Otázky ke zkoušce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
pravděpodobnost má nějakou hodnotu: 1-3 nízká, 4-6 střední, 7-8 vysoká, 9-10 kritická
o
Proč je pravděpodobnost 1 – 10? Jedná se o stupnici pravděpodobnosti.
- Hodnota rizika – násobí se pravděpodobnost a dopad- Kvalitativní metody analýzy rizik – jsou vyjádřeny v určitém rozsahu nebo slovně;
jsou to jednodušší, rychlejší a subjektivní metody; např. Delphi
- Kvantitativní metody analýzy rizik – jsou založeny na matematickém výpočtu rizika
z frekvence výskytu hrozby a jejího dopadu -> jsou více exaktní; nejčastější vyjádření
ve formě roční předpokládané ztráty; na základě historických dat
- Mapa rizik
Metody snižování rizika
- Retence – strpení (zadržení) rizika
o Vědomá – riziko je, ale nemám žádnou variantu řešení
o Nevědomá – nerozpoznali jsme, že k riziku došlo
o Dobrovolná – akceptace, když je riziko nevýznamné (dopad je nízký)
o Nedobrovolná – nemám variantu řešení
- Redukce
o Transfer – přesun rizika na jiný subjekt, snížení výskytu rizika (dokumentární
akreditiv, faktoring, forfaiting, franchising, leasing, outsourcing)
o Pojištění
o Diverzifikace
- Metody síťové analýzy
o Síťové grafy
o Lineární programování – optimalizace procesů (nejnižší náklady -> nejvyšší
zisky)
Dokumentární akreditiv
- Banka dělá prostředníka mezi prodávajícím a kupujícím, při zahraničním obchodu
- Výhody – jistota zaplacení dodávky zboží nebo služeb
Faktoring
- Odprodej krátkodobých pohledávek faktoringové společnosti, která je zaplatí okamžitě
(v ČR např. Roger)
- Odkupitel si zjistí bonitu a solventnost a podle toho nastaví úrok (obvykle 1 – 3 %)- Používá se, když podnik rychle potřebuje získat peníze- Splatnost do 90 dní
Forfaiting
- To samé co faktoring, akorát u střednědobých a dlouholetých pohledávek
- Splatnost 90 dní – 5 let, max 7 let
Franchising
- Prodej licence někomu, kdo bude prodávat moje produkty pod mojí značkou. Je dána
struktura produktů, stejný vzhled, odběratelé, marketing atd.
- Např. McDonald’s, KFC, Subway, Samsung Store…
Leasing
- Firmy ho využívají, aby si jej mohly napsat do nákladů (provozní náklady)
- Např. auto na leasing má oproti zakoupení výhody, protože se nejedná o majetek firmy
a ta nemusí řešit amortizaci atd.
Pojištění
- Směna rizika velké ztráty (škoda) za jistotu malé ztráty (pojistného)
- U jaké pravděpodobnosti a dopadu se vyplatí pojištění? Nízká pravděpodobnost,
vysoký dopad.
Bonita klienta
- Důvěryhodnost firmy na finančním trhu
- Zajímá ji zadluženost, solventnost, brand name…
- Solventnost
o Schopnost splácet finanční závazky v dohodnutých lhůtách
o Opak je insolvence (platební neschopnost)
Diverzifikace
- Rozmělnění rizika na co největší základu (nevsadím částku na jednu investici)
- Do nepříbuzných oborů – Tchibo, Česká pošta, změna výrobní a obchodní strategie
- Horizontální – něco vyrábím, využiji své know-how a začnu vyrábět něco podobného,