Rozbor výkonnosti podniku - Materiály ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Ukazatel zahrnující měkká a tvrdá data, který každý podnik sestavuje individuálně
Měkká data – co zákazníci cítí, myslí a říkají
Tvrdá data - co zákazníci dělají
Měření rentability zákazníků
Měří se marže z prodeje
Proces
Systém činností, které mění vstupy na výstupy
Typy procesů
Hlavní (klíčové) procesy – představují hlavní naplň práce podniku, výsledek je produkce výstupů požadovaných zákazníkem
Řídící procesy
Podpůrné procesy
Dělení procesů dle funkčnosti
Výrobní proces / průmyslový / administrativní / proces řízení / inovační
BSC procesy bere 3 interní procesy:
Inovační, provozní a poprodejní servis a služby
Základní ukazatele procesu
Průběžná doba procesu, Náklady procesu, Kvalita procesu
Ukazatele pro měření výkonnosti inovačního procesu
Procento podílu nových výrobků na celkovém prodeji
Časové porovnání termínu uvedení nového výrobku na trh v porovnání s plánem a konkurenc
Ukazatele pro měření výkonnosti provozního procesu
Počet reklamací, náklady na opravy, % zmetkovitosti
Ukazatele pro měření výkonnosti poprodejního servisu a služeb
Doba odezvy na požadavek zákazníka, počet reklamací na práci servisu, průměrná cena opravy
Zdroje potenciálu růstu a rozvoje
Zaměstnanci – znalosti, zkušenosti, inovační schopnosti a kreativita
Informační systém a informace
Technologie
Úroveň rozvoje aliancí – spoluprací mezi subjekty
Spokojenost zaměstnanců je závislá na
Schopnosti informačního systému (rozvoj informačních systému je omezen jak ekonomicky tak schopnostmi pracovníků je plně využít)
Pracovní klima (propojující motivaci a angažovanost pracovníků)
Rekvalifikace zaměstnanců
Výsledky zaměstnanecké spokojenosti
Spokojenost, věrnost a produktivita
Index spokojenosti zaměstnanců
Pomocí individuálního dotazníku zaměřujícího se na měkká data
Dále tvrdá data jako je počet úrazů, fluktuace apod
Rekvalifikace zaměstnanců
Velké firmy (Škoda auto) mají vlastní školící střediska
Malé firmy náborují kvalifikované zaměstnance
Ukazatelový měřící systém BSC se opírá o 4 základní procesy
Ujasnění a převedení vize a strategie (stanovení cílů)
Komunikace a propojení vize a strategie (cílem je angažovanost shora-dolů „TOP-DOWN“ všech zaměstnanců – možnost buď strategii utajit a nebo jí komunikovat se všemi)
Nástroj může být propojit cíle se systémem odměnování, pravidelná komunikace
Plánování a stanovení záměrů a iniciativ
Strategická zpětná vazba a proces učení se
EFQM model excellence
jeden z nejpropracovanějších přístupů k měření výkonnosti podniku. Model excelence EFQM vychází z principu trvalého zlepšování výkonnosti organizací uplatňovaného prostřednictvím pravidelného sebehodnocení a následné realizace činností zlepšován.
Předpoklad je, že vynikající výsledky jsou závislé na max. spokojenosti zákazníků, zaměstnanců a respektování okolí.