tvorbu školních vzdělávacích programů, hodnocení výsledků vzdělávání dětí a žáků, tvorbu a posuzování učebnic a učebních textů a dále závazným ukazatelem pro stanovení výše finančních prostředků přidělovaných podle § 160 až 162“.↩

  47. Krajský úřad Moravskoslezského kraje. Krajská metodika rozpisu přímých výdajů právnických osob vykonávajících činnost škol a školských zařízení zřizovaných obcemi a krajem na rok 2012 [online]. Ostrava, Dostupné z: <http://verejna-sprava.kr-moravskoslezsky.cz/cz/krajska-metodika-rozpisu-primych-vydaju-pravnickych-osob-vykonavajicich-cinnost-skol-a-skolskych-zarizeni-zrizovanych-obcemi-a-krajem-na-rok-2012>↩

  48. Čl. II odst. 1 písm. c) směrnice MŠMT č.j.: 28 768/2005-45 ze dne 12. prosince 2005, kterou se stanoví závazné zásady, podle kterých provádějí krajské úřady rozpis finančních prostředků státního rozpočtu přidělovaných podle § 161 odst. 6 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním a vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a podle kterých provádějí obecní úřady obcí s rozšířenou působností návrhy rozpisů rozpočtů finančních prostředků státního rozpočtu podle § 161 odst. 7 písm. a) zákona č. 561/2004 Sb.↩

  49. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Analýza současného systému financování školství [online]. Praha : 2010. Dostupné z: <www.ucitelskenoviny.cz/userfiles/file/analyza_financovani_skolstvi-msmt>↩

  50. § 4 odst. 1 zákona č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů↩

  51. KADEČKA, S., ONDRUŠ, R., PRŮCHA, P. Základy správního práva pro ekonomy. Brno : MU, 2003. s. 162↩

  52. KOLDER, V. Peníze soukromých škol jsou pod přísnou kontrolou. Učitelské noviny. 2011, roč. 114, s. 17.↩

  53. Krajský úřad moravskoslezského kraje. Krajská metodika rozpisu přímých výdajů právnických osob vykonávajících činnost škol a školských zařízení zřizovaných obcemi a krajem na rok 2012 [online]. Ostrava. Dostupné z: <http://verejna-sprava.kr-moravskoslezsky.cz/cz/krajska-metodika-rozpisu-primych-vydaju-pravnickych-osob-vykonavajicich-cinnost-skol-a-skolskych-zarizeni-zrizovanych-obcemi-a-krajem-na-rok-2012>↩

  54. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Normativy soukromých škol na rok 2012 [online]. Praha: 2012. Dostupné z: <http://www.msmt.cz/ekonomika-skolstvi/normativy-soukromych-skol-na-rok-2012>↩

  55. Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska. Memorandum ke koncepčnímu záměru reformy financování regionálního školství 2013 [online]. Praha, 2012. Dostupné z: <http://www.soukromeskoly.cz/uvod.html>↩

  56. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Analýza současného systému financování školství [online]. Praha: 2010. Dostupné z: <www.ucitelskenoviny.cz/userfiles/file/analyza_financovani_skolstvi-msmt>↩

  57. Ministerstvo školství, mládeže a sportu. Principy normativního rozpisu rozpočtu a normativní rozpis rozpočtu výdajů RgŠ územních samosprávných celků na rok 2012 v úrovni MŠMT – KÚ [online]. Praha, 2010. Dostupné z: <http://www.msmt.cz/ekonomika-skolstvi/principy-rozpisu-rozpoctu-a-rozpis-rozpoctu-primych-vydaju-2012>↩

  58. Za sociální znevýhodnění se dle § 16 odst. 4 školského zákona považuje rodinné prostředí s nízkým sociálně kulturním postavením, ohrožení sociálně patologickými jevy, nařízená ústavní nebo ochranná výchova a postavení osob, na které se vztahuje zákon č. 325/2005 Sb., o azylu, ve znění pozdějších předpisů.↩

  59. Prostřednictvím rozvojového programu je prakticky naplňováno ustanovení čl. 23 Úmluvy o právech dítěte, pokud jde právo jedince se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním nebo sociálním znevýhodněním na zvláštní péči, výchovu a profesní přípravu, aby mohl žít plným a důstojným životem a dosáhnout nejvýše možného stupně samostatnosti, nejvyššího možného vzdělání a sociálního začlenění.↩

  60. Inkluzívní vzdělávání je přístup, který předpokládá zařazení všech dětí do běžné školy (tzv. hlavní vzdělávací proud), nerozděluje děti na ty se speciálními vzdělávacími potřebami a bez nich.↩

  61. MATUŠKOVÁ, Z. Krok první: Popis financování školství. Učitelské noviny. 2010, roč. 113, s. 15. ISSN 0139-5718.↩

  62. VALENTA, J. Školské zákony a prováděcí předpisy s komentářem, 4. aktualizované vyd. Ostrava : Nakladatelství ANAG, 2009. s. 265.↩

  63. Výše úhrady za „dojíždějící žáky“ může být v jednotlivých letech různá, odvíjí se od skutečných neinvestičních výdajů předchozího kalendářního roku a počtu žáků. Např. provedením rozsáhlejší opravy podlahových krytin či střešního pláště budovy školy, které není investicí, se může nákladovost na jednoho žáka zvýšit až o několik tisíc Kč. Povinné obce mohou jen stěží rok dopředu předvídat výši úhrady za dojíždějící žáky.↩

  64. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Analýza současného systému financování školství [online]. Praha, 2010. Dostupné z: <www.ucitelskenoviny.cz/userfiles/file/analyza_financovani_skolstvi-msmt>↩

  65. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Analýza současného systému financování školství [online]. Praha, 2010. Dostupné z: <www.ucitelskenoviny.cz/userfiles/file/analyza_financovani_skolstvi-msmt>↩

  66. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Analýza současného systému financování školství [online]. Praha, 2010. Dostupné z: <www.ucitelskenoviny.cz/userfiles/file/analyza_financovani_skolstvi-msmt>↩

  67. § 148 odst 3 písm. a) zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů↩

  68. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR (2011 – 2015) [online]. Praha, 2011. Dostupné z: <http://www.msmt.cz/vzdelavani/strategicke-a-koncepcni-dokumenty-cerven-2009>. s. 35↩

  69. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Analýza současného systému financování školství [online]. Praha, 2010. Dostupné z: <www.ucitelskenoviny.cz/userfiles/file/analyza_financovani_skolstvi-msmt>↩

  70. Moravskoslezský kraj. Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy Moravskoslezského kraje 2008 [online]. Ostrava, 2008. Dostupné z: <http://verejna-sprava.kr-moravskoslezsky.cz/sk_dokumenty.html>↩

  71. Mentální retardaci dělíme dle Světové zdravotnické organizace na lehkou (IQ 50 – 69), středně těžkou (IQ 35 – 49), těžkou (IQ 20 – 35) a hlubokou (IQ nižší než 20), v České republice je tato klasifikace historicky uznávána.↩

  72. HENDRYCH, D. Správní věda – Teorie veřejné správy. 3. vyd. Praha : Wolters Kluwer ČR, 2009. s.190↩

  73. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Koncepční záměr reformy systému financování regionálního školství, podklad pro odbornou diskuzi [online]. Praha, 2011. Dostupné z: <http://www.msmt.cz/ekonomika-skolstvi/koncepcni-zamer-reformy-systemu-financovani-regionalniho-1>↩

  74. ŠTIKOVÁ, M. Obec a škola jsou jedno. Veřejná správa. 4/2012, roč. XXIII, s. 12. ISSN 1213-6581.↩

  75. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Koncepční záměr reformy systému financování regionálního školství, podklad pro odbornou diskuzi [online]. Praha, 2011. Dostupné z: <http://www.msmt.cz/ekonomika-skolstvi/koncepcni-zamer-reformy-systemu-financovani-regionalniho-1>↩

  76. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Koncepční záměr reformy systému financování regionálního školství, podklad pro odbornou diskuzi [online]. Praha, 2011. Dostupné z: <http://www.msmt.cz/ekonomika-skolstvi/koncepcni-zamer-reformy-systemu-financovani-regionalniho-1>↩

  77. NĚMEC. L, Mají se školy těšit na nový systém financování? Učitelské noviny. 2011, roč. 114, č. 34, s. 18.↩

  78. iDNES.cz / Zprávy. Dobeš chce ušetřit 7 miliard, základní umělecké školy se bojí zániku [cit. 2011-14-09]. Dostupné z: <http://zpravy.idnes.cz/dobes-chce-usetrit-7-miliard-zakladni-umelecke-skoly-se-boji-zaniku-10s-/domaci.aspx>↩

  79. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Koncepční záměr reformy systému financování regionálního školství, podklad pro odbornou diskuzi [online]. Praha, 2011. Dostupné z: <http://www.msmt.cz/ekonomika-skolstvi/koncepcni-zamer-reformy-systemu-financovani-regionalniho-1>↩

  80. ZAJÍČEK. J, Zásadní připomínky ke „koncepčnímu záměru reformy systému financování regionálního školství“ Učitelské noviny. 2012, roč. 115, č. 3, s. 17↩

  81. MANKIW. G., Principles of Ekonomy. 3. publication. South-Western College Pub, 2003. s. 698, 699.↩

  82. ŠTIKOVÁ. M, Obec a škola jedno jsou. Veřejná správa. 2012, roč. XXIII, č. 4, s. 12↩

  83. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Koncepční záměr reformy systému financování regionálního školství, podklad pro odbornou diskuzi [online]. Praha, 2011. Dostupné z: <http://www.msmt.cz/ekonomika-skolstvi/koncepcni-zamer-reformy-systemu-financovani-regionalniho-1>↩

  84. NĚMEC. L, Normativní financování a úroveň školy. Učitelské noviny. 2011, roč. 114, č. 24-25, s. 14↩

  85. PRŮCHA, P. Správní právo – obecná část. 7. doplněné a aktualizované vydání. Brno: MU, 2007. s. 185.↩

  86. § 161 odst. 6 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů↩

  87. VALENTA, J. Financování a rozpočet školy. Karviná : Nakladatelství Paris, 2004, s. 20↩

Témata, do kterých materiál patří