Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Úvod do praktické žurnalistiky 14

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.28 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Public Relations

= svědomité, plánované a dlouhodobé úsilí s cílem ustavit a zajišťovat dobré jméno (goodwill) a udržovat vzájemné porozumění mezi organizací a okolím (neighbourhood) – British Institute of Public Relations, volný překlad

souhrn aktivit, které primárně nemají za úkol prodávat produkt, ale tvořit cosi jako dobré jméno instituce“ (David Behenský)

PR a propaganda
  • PR se liší od propagandy v totalitárních a příp. autoritářských režimech

  • Propaganda je jednosměrná komunikace, jedná se o manipulaci s cílem dosáhnout kontroly nad společností

  • Propaganda je manipulace s veřejným míněním prostřednictvím politických symbolů aneb zjišťování kolektivních stanovisek skrze manipulaci s relevantními symboly (Harold Lasswell)

Záměry PR
  • Ustavit a podporovat vzájemné vztahy (mezi institucí a veřejností) s cílem ovlivnit chování skupin či jednotlivců

  • Anticipovat trendy, vztahy, události, které mohou být rušivé k výše uvedeným vztahům (krizový management a jak mu předcházet)

  • PR a etický rozměr (není to propaganda!) = nejen ekonomický prospěch instituce, ale též sociální zodpovědnost (společnost)

Cíle PR
  • Utvářet a udržovat vzájemné porozumění, důvěru a sympatie systému (instituce) a okolí (surrounding)

  • Rozvíjet a učinit lepší komunikaci a vztahy s dalšími organizacemi, systémem a skupinami

  • Formulovat (otevřeně, nikoliv tajně) vlastní zájmy organizace:

    • externě (směrem k veřejnosti) – nejčastěji prostřednictvím media relations

    • interně (směrem k zaměstnancům instituce) – např. newslettery, akce pro zaměstnance, benefity, teambuilding, atp.

Institucionální možnosti PR
  1. Nedělat nic (žádné PR v instituci)

+ Nic momentálně nestojí

– vztah s veřejností rozvíjí ostatní, např. konkurence, které může ničit dobré jméno naší instituce

  1. Zodpovědnost za PR má vedení/management a spol.

+ PR se řeší přímo uvnitř vlastními kapacitami

+ malé náklady

– má vedení čas a know-how efektivně řešit PR? Je zde PR prioritou?

  1. Ustavení interního oddělení PR či aspoň PR zástupce (nejčastější varianta)

+ oddělení je loajální k instituci a strategii

+ vzájemný vztah důvěry s institucí a organizací

– PR oddělení je nákladná záležitost

– PR je příliš spjaté (angažované) s institucí, chybí vlastní autonomie, nadhled

  1. Využití externích zdrojů PR = outsourcované PR (profesionální poradci a konzultanti na trhu)

+ relativně nákladná záležitost, ale ušetří se za náklady za interní PR

+ externí profesionalizovaná společnost schopná zajistit služby, které interní PR neumí

– externí společnosti potřebují čas na sžití se s organizací, strategií, požadavky, konkurencí, …

– chybí loajalita vůči instituci, pro kterou PR vykonává

– relativně drahá záležitost

  1. Kombinace 3 a 4 najednou – interní i externí PR zároveň

Témata, do kterých materiál patří