Otázka 14 - Tržní mechanismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
EKONOMIE - 14.
Ekonomický liberalismus, laissez faire, neviditelná ruka trhu, tržní mechanismus, podmínky dokonalé konkurence, teorie stupně monopolu, teorie monopolistické konkurence (E. Chamberlina), teorie blahobytu a externalit.
Ekonomický liberalismus
Liberalismus (latinsky liber svobodný, liberalis svobody se týkající, svobodomyslný) je politický směr nebo také filosofický pohled, který stojí na tom, že svoboda je prioritní politická hodnota. Tato ideologie původně vznikla v 19. století ve Španělsku a má kořeny v evropském osvícenství
Důraz na soukromé vlastnictví a svobodné smluvní vztahy tvoří základ liberálních ekonomických teorií. Ekonomický liberalismus tvrdí, že jednotlivci v ekonomickém prostředí konají zejména ve vlastním zájmu, a umožnit jim to bez jakýchkoliv omezení vede k nejlepšímu výsledku (samozřejmě, za předpokladu existence soudní moci a slabé státní moci).
Zastánci: Adam Smith, monetaristé
Laissez faire
„Laissez faire“ = „nechte být, nechte plynout“, liberální ekonomická zásada
= hospodářskému dění byla ponechána volnost a zejména stát aby do něj nezasahoval nebo se maximálně omezil na arbitra a tvůrce pravidel, jejichž dodržování by od ekonomických subjektů vymáhal. Občas se vyskytují fráze jako „trh vše vyřeší“ a „dejte trhu volnou ruku“
Zastánci „laissez faire“ jsou přesvědčeni, že trh nakonec vždy nachází pro jakoukoli oblast nejvhodnější řešení.
Zastánci: fyziokraté, klasikové, chicagská škola (nedůvěra ve státní zásahy a víra v sílu svobodného trhu), neoklasikové, keynesiáni
Neviditelná ruka trhu
Adam Smith (klasická politická ekonomie) - podstatou neviditelné ruky trhu - spontánní harmonie individuálního a společenského zájmu
Předpoklady fungování „neviditelné ruky trhu“:
systém laissez faire
instituce zajišťující spravedlnost
velký trh
neexistence velkých výdajů státu
Smysl neviditelné ruky:
vlastní zájem člověka jej vede, aby dělal to, k čemu má nejlepší předpoklady
soutěží s jinými a nabízí co nejlepší a nejlevnější služby
namísto rozmařilého utrácení spoří, aby mohl investovat a zmnožovat své bohatství
konkurence vede k efektivní alokaci výrobních zdrojů
Tržní mechanismus
Trh
Je geograficky přesně ohraničená oblast, kde nakupující a prodávající vstupují do vzájemného vztahu a přesně určují cenu a počet prodaných jednotek na daném trhu.
Parametry trhu musí být přesně známy před tím, než začneme trh analyzovat.
Nabídka - množství zboží, které dodají výrobci na trh za určitou cenu; nabídková křivka popisuje kolik zboží výrobci jsou ochotni prodávat, pokud ostatní faktory ovlivňující nabídku zůstávají konstantní
Poptávka je ekonomický pojem vyjadřující objem zboží či služeb, které si kupující chce koupit na trhu za určitou cenu.