Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Otázky ke zkoušce

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (222.84 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

pravděpodobnost má nějakou hodnotu: 1-3 nízká, 4-6 střední, 7-8 vysoká, 9-10 kritická

o

Proč je pravděpodobnost 1 – 10? Jedná se o stupnici pravděpodobnosti.

- Hodnota rizika – násobí se pravděpodobnost a dopad- Kvalitativní metody analýzy rizik jsou vyjádřeny v určitém rozsahu nebo slovně;

jsou to jednodušší, rychlejší a subjektivní metody; např. Delphi

- Kvantitativní metody analýzy rizik jsou založeny na matematickém výpočtu rizika

z frekvence výskytu hrozby a jejího dopadu -> jsou více exaktní; nejčastější vyjádření
ve formě roční předpokládané ztráty; na základě historických dat

- Mapa rizik

Metody snižování rizika

- Retence – strpení (zadržení) rizika

o Vědomá – riziko je, ale nemám žádnou variantu řešení
o Nevědomá – nerozpoznali jsme, že k riziku došlo
o Dobrovolná – akceptace, když je riziko nevýznamné (dopad je nízký)
o Nedobrovolná – nemám variantu řešení

- Redukce

o Transfer – přesun rizika na jiný subjekt, snížení výskytu rizika (dokumentární

akreditiv, faktoring, forfaiting, franchising, leasing, outsourcing)

o Pojištění
o Diverzifikace

- Metody síťové analýzy

o Síťové grafy
o Lineární programování – optimalizace procesů (nejnižší náklady -> nejvyšší

zisky)

Dokumentární akreditiv

- Banka dělá prostředníka mezi prodávajícím a kupujícím, při zahraničním obchodu
- Výhody – jistota zaplacení dodávky zboží nebo služeb

Faktoring

- Odprodej krátkodobých pohledávek faktoringové společnosti, která je zaplatí okamžitě

(v ČR např. Roger)

- Odkupitel si zjistí bonitu a solventnost a podle toho nastaví úrok (obvykle 1 – 3 %)- Používá se, když podnik rychle potřebuje získat peníze- Splatnost do 90 dní

Forfaiting

- To samé co faktoring, akorát u střednědobých a dlouholetých pohledávek
- Splatnost 90 dní – 5 let, max 7 let

Franchising

- Prodej licence někomu, kdo bude prodávat moje produkty pod mojí značkou. Je dána

struktura produktů, stejný vzhled, odběratelé, marketing atd.

- Např. McDonald’s, KFC, Subway, Samsung Store…

Leasing

- Firmy ho využívají, aby si jej mohly napsat do nákladů (provozní náklady)
- Např. auto na leasing má oproti zakoupení výhody, protože se nejedná o majetek firmy

a ta nemusí řešit amortizaci atd.

Pojištění

- Směna rizika velké ztráty (škoda) za jistotu malé ztráty (pojistného)
- U jaké pravděpodobnosti a dopadu se vyplatí pojištění? Nízká pravděpodobnost,

vysoký dopad.

Bonita klienta

- Důvěryhodnost firmy na finančním trhu

- Zajímá ji zadluženost, solventnost, brand name…
- Solventnost

o Schopnost splácet finanční závazky v dohodnutých lhůtách
o Opak je insolvence (platební neschopnost)

Diverzifikace

- Rozmělnění rizika na co největší základu (nevsadím částku na jednu investici)
- Do nepříbuzných oborů – Tchibo, Česká pošta, změna výrobní a obchodní strategie
- Horizontální – něco vyrábím, využiji své know-how a začnu vyrábět něco podobného,

Témata, do kterých materiál patří