UMET 5. a 7. přednáška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Odkazování v textu
Knihy, kapitoly ze sborníků a kol. monografií, články v odborných časopisech, články v periodickém tisku s uvedeným autorem
(Příjmení autora knihy/kapitoly/článku Rok vydání: Číslo strany / rozsah stran)
(Nálevka 2000: 115)
(Poguntke - Web 2007: 5-9)
(Kollerová 2007: passim)
(Nálevka 2000: 115; Skřivan 1999: 86)
(Nálevka 2000a: 115)
harvardský styl odkazování, úsporný
Články v periodickém tisku bez uvedeného autora
(Název periodika Rok vydání: Číslo strany / rozsah stran)
(Lidové noviny 2009: 3)
(Respekt 2018: 8-9)
Žánr odborného textu
žánr = obsahová charakteristika textu, soubor pravidel pro daný text (jak je s
doplnit
Žánr vs. styl
žánr odborného textu se liší od stylu odborného textu!
styl odborného textu = jazykový způsob jeho psaní (bez žurnalismů, bez výrazné emotivnosti a beletristických prvků, spíše kratší souvětí, jednoznačnost)
doplnit
Kompilativní studie
nepůvodní dílo vzniklé převzetím cizích poznatků = přebírání a nové sestavování poznatků
jde o přehled o tom, co kdy kdo o zkoumaném problému řekl či napsal
ne vždy je považována za žánr odborného textu! - jde o nejspornější žánr
často hraničí s plagiátem, zvláště pokud je chápána jako vlastní dílo autora
nezbytné je DŮSLEDNÉ odkazování na použité zdroje – pak nemůže být kompilace považována za plagiát
musí se zabývat problémem do hloubky, povrchní kompilativní studie je naprosto
k ničemuúčelem je zpřehlednit zkoumanou problematiku, shrnout dosavadní stav jejího výzkumného řešení, poukázat na dosud nepříliš známé publikace o daném tématu a případně nastolit nové výzkumné otázky
je potřeba podrobné rešerše literatury, mít dostatečně velký přehled o literatuře k danému tématu
napsat kvalitní kompilativní studii je daleko složitější, než se na první pohled zdá – urychlení a zjednodušení psaní seminární práce přepsáním zdroje není kvalitní kompilativní studií!
nepromyšlená, mechanická, a tedy netvůrčí spojování výpisků z četby bez vůdčí myšlenky není kvalitní kompilací!
doplnit
Komparativní studie
neplést s komparací – metodou (přestože bývá logicky právě v komparativních studiích hojně používána)
jde o srovnání několika aspektů daných případů, přístupů, teorií aj.
opět daleko složitější, než se na první pohled zdá být – porovnání bez výzkumného záměru a jasně vytyčeného cíle není komparativní studií (přestože by bylo i tak srovnání zajímavé)
skládá se z:
odůvodnění komparativní studie (proč má smysl dané jevy srovnávat, čeho se komparací dosáhne, jaký je zamýšlený výstup)
popisu srovnávaných jevů, zejména konkrétních aspektů, které budou srovnávány
důsledného a jasného nastavení kritérií srovnávání (velmi důležité!) a struktury srovnávání
vyvození závěru, dosažení výstupu (nejobvyklejšími výstupy jsou: kauzální pravidlo, typologie srovnávaných jevů, potvrzení či vyvrácení platnosti nějaké teorie a nastínění nové)