Diplomova_prace_-_financovani_regionalniho_skolstvi
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Cílem mé práce bylo stanovení vhodné míry centralizace výkonu státní správy na úseku financování regionálního školství, kritériem pro hodnocení byla efektivnost v obecném významu, tj. efektivnost jako kombinace účelnosti, prospěšnosti a ekonomičnosti, dle mého názoru se mi podařilo komparací stávajícího systému financování na jednotku výkonu a navrhovaného systému státních oborových normativů cíl naplnit.
Financování regionálního školství je vždy limitováno vývojem veřejných financí a je potřeba zavést takový způsob financování, který bude nejen efektivní, ale také musí být společensky a politicky konsensuální. Vzdělávací politika státu se nemůže odvíjet od délky trvání volebních období, vzdělávací politika státu musí být akceptována napříč politickým spektrem. Výše a způsob financování podmiňuje do značné míry úroveň pedagogického procesu, kvalitu pedagogických pracovníků a ve svých důsledcích se promítá v rozvoji celé společnosti.
This thesis is dealing with local education which is the most important part of the whole system of education. More than 1,6 million pupils are educated there and about 132 thousand teachers are involved in this system. „Local education“ means pre-primary, primary, secondary and post- secondary (professional and vocational) schools. These schools can be established by territorial legislative authorities (villages and districts), by registered churches, by private physical and legal entities. The legislation of education system has got unusual large extent, the public law mingles with the private law, the legal regulations of education system can be found in the legislation of different legal powers – in international agreements, legal constitutional regulations, laws and generally binding regulations of municipal authorities. Both International agreements, by which the Czech Republic is bound, and the Declaration of Human Rights guarantee that everybody is entitled to education. Citizens have the right to free education at basic and high schools and , depending on individual abilities and the means available to society, also at universities. The state budget expenditures on local education have not declined under the limit of 84 billion crowns annually in the last five years and mean the third biggest expense of the government budget. The direct educational costs are financed in this way, and they are specified in the education law. The largest part of the direct educational costs is intended for the employee salaries. The second most important financial source of local education are the operating costs granted by the founder. The government budget expenditures are divided by a direction method, which means that a fixed amount of money is set down per pupil/student. The regional authorities, that determine the region directions, have an extensive power to decide in what way the financial means are to be divided.