Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázka 06 - Cenové diskriminace

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (90 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

1.Musí existovat kritérium rozdělelní spotřebitelů do různých skupin(egmentů trhu). Tímto kritériem jsou výrazné rozdíly v cenové elasticitě poptávky po daném produktu.

2.Naní monžý vzájemný prodej mezi spotřebiteli, protože potpom by někdo ze skupiny s nízkou cneou mohl prodávat produkt někomu ze skupiny s vyšší cenou, což by vedlo ke stírání rozdílů mezi cenami.

Příkladů dvojích i trojích cen pro různé skupiny spotřebitelů najdeme v praktickém život dost. Jde např. o slevy stálým nebo významným zákazníkům, poskytované formou VIP-karet a podobných dokladů.

Diskriminace v průběhu času – Značně rozšířenou formou cenové diskriminace, velmi blízkou cenové diskriminaci třetího stupně, je diskriminace v čase. Jde v ní o to, že v různém čase jsou spotebitelům, rozděleným do skupin podle elasticity jejich poptávky, stanoveny různé ceny.

Diskriminace ve špičkách – Specifickou formou cenové diskriminace v čase je stanovení odlišných cen ve špičkách. Na rozdíl od váše popsané cenové diskriminace v čase, kdy se mezní náklady v průběhu času neměnily, dochází v tomto specifickém případě v důsledku kapacitních omezená v období zvýšené spotřeby k růstu mezních nákladů. Proto jsou ve špičkách zvyšovány i ceny.

Zdroj: Mikroekenomie 2 skripta Luňáček 2006

Témata, do kterých materiál patří