Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka 14 - Tržní mechanismus

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (530.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Teorie dokonalé konkurence

  • Firmy prodávají standardizované výrobky

  • Firmy přijímají ceny jako objektivní, je dána trhem

  • Výrobní faktory jsou v dlouhém období dokonale mobilní

  • Firmy a spotřebitelé mají dokonalé informace

  • Existuje volný (beznákladový) vstup do odvětvi a volný výstup z odvětví

  • Každý výrobce maximalizuje zisk

Maximalizace zisku

  • π(Q) = TR(Q) - TC(Q)

Zlaté pravidlo maximalizace zisku

  • MR=MC => „Zlatým pravidlem" bývá nazýváno proto, že se jím řídí jakákoliv firma maximalizující zisk nezávisle na typu tržní struktury, v níž uskutečňuje svou činnost.

Pro dokonale konkurenční trh platí:

Rovnováha firmy působící na trhu s dokonalou konkurencí

Monopol

1) Jeden prodávající – mnoho nakupujících

2) Jeden produkt (reálný substitut není)

3) Bariéry vstupu

Teorie stupně monopolu

Cenová diskriminace představuje stanovení rozdílných cen pro různé spotřebitele ale při nákupu stejného statku.

1. stupeň cenové diskriminace

Znamená stanovení rozdílné ceny pro každého jednotlivého spotřebitele: maximální cena představuje nejvyšší úroveň platby za dané zboží.

Je to chování obchodníků na orientálních bazarech Středního východu

2. stupeň cenové diskriminace

S cenovou diskriminací druhého stupně se v našich podmínkách můžeme setkat v monopolizovaných odvětvích výroby a dopravy vody a elektrické energie.

Využitím „Economies of scale“:

  • vzrůst uspokojení zákazníků

  • větší profit

3. stupeň cenové diskriminace

Platí následující podmínky:

1) Rozdělení trhu (zákazníků) do dvou skupin.

2) Pro každou skupinu existuje vlastní poptávková funkce.

3) Nejčastěji využívaný způsob diskriminace, příklady: letenky, vstupenky, slevy pro studenty, seniory, jiné skupiny atd.

Monopolistická konkurence = Chamberlinův model

  • Tento model předpokládá jasně definovanou „odvětvovou skupinu" (industry group), kterou tvoří velký počet výrobců produkujících statky, které jsou si velmi blízké, nejsou však dokonalými substituty.

  • Rozhodujícím rysem Chamberlinova modelu je dokonalá rovnost postavení všech firem v odvětví.

PŘEDPOKLADY MODELU:

  1. Velký počet firem vyrábějících diferencovaný (ale podobný) produkt

  2. Rozhodovací nezávislost firem

  3. Nákladové a poptávkové křivky všech firem v daném odvětví jsou totožné (velmi silný předpoklad)

    • základem jsou dva typy individuálních poptávkových křivek:

    • D – zahrnuje předpoklad, že změní-li firma cenu, ostatní firmy ji budou následovat – D méně elastická. Křivka „D“ je skutečnou poptávkovou křivkou – ve skutečnosti firmy následují cenové změny ostatních firem.

    • d – zahrnuje předpoklad, že ostatní firmy nebudou následovat změnu ceny provedenou sledovanou firmou – proto „d“ hodně elastická. Křivka „d“ je očekávanou křivkou poptávky po produkci firmy – každá firma se domnívá, že její cenovou změnu nebudou jiné firmy následovat - „d“ je iluzorní křivkou poptávky

    • při odvození Q* ovšem firma vychází z očekávané křivky poptávky

Témata, do kterých materiál patří