Veřejné finance-přednášky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ekonomie ( součást ekonomických teorií)
- Díky častému využívání veřejných rozpočtů se teorie veřejné ekonomie , která není stabilní,
rozrůstá se
• TEORIE VEŘEJNÉ EKONOMIE
Rozpočtová soustava: Státní rozpočet
Rozpočtová soustava je základem pro to, aby mohly fungovat veřejné finance
Úvod do problematiky
Předpoklad fungování každé vládní úrovně
Rozpočtová soustava = veřejné rozpočty + mimorozpočtové fondy (soustava peněžních fondů) = soustava
veřejných rozpočtů
Rozpočtová soustava = orgány a instituce zajišťující přerozdělování v rámci veřejných financí
( zajišťující chod a fungování veřejných financí)
Rozpočtová soustava = vztahy uvnitř rozpočtové soustavy
Rozpočtová soustava, jsou veřejné peněžní rozpočty, vztahy mezi nimi a orgány , které zajišťují chod – je
potřeba tedy všechny tyto přístupy propojit
Problematika rozpočtové soustavy z hlediska teorie
-
Vychází z teorie fiskálního federalismu
Historie fiskální doktoríny
Spojována zejména se státním rozpočtem Zlaté pravidlo vyrovnanosti státního rozpočtu: 17. – 18. století
Alokační, redistribuční funkce státních a později veřejných financí, teorie sociálního zabezpečení: 19. století
Teorie mezního užitku, teorie ekonomie blahobytu, stát blahobytu: konec 19. století a počátek 20. století
Stabilizační funkce státu a veřejných financí, teorie veřejné volby ( upravuje způsoby politického
rozhodování, zkoumá hlasování postupy ve veřejném rozhodování) , decentralizace veřejné správy ( spousta
aktivit, které měl dříve na starosti ten veřejný stát , tedy centrální úroveň přechází na municipality , tedy
obce a kraje – dávají činnosti co nejblíže k občanům)
-
Fiskální politika je gro veřejných rozpočtů, bez ní by veřejné rozpočty nemohly existovat