Veřejné finance-přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-
jde to do rozpočtu obce, kde je zřízena přípojka na kanalizaci či vodovod
-
sazba je stanovena na m
2 zhodnoceného stavebního pozemku
-
sazbu musí uvést obec v obecně závazné vyhlášce a není přímo stanoveno maximum, ale
je v zákoně stanoveno, že sazba nesmí přesáhnout rozdíl ceny stavebního pozemku před
zhodnocením a s možností zhodnocení ( bez připojení a s možností připojení)
Ostatní poplatky
vymezeny v různých zákonech, které obsahují i jinou problematiku než samotné poplatky
směřují do účelových fondů státu nebo nějaké právnické osobě v rámci veřejného sektoru
( má veřejnoprávní charakter)
36
Základní aspekty veřejných financí
VZNIK FINANCÍ
vztah → peníze x finance -
finance nejsou peníze
-
peníze jsou pouze prostředek pro to , aby finance mohly existovat
-
finance už jsou vztahy, kde se peníze používají
-
finance se týkají finanční ch vztahů – proto, aby se peníze mohly využívat
-
aby finance mohly existovat, musí existovat peníze a potřeba je používat - musí být splněny 2
základní aspekty:
• finanční vztahy → peněžní vztahy související s vytvářením, rozdělováním,
přerozdělováním a užitím peněžní zásoby
• Peněžní zásoba (masa) – určitá suma peněz, která se nachází u jednotlivých ekonomických
subjektů (podniků, domácností, státu)
-
viz podniky a domácnosti – podniky platí zaměstnancům a ti potom peníze opět utrácí za
výrobky vyrobené v podnicích
-
stát zároveň vystupuje jako spotřebitel – vládní nákupy
-
stát vystupuje i jako zaměstnavatel – zaměstnává velké množství domácností, musí jim
vyplácet
-
stát vybírá daně – specifická funkce
-
stát má nadřazené postavení nad ekonomickými subjekty – může vydávat právní předpisy a
schvalovat, má tedy mocenskou povahu ( dělá dohled a reguluje ekonomiku různými
právními předpisy a opatřeními )