Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Úvod do praktické žurnalistiky 6

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.41 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

použití metafor

použití hlasových prostředků

apod.

Framing – konstrukt na:

1) makroúrovni (z pozice médií) = způsob prezentování, které novináři a další komunikátoři užívají k informování způsobem, jenž koresponduje s existujícím schématem publika

= to nutně neznamená, že by novináři zámerně zkreslovali realitu anebo manipulovali s realitou

vede k posilování stereotypů, stigmatizaci, nálepkování atp.

toto může například souviset s interpretativním schématem, tj. zkušenostmi, praxí, veřejným míněním novináře… : zjednodušené rámování: Dobří X Zlí

příklady: migrační krize a způsob jednostranné interpretace na FTV Prima (migranti = zlo)

články o bezdomovectví a bezdomovcích ( je to „problém“!)

romové a kriminalita (rovnítko)

atp.

rámcování = nutný prostředek k redukování komplexity tématu tak, aby byla přístupná a uzpůsobená publiku a jeho kognitivnímu schématu

2) mikroúrovni (z pozice jednotlivců) = rámcování popisuje, jak lidé užívají informace a prezentace k tématu, když utvářejí dojmy z těchto informací

Agenda-setting – „nastolování témat“

v akademické sféře = prostor analýzy vlivu/aktivit novinářů, politiků, policy-makers a dalších skupin

1) Jak jsou zprávy utvářeny?

Gate-keepers = „strážci“; ti, kteří rozhodnou, co půjde do médií

dnes se jedná o různé: politiky – elity (ekonomické, kulturní atp.) – vlastníky médií – editory – novináře – korporace (prostřednictvím lobbyingu) – vlivné bloggery – influencery na IG atp.

Spin-doctors = „faleš“, „falešný bod“, „vrhání“ falešných informací

definice: „a person responsible for ensuring that others interpret an event from a particular point of view”

„osoba, jejímž úkolem je zajistit, aby událost byla veřejností vykládána z určitého úhlu pohledu“

dnes různí: většinou ne politici, ale lidé částečně v pozadí, například poradci, konzultanti, kteří se nebojí jít do médií s kontroverzními tématy a svéráznými interpretacemi reality /ČR: „Sarajevský atentát“ (okolí V. K.), viróza (mluvčí prezidenta), USA: Tažení proti Iráku vedené S. Husajnem (Pentagon)

2) Jak jsou zprávy zpracovány publikem, recipienty?

existuje množství výzkumů, ale různorodé výstupy (příklady):

Elisabeth Noelle-Neumann (Spirála mlčení, 1973), Michael Robinson (Videomalais, 1975), Pippa Norris (Virtuous Circle, 2004), Neil Postman (Zezábavnění, 1984), Mark Elchardus (Drama-democracy, 2002), J. Habermas (Komunikativní jednání, 1981)

Příklad agenda-setting

předpoklad: „Média nám nesdělují, co si máme myslet, ale spíše, co si o tom máme myslet“.

vysvětlení: např. v politických kampaních média neupoutají náš zájem k tomu, abychom si o významném společensko-politickém tématu dokázali myslet, zda ano či ne (zákaz kouření v restauracích; zákaz potratů atp.), ale spíše vedou náš zájem k tématům, které mohou, ale ani nemusí být podstatná pod kandidujícího politika anebo pro veřejnost.

Témata, do kterých materiál patří