Úvod do praktické žurnalistiky 14
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Public Relations
= svědomité, plánované a dlouhodobé úsilí s cílem ustavit a zajišťovat dobré jméno (goodwill) a udržovat vzájemné porozumění mezi organizací a okolím (neighbourhood) – British Institute of Public Relations, volný překlad
„souhrn aktivit, které primárně nemají za úkol prodávat produkt, ale tvořit cosi jako dobré jméno instituce“ (David Behenský)
PR a propaganda
PR se liší od propagandy v totalitárních a příp. autoritářských režimech
Propaganda je jednosměrná komunikace, jedná se o manipulaci s cílem dosáhnout kontroly nad společností
Propaganda je manipulace s veřejným míněním prostřednictvím politických symbolů aneb zjišťování kolektivních stanovisek skrze manipulaci s relevantními symboly (Harold Lasswell)
Záměry PR
Ustavit a podporovat vzájemné vztahy (mezi institucí a veřejností) s cílem ovlivnit chování skupin či jednotlivců
Anticipovat trendy, vztahy, události, které mohou být rušivé k výše uvedeným vztahům (krizový management a jak mu předcházet)
PR a etický rozměr (není to propaganda!) = nejen ekonomický prospěch instituce, ale též sociální zodpovědnost (společnost)
Cíle PR
Utvářet a udržovat vzájemné porozumění, důvěru a sympatie systému (instituce) a okolí (surrounding)
Rozvíjet a učinit lepší komunikaci a vztahy s dalšími organizacemi, systémem a skupinami
Formulovat (otevřeně, nikoliv tajně) vlastní zájmy organizace:
externě (směrem k veřejnosti) – nejčastěji prostřednictvím media relations
interně (směrem k zaměstnancům instituce) – např. newslettery, akce pro zaměstnance, benefity, teambuilding, atp.
Institucionální možnosti PR
-
Nedělat nic (žádné PR v instituci)
+ Nic momentálně nestojí
– vztah s veřejností rozvíjí ostatní, např. konkurence, které může ničit dobré jméno naší instituce
-
Zodpovědnost za PR má vedení/management a spol.
+ PR se řeší přímo uvnitř vlastními kapacitami
+ malé náklady
– má vedení čas a know-how efektivně řešit PR? Je zde PR prioritou?
-
Ustavení interního oddělení PR či aspoň PR zástupce (nejčastější varianta)
+ oddělení je loajální k instituci a strategii
+ vzájemný vztah důvěry s institucí a organizací
– PR oddělení je nákladná záležitost
– PR je příliš spjaté (angažované) s institucí, chybí vlastní autonomie, nadhled
Využití externích zdrojů PR = outsourcované PR (profesionální poradci a konzultanti na trhu)
+ relativně nákladná záležitost, ale ušetří se za náklady za interní PR
+ externí profesionalizovaná společnost schopná zajistit služby, které interní PR neumí
– externí společnosti potřebují čas na sžití se s organizací, strategií, požadavky, konkurencí, …
– chybí loajalita vůči instituci, pro kterou PR vykonává
– relativně drahá záležitost
-
Kombinace 3 a 4 najednou – interní i externí PR zároveň