Úvod do praktické žurnalistiky 6
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zpravodajství a nastolování témat (agenda-setting)
Otázky pro ústní zkoušku
-
Co je to veřejné mínění?
-
Co je to agenda-setting? Uveďte příklad.
-
Co je to „framing“ a „priming“? Uveďte i na příkladech.
-
Kdo jsou „strážci brány“ (gate-keepers) a jak se mění jejich role v období sociálních médií?
-
Kdo jsou „spin-doctors“?
-
Diskuze, jak jsou nastolovaná témata přijímána publikem?
-
Uveďte příklady témat mediálně podreprezentovaných a nadreprezentovaných. Zdůvodněte, proč tomu tak je.
Veřejné mínění
Poprvé užito kolem roku 1750 – „vynález“ J. J. Rosseau
Průzkumy veřejného mínění – kvótní výběr v USA za první světové války
Walter Lippmann (1922) kap. Public Opinion v knize The World Outside and Pictures in Our Heads
Gallup 1932, 1936 ve velkém – úspěch
1937: založen časopis Public Opinion Qarterly
1968: agenda-setting Chapell Hill Study (Maxwell E. McCombs – Donald L. Shaw)
Soudobý výzkum politické komunikace a účinky médií
Agenda-setting („nastolování témat“) =
Předpoklad, že lidé formují svá stanoviska na základě úvah, které jsou nejvíce:
-
přístupné
-
význačné
-
charakteristické
Agenda-setting a její dvě podstatné „poddimenze“
Priming
Priming („vypíchnutí“, „zviditelnění“) = zastánci teorie věří tomu, že média mají vliv na to, jak si recipienti interpretují mediální obsahy
-
když se vlivné médium zaměřuje na nezaměstnanost, krizi hospodářství atp., tak si čtenáři budou myslet špatné věci o ekonomice…
-
Los Angeles Times ani Associated Press neužívají frázi „ilegální imigranti“ k popisu „rezidentů bez dokladů“ (undocumented residents)
-
Potraty – pokud jsou média „pro“ nebo „proti“, lidé si začnou myslet to samé…
Spojovaní agendy-setting a priming má (diskutované / diskutabilní) důsledky v praxi:
= užití jako manipulace pro politický marketing v kampaních
= sledování násilí v TV vede k větší agresivitě
Agenda-setting (Dennis McQuail, 1993)
Framing aneb „rámcování“
Framing („rámování“) = odkazuje ke způsobu jak média jako „gatekeepeři“ prezentují a organizují události, myšlenky atp., vysílaných mediálních sdělení.
Některé aspekty mediálního sdělení se „vypíchnou“ (priming) se záměrem podpořit jistý typ interpretace problematiky – vede k manipulaci, zjednodušení, ale: lze i nevědomě = také gatekeeper je „zarámován“
Kanadský sociolog Erving Goffman (1974): Frame Analysis: An essay on the organization of experience
Výchozí bod: jedinci nejsou schopni vnímat svět v komplexitě, ale nutně si vytvářejí interpretativní schéma
Framing: vychází z představy, že jak je téma charakterizováno ve zprávách, tak může mít vliv na to, jak je porozuměno audiencí
Experimenty: odlišné prezentace identických rozhodovacích procesů
Význam má: výběr slov