Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




RPM2P Podnikový management - Soubor otázek - jen správné odpovědi na zkoušku

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (492.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

SOUBOR OTÁZEK PODNIKOVÝ MANAGEMENT 1.Cyklus podnikání představuje: b) opakující se cyklus inovace, vzniku produktu, umístění produktu na trhu a inkaso 2.Mezi Taylorovy principy patří: e) přidělování velkého denního úkolu, normalizování podmínek, vysoká odměna za úspěšnou práci, prodělek v případě nesplnění úkolu 3. Fayol rozlišoval tyto štáby: a) Osobní a odborný 4. Ve spojení s Maxem Weberem znamená byrokracie: c) sociologickou koncepci racionalizace kolektivní činnosti 5.Podnikatelský cyklus má : e) být co nejrychlejší, aby podnik unikl co nejrychleji konkurenci 6. Podle šesti Weberových principů organizace je dělba práce: a) základem organizace 7. Při stanovování denního úkolu vycházel Taylor z: c) nadprůměrného výkonu 8. Osobní štáb dle Fayola: a) se stará o organizaci času vedoucího pracovníka 9.Management stojí na straně: a) poptávky, musí ji vyvolávat 10. Weberovy principy organizace se zabývají především d) Existencí soustavy pravidel, norem, pořádku, stability, přičemž vedoucí pracovník řídí neosobně a spravedlivě 11. Přínosy Taylorova přístupu a) zpřesnění kontroly, zvýšení objektivity a účinnosti řízení, nižší nároky na kvalifikaci dělníků, normování a plánování 12. Interpersonálním behavioristickým přístupem rozumíme: e) školu lidských vztahů 13. Odborný štáb podle Fayola: b) je zaměřen na konkrétní oblast, ve které shromažďuje informace a poskytuje podporu pro přijetí rozhodnutí 14. Fordismus znamená: d) normalizace práce, kalkulace nákladů, organizace práce, jeden výrobek, přitažlivý výdělek 15. Představitelem školy lidských vztahů je: b) Mayo 16. Masarykova akademie práce zřízena 29.1.1920 vznikla: e) z důvodu zlepšit organizaci práce 17. Proč byl organizován v roce 1924 Pražský kongres? a) V ČR nebyl dostatek odborníků vědeckého řízení, zástupci 20 států měli vyškolit odborníky 18.Tomáš Baťa měl vzor především ve c) Taylorovi a Fordovi 19.Aby byla firma konkurenceschopná, musí: b) mít připravený variantní plán pro případ ekonomické deprese a konjunktury 20. Strategii Baťovy firmy lze formulovat do následujících bodů: e) Na trhu je vyšší potřeba obuvi než je vyráběno-příležitost, výroba levné kvalitní obuvi - vedoucí pozice na trhu, dosáhnout nezávislosti na vnějším kapitálu 21.Stakeholderské pojetí managementu znamená: b) sladit zájmy skupin jako akcionáři, zaměstnanci, dodavatelé, zákazníci, ativistické skupiny, .. 22.Ford kladl důraz na c) maximální jednoduchost operací s co nejmenšími požadavky na myšlenkovou činnost 23. Charakteristické rysy systému řízení Baťovy firmy a) dokonalá technická a ekonomická příprava, přímé řízení, dílenská samospráva, plánování, kontrola 24. Plánovacím obdobím Baťovy firmy byl: b) pololetí jaro-léto, podzim-zima 25.Řízení je nezbytné pro: d) zabezpečení koordinace individuálního úsilí 26. Šest aktivit podle Fayola b) technické, obchodní, finanční, ochranné, účetní a správní úkony 27. Podle vzoru Forda zavedel v továrnách Baťa a) proudovou výrobu 28. Baťa využíval kalkulace pro e) vypracování pololetních předpokladů a týdenní rozpis výroby 29.Baťův systém zajištění kontroly kvality b) přímo ve výrobě, kontrola každého výrobku na konci výr. pásu, důslednou přejímkou materiálu k výrobě 30. Zásady samosprávy dílen Baťovy firmy a) každá dílna měla jednu odpovědnou osobu, svůj účet zisku a ztráty, mistr měl účast na zisku dílny, každý dělník byl odpovědný za kvalitu své práce 31.Pro řízení je velice důležité: c) rychlá realizace inovačních strategií 32. Fayolovy funkce správy a) plánování, organizování, přikazování, koordinace a kontrola 33. Kvantitativní škola managementu (období a charakteristika) d) 50.-70.léta 20. stol., využití výpočetní techniky a formulace matematického modelu, řešení problému a implementace 34. Lee Iacocca byl manažerem, který b) využil znalosti nabyté ve firmě Ford k dovedení firmy Chrysler od úpadku k prosperitě 35. Lee Iacocca byl manažerem, který a) stvořil Mustanga, vůz, který ovládl trh a vynesl obrovský zisk 36. Za zakladatele věděckého řízení bývá označován F.W.Tylor. Proslul především jako: d) autor a propagátor časových studií 37. Situační škola managementu-kontingenční přístup (období a charakteristika) e) 50.-70.léta 20. stol., spojování teorie a reálné praxe, kterou chápe jako rozmanitou a nezařaditelnou do předem stanovených jednoduchých modelů 38. Henry Ford s Fordem T uspěl mimo jiné protože: c) vyráběl jeden typ vozu, využil hromadnou pásovou výrobu 39. Jednou ze čtyř zásad, které formuloval F.W.Taylor: b) normalizování podmínek práce 40. Koncepce sociálně technického systému (období a charakteristika) b) 50.-70.léta 20.stol., je založena na integraci člověka a technického systému, jedno bez druhého ztrácí smysl 41. Henry Fayol definoval 14 principů managementu. Jedním z nich je jednota přikazování, co to znamená? c) každý zaměstnanec by měl dostávat příkazy pouze od jednoho vedoucího 42. Situační škola managementu-kontingenční přístup c) 50.-70.l. 20.stol., je orientována na zabezpečování specifických situací do typových příkladů, které slouží jako návod 43. Kterou z následujících charakteristik řízení bylo možné najít v Baťově meziválečném systému řízení? c) dokonalá technická a ekonomická příprava běžné výroby i veškerých hospodářských rozhodnutí 44. Štáb vymezil a rozdělil na štáby osobní a odborné: d) H.Fayol 45. Jedním z principů, které definoval německý sociolog Max Weber je: a) přesně definoval práva a povinnosti každého pracovníka 46.Systémy, které uplatňovali H. Ford a T. Baťa měly mnoho společného. U obou byste našli například: d) důraz na kalkulace a minimalizaci nákladů 47. Pojetí managementu vyučovaného na Podnikatelské fakultě považuje za základní prvky managementu: b) plánování, organizování, kontrolu a stimulaci 48. Co si představujete pod pojmem hierarchie cílů? c) Jeden cíl je hlavní a od něj se odvíjí ostatní cíle, které jsou s ním v souladu 49. Co je to síť cílů? e) Vypovídá o tom, jak spolu cíle úzce souvisí , jaká je jejich časová návaznost - lze zjistit metodou CPM 50. Management probíhá a) ve společenských, přírodních i technických systémech 51. Jaké jsou výhody a nevýhody stanovování cílů shora dolů e) výhoda - jednota, nevýhoda - neproveditelnost cíle z důvodu neznalosti problémů oddělení 52. Jakým oblastem se věnuje japonský management? a) plánování, stimulaci, technologickému rozvoji a cenové politice, financování 53.Management představuje b) obousměrný proces mezi řídícím a řízeným prvkem 54. Jaký je plánovací systém v japonské ekonomice ? b) Centrální indikativní plánování, je v zájmu podnikatelů, aby k němu přihlíželi 55. Co je hlavní stimulací v japonských firmách? e) strategie celoživotní zaměstnanosti se sociálním zázemím a odměňováním založeným na principu seniority 56.Řízení ve společenských systémech je proces, kdy dochází k e) vzájemnému působení řídícího subjektu a řízeného objektu za účelem efektivní realizace cíle 57. Z hlediska technologií a cenové politiky upřednostňují japonské firmy: c) Nejdůležitější kapitál je člověk, technologie je levnější nakupovat, základní cíl je růst obratu a podílu firmy na trhu 58. Jakým způsobem jsou financovány japonské firmy? d) Jedná se o vzájemné propojení firem, kdy ve středu stojí velká banka nebo obchodní společnost- tzv.keiretsu 59. Koncept "7S" znamená: c) sedm oblastí, kterým se věnovaly úspěšné firmy a pomocí nichž Peters a Watermann "hledali dokonalost" SMART přístup znamená e) že cíle by měly být jasné, měřitelné, dosažitelné, relevantní a s časovým rámcem 61.Řízení ve společenských systémech je d) složitější než řízení technických a přírodních systémů 62. O co usiluje "MBO"? a) Je cílevědomě zaměřen na efektivní a účinné dosahování cílů jednotlivců i organizace 63. Koncept "7S" zahrnuje tyto oblasti: b) strategie, struktura, systémy, spolupracovníci, styl, sdílené hodnoty, schopnosti 64.Řízeným předmětem jsou systémy a) dynamické i stochastické 65. SMART přístup je součástí: b) cílového managementu "MBO" 66.Výhody cílového managementu "MBO": e) zdokonalení řízení, vyjasnění organizace, podpora osobních závazků, vývoj účinné kontroly 67.Nedostatky cílového managementu "MBO": d) neúspěch při studiu filosofie "MBO", obtížnost určování cílů, důraz na krátkodobé cíle 68. Management je a) jednou z funkcí vlastnictví, uskutečňuje se na platformě určitých vlastnických vztahů 69. projektový management je e) soubor organizačně řídících opatření spojených s vytvořením konečného produktu 70. Mezi charakteristiky projektu nepatří: c) vzájemné působení řídícího subjektu a řízeného objektu 71. cyklus projektu má tyto etapy: b) předprojektové šetření, formování, etapa hlavních prací, závěrečná etapa 72.Funkce je d) schopnost realizovat určitý proces 73. Co je trojimperativ a) Určení parametru projektu prostřednictvím specifikace provedení, časového plánu a finančního rozpočtu 74. P. Drucker vytvořil: c) teorii E a O 75. Plánování je e) výběr úkolů, cílů a činností potřebných pro jejich dosažení 76.Funkce managementu c) technická, obchodní, personální, ekonomická, výrobní 77. Teorie E a teorie O P. Druckera se od sebe liší: e) prioritami managementu 78.Prvek managementu je c) základní obecná řídící činnost 79. Teorie E podle P.Druckera je zaměřena na a) strukturu a systém 80. Teorie O podle P.Druckera je zaměřena na d) kulturu 81.Základní prvky managementu b) plánování, organizování, stimulace a kontrola 82. Styl vedení v teorii E je podle P. Druckera: c) od shora dolů 83. Styl vedení v teorii O je podle P. Druckera: c) participativní 84. Prioritou teorie E podle P. Druckera je: e) vytváření hodnoty pro akcionáře 85.Složky mechanismu managementu a) proces rozhodování, ovlivňování a kontroly 86.Podle objektů lze management členit na d) management organizování, konkrétních procesů, lidských zdrojů a manag.integrace jednotl. druhů v jeden celek 87. Prioritou teorie O podle P. Druckera je: a) vytváření schopností organizace a lidí 88. Mezi charakteristické rysy plánování nepatří: d) vytváří organizační strukturu 89. Program je jeden z důležitých druhů plánu. Program v tomto pojetí je: b) souhrn cílů, taktik, postupů, pravidel, přidělených úkolů 90.Obchodní funkce managementu: d) průzkum trhu, posouzení konkurenceschopnosti, stanovení očekávaných parametrů prodávaného výrobku či služby, kvalitní obchodně technické služby, ofenzívní prodej, reklama a propagace 91. Proces uvědomit si příležitost v procesu plánování znamená : a) uvědomování si příležitosti z hlediska trhu, konkurence, zákaznických přání, silných a slabých stránek firmy 92. Proces zhodnocení podmínek realizace plánu v procesu plánování znamená : d) proces uvědomnění si v jakém prostředí, s jakými prostředky a za jakých rizik budou plány realizovány 93.Výrobní funkce managementu: b) zajišťuje kvalitní výrobu produktů v určitém množství a určeném čase, v současné době ztrácí dominantní postavení 94. Proces určení možných postupů v procesu plánování znamená : e) posoudit reálnost a relevantnost alternativ a zredukovat je na ty nejslibnější 95.Strukturalizací managementu rozumíme: b) funkce a prvky managementu 96. Úkol, pravomoc a odpovědnost: a) tvoří nedělitelnou jednotu 97. Decentralizace je: d) rozšíření pravomoci k rozhodování 98.Technická funkce managementu c) rozhoduje o technicko -ekonomických parametrech produktů, její význam vzrůstá 99. Delegování pravomoci znamená: e) dát svému podřízenému volnost v rozhodování 100. Typy podnikatelských subjektů a základní pravidla pro jejich založení a fungování vymezuje v ČR b) Obchodní zákoník 101.Ekonomická funkce managementu: c) musí předvídat a ovlivňovat budoucí vývoj 102. Obchodní společnost c) je zákonem vymezena jako právnická osoba založená za účelem podnikání 103. K založení společnosti obvykle dochází a) společenskou smlouvou nebo zakladatelskou listinou 104.Ekonomická funkce managementu: b) zajišťuje finanční zdroje a trvale hodnotí ekonomické parametry firmy 105.Základní kapitál je d) peněžní vyjádření souhrnu peněžitých i nepeněžitých vkladů všech společníků v jednotkách české měny 106. Vklad společníka je a) souhrn peněžních prostředků nebo jiných penězi ocenitelných hodnot, které se osoba zavazuje vložit do společnosti 107.Personální funkce managementu d) řídí lidské zdroje 108. Společnost vzniká dnem b) zápisu do obchodního rejstříku 109. Společnost zaniká a ruší se dnem: a) výmazu z obchodního rejstříku 110. Mezi společnosti s osobní účastí patří d) komanditní společnost a veřejná osobní společnost 111.Tím nejcennějším co firma má d) jsou lidské zdroje 112. Pro veřejnou obchodní společnost je typické c) sdružuje nejméně dva společníky, nemusí mít žádný kapitál 113. Pro komanditní společnost je typické a) sdružuje nejméně dva společníky 114. Pro společnost s ručením omezeným je typické b) může ji založit jeden společník, povinně vytváří základní kapitál v minimální výši 1.Kč 115.Plánování a) zahrnuje výběr úkolů, cílů a činností potřebných k jejich dosažení 116. Pro akciovou společnost je typické c) může být založena jednou právnickou nebo více zakladateli, povinně vytváří zákl. kap. v min. výši 2 mil. Kč 117. Ve veřejné obchodní společnosti ručí společníci za závazky: a) společně a nerozdílně, celým svým majetkem 118.Organizování d) chápeme jako identifikaci a klasifikaci požadovaných činností potřebných pro dosažení cílů 119. Ve společnosti s ručením omezeným ručí společníci za závazky: c) do výše svých nesplacených vkladů 120. Nejvyšším orgánem společnosti s ručením omezeným je b) valná hromada 121. Statutárním orgánem akciové společnosti je a) představenstvo 122.Stimulace b) využívá vnější pobídky k ovlivňování lidí v organizaci tak, že působí na jejich motivaci 123. Statutárním orgánem společnosti s ručením omezeným je d) společníci 124.Funkci managementu chápeme jako d) schopnost realizovat určitý proces 125. Obvyklá forma holdingu je a) akciová společnost 126. Řízení holdingu je založeno b) na kapitálové účasti 127.Prvkem managementu rozumíme b) základní obecnou řídící činnost, která sleduje plnění cílů 128.Kontrola b) je zaměřena na měření a kontrolu vykonané práce 129. Jedno z hledisek členění holdingů je podle struktury holdingu. Jaké typy tohoto členění známe? e) pyramidální, radiální, cirkulační, kombinovaný 130. Jedno z hledisek členění holdingů je podle role mateřské společnosti. Jaké typy tohoto členění známe? d) čistý a tradiční holding 131.Role manažera podle Trunečka a) role komunikačního manažera, role manažera času, role manažera cílů, role manažera změn 132. Jedno z hledisek členění holdingů je podle funkce mateřské společnosti. Jaké typy tohoto členění známe? e) správní, finanční a strategický holding 133. Jakým způsobem může vzniknout holding : c) restrukturalizací, fúzí, úpisem nových akcií, vkladem majoritních podílů akcionářů 134.Role komunikačního manažera vyžaduje c) verbální a nonverbální komunikaci 135. Motivace je a) vnitřní pohnutka, která podněcuje jednání člověka 136. Stimulace je c) soubor vnějších podnětů a pobídek usměrňujících jednání pracovníků 137. Mezi motivační teorie nepatří : d) teorie E a O 138.Jednosměrnou komunikací rozumíme b) presentaci vlastních myšlenek 139. Teorie X a Y nejlépe vystihuje tato formulace: e) jde o dva krajní pohledy na přístup lidí k práci 140. Maslowovu hierarchii potřeb nejlépe vystihuje tato formulace: a) lidské potřeby je možné strukturovat do pěti úrovní, člověk se potřeby snaží uspokojit 141.Dvousměrnou komunikací rozumíme b) situačně adoptivní vedení rozhovorů 142. Teorii cukru a biče nejlépe vystihuje tato formulace: c) jedná se o motivaci odměnami za dobře vykonanou práci a postihy za špatně vykonanou práci 143.Dvoufaktorovou teorii - motivačně hygienický přístup - nejlépe vystihuje tato formulace: b) hodnotí význam jednotlivých faktorů pro motivaci zaměstnanců - satisfaktory a dissatisfaktory 144.Efektivní vedení porad vyžaduje b) vyžaduje mnohostrannou komunikaci 145. Teorii ekvity nejlépe vystihuje tato formulace: b) člověk srovnává s jinými lidmi to, co do práce vkládá a co za to získává 146. Teorii očekávání nejlépe vystihuje tato formulace: b) rozhodující roli hrají tři faktory : očekávání, instrumentalita, valence 147. Kontrolní proces zahrnuje tyto kroky: e) stanovení standardů, měření vykonané práce, korekce odchylek 148.Samokomunikací rozumíme c) konstruktivní vedení vnitřního dialogu 149. Mezi typy kontrolních standardů nepatří standardy: e) účetní 150. Známe tyto druhy kontrol: d) předběžná, souběžná a následná 151.Role komukanikačního manažera vyžaduje d) jednosměrnou, dvousměrnou, mnohostrannou komunikaci a samokomunikaci 152. Rozhodování může probíhat za podmínek: b) jistoty, rizika a nejistoty 153. Mezi styly rozhodování nepatří: b) autoritativní styl 154.Pravidla jednosměrné komunikace: a) řekněte co hodláte říci, pak řekněte, co jste řekli, přitom se vyjadřujte jasně a srozumitelně 155. Styl rozhodování závisí na: b) toleranci k nejednoznačnosti a způsobu myšlení. 156.Vedení porad c) končí jasně stanovenými úkoly, termíny a určení odpovědností za jejich splnění 157. přednosti koncepčního stylu rozhodování c) dlouhodobá a vynikající řešení dlouhodobých problémů 158. přednosti direktivního stylu rozhodování b) rychlá rozhodnutí v krátkém horizontu 159.Úspěšná role manažera času závisí na b) stanovení priorit a efektivitě zvládnou svůj pracovní čas 157. přednosti analytického stylu rozhodování e) schopnost řešit jedinečné situace 161.Role manažera změn spočívá ve d) vyvolávání změn 162. přednosti behaviorálního stylu rozhodování c) řešení akceptovatelná všemi 163. Charakteristiky odbornosti manažera: e) znalosti, zkušenosti, schopnosti a dovednosti 164. Top management se setkává většinou b) se špatně strukturovanými problémy, neuplatní programované rozhodování 165. Mezi základní role manažera týmu nepatří: c) rozhodovatel 166.Znalosti jsou b) nabyté vlastnosti člověka učením 167. člen týmu plní tyto role c) vzhledem k úkolu, k udržování týmu a individuální negativní roli 168. Mezi etapy budování týmu nepatří: e) etapa kontroly 169.Schopnosti a dovednosti jsou a) vrozené vlastnosti 170.Zkušenosti jsou b) vlastní i cizí prožitky z praxe a života 171. Programované rozhodování znamená : a) rozhodování dobře stukturovaných problémů 172. Špatně strukturované problémy mají tyto vlastnosti: c) jsou spojeny s nedostatkem informací a nejednoznačností 173.Od top managementu se očekává vyšší odbornost v oblasti c) analytické a koncepční schopnosti a schopnosti rozhodnout 174. Dobře strukturované problémy lze definovat jako e) přímočaré, jasně definované s dostatkem informací 175.Největší technické znalosti se očekávají od b) managementu v první linii 176. Rozhodnutí, které provádíme z variant pomocí hodnocení + a -, popř. ano,ne - se provádí pomocí b) srovnání předností a nedostatků 177.Nejvyšší odbornost týkající se počítačové gramotnosti se očekává od b) všechny úrovně managementu by měly mít počítačovou gramotnost na stejné úrovni 178. Jaký je rozdíl mezi bodovým a váhovým hodnocením b) váhové hodnocení je přesnější, protože umožňuje posoudit jednotlivá kriteria podle důležitosti 179. Které z těchto tvrzení je správné e) Taylor se zabýval řízením výrobních dílen, Fayol se zabýval správou firmy, Weber organizací a Mayo lidskými vztahy 180.Nejvyšší komunikační schopnosti by měl mít a) všechny úrovně managementu by měly mít komunikační schopnost na stejné úrovni 181. Jeden ze 14 principů Fayola je pricip stability zaměstnanců, což znamená, že b) zaměstnanci by měli dlouhodobě vykonávat stejnou práci 182.Nejvyšší interpersonální schopnosti jsou vyžadovány na úrovni c) managementu v první linii 183.Mezi zásady úspěšného manažera patří b) nikdy nic nezapomenout, úkol musí být splněn, správná míra odstupu od věci, mí autoritu, posedlost ziskem a náklady, rychle se vypořádat s lenochy, citlivost k lidem, stimulovat 184.Jedním z nástrojů zásady nikdy nic nezapomenout může být e) jediná složka nevyřízených spisů 185.Jedním z nástrojů zásady splnění úkolu může být b) veřejné zdůvodnění nesplnění úkolu 186. Jeden ze 14 principů Fayola je pricip hierarchie pravomocí, což znamená, že b) komunikace by obvykle měla postupovat nahoru a dolů po linii pravomocí, žádoucí je i komunikace horizontální, pokud je o ní informováno vedení. 187.Kvality rozhodné pro úspěch manažera podle Livingstona e) potřeba řídit, potřeba moci a schopnost vcítit se 188. Jeden ze 14 principů Henri Fayola je jednotné řízení. Jaký to má význam? b) Jednotné řízení je soubor činností směřující k jednomu cíli, koordinovány jedním plánem a řízen jedním člověkem. 189. Pro první etapu vývoje managementu je charakteristická d) stimulace ve formě úkolových mezd a zavádění konroly pracovních výstupů 190.Druhá etapa vývoje managementu je vázana na období d) období po druhé světové válce 191. Henri Fayol definoval 14 principů managementu. O čem pojednává princip diciplíny? a) Dispciplína závisí na dobrém vedení, jasných a spravedlivých argumentech a uvážlivém používání postihů 192.První etapa vývoje managementu je vázana na období c) začátku 20. stol. 193.Třetí etapa vývoje managementu začala e) v 70. letech 20. stol. 194.Pro druhou etapu vývoje managementu je charakteristická c) snaha o plánování a rozvinutí iniciativních metod 195.Pro třetí etapu vývoje managementu je charakteristická a) snaha o spoluúčast zaměstnanců na řízení 196.Frederick Taylor je představitelem: a) klasického managementu (první etapa) 197.Předtavitelé klasického managementu (první etapy) jsou d) Taylor, Ford, Fayol, Weber, Mayo 198. Henri Fayol definoval 14 principů managementu. O čem pojednává princip pravomoci a odpovědnosti? c) Pravomoc musí být doprovázena odpovídající mírou odpovědnosti.

Témata, do kterých materiál patří