Otázka 14 - Tržní mechanismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Teorie dokonalé konkurence
Firmy prodávají standardizované výrobky
Firmy přijímají ceny jako objektivní, je dána trhem
Výrobní faktory jsou v dlouhém období dokonale mobilní
Firmy a spotřebitelé mají dokonalé informace
Existuje volný (beznákladový) vstup do odvětvi a volný výstup z odvětví
Každý výrobce maximalizuje zisk
Maximalizace zisku
π(Q) = TR(Q) - TC(Q)
Zlaté pravidlo maximalizace zisku
MR=MC => „Zlatým pravidlem" bývá nazýváno proto, že se jím řídí jakákoliv firma maximalizující zisk nezávisle na typu tržní struktury, v níž uskutečňuje svou činnost.
Pro dokonale konkurenční trh platí:
Rovnováha firmy působící na trhu s dokonalou konkurencí
Monopol
1) Jeden prodávající – mnoho nakupujících
2) Jeden produkt (reálný substitut není)
3) Bariéry vstupu
Teorie stupně monopolu
Cenová diskriminace představuje stanovení rozdílných cen pro různé spotřebitele ale při nákupu stejného statku.
1. stupeň cenové diskriminace
Znamená stanovení rozdílné ceny pro každého jednotlivého spotřebitele: maximální cena představuje nejvyšší úroveň platby za dané zboží.
Je to chování obchodníků na orientálních bazarech Středního východu
2. stupeň cenové diskriminace
S cenovou diskriminací druhého stupně se v našich podmínkách můžeme setkat v monopolizovaných odvětvích výroby a dopravy vody a elektrické energie.
Využitím „Economies of scale“:
vzrůst uspokojení zákazníků
větší profit
3. stupeň cenové diskriminace
Platí následující podmínky:
1) Rozdělení trhu (zákazníků) do dvou skupin.
2) Pro každou skupinu existuje vlastní poptávková funkce.
3) Nejčastěji využívaný způsob diskriminace, příklady: letenky, vstupenky, slevy pro studenty, seniory, jiné skupiny atd.
Monopolistická konkurence = Chamberlinův model
Tento model předpokládá jasně definovanou „odvětvovou skupinu" (industry group), kterou tvoří velký počet výrobců produkujících statky, které jsou si velmi blízké, nejsou však dokonalými substituty.
Rozhodujícím rysem Chamberlinova modelu je dokonalá rovnost postavení všech firem v odvětví.
PŘEDPOKLADY MODELU:
Velký počet firem vyrábějících diferencovaný (ale podobný) produkt
Rozhodovací nezávislost firem
Nákladové a poptávkové křivky všech firem v daném odvětví jsou totožné (velmi silný předpoklad)
základem jsou dva typy individuálních poptávkových křivek:
D – zahrnuje předpoklad, že změní-li firma cenu, ostatní firmy ji budou následovat – D méně elastická. Křivka „D“ je skutečnou poptávkovou křivkou – ve skutečnosti firmy následují cenové změny ostatních firem.
d – zahrnuje předpoklad, že ostatní firmy nebudou následovat změnu ceny provedenou sledovanou firmou – proto „d“ hodně elastická. Křivka „d“ je očekávanou křivkou poptávky po produkci firmy – každá firma se domnívá, že její cenovou změnu nebudou jiné firmy následovat - „d“ je iluzorní křivkou poptávky
při odvození Q* ovšem firma vychází z očekávané křivky poptávky