Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Úvod do praktické žurnalistiky 6

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (3.41 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Zpravodajství a nastolování témat (agenda-setting)

Otázky pro ústní zkoušku

  1. Co je to veřejné mínění?

  2. Co je to agenda-setting? Uveďte příklad.

  3. Co je to „framing“ a „priming“? Uveďte i na příkladech.

  4. Kdo jsou „strážci brány“ (gate-keepers) a jak se mění jejich role v období sociálních médií?

  5. Kdo jsou „spin-doctors“?

  6. Diskuze, jak jsou nastolovaná témata přijímána publikem?

  7. Uveďte příklady témat mediálně podreprezentovaných a nadreprezentovaných. Zdůvodněte, proč tomu tak je.

Veřejné mínění

Poprvé užito kolem roku 1750 – „vynález“ J. J. Rosseau

Průzkumy veřejného mínění – kvótní výběr v USA za první světové války

Walter Lippmann (1922) kap. Public Opinion v knize The World Outside and Pictures in Our Heads

Gallup 1932, 1936 ve velkém – úspěch

1937: založen časopis Public Opinion Qarterly

1968: agenda-setting Chapell Hill Study (Maxwell E. McCombs – Donald L. Shaw)

Soudobý výzkum politické komunikace a účinky médií

Agenda-setting („nastolování témat“) =

Předpoklad, že lidé formují svá stanoviska na základě úvah, které jsou nejvíce:

  • přístupné

  • význačné

  • charakteristické

Agenda-setting a její dvě podstatné „poddimenze“

Priming

Priming („vypíchnutí“, „zviditelnění“) = zastánci teorie věří tomu, že média mají vliv na to, jak si recipienti interpretují mediální obsahy

  • když se vlivné médium zaměřuje na nezaměstnanost, krizi hospodářství atp., tak si čtenáři budou myslet špatné věci o ekonomice…

  • Los Angeles Times ani Associated Press neužívají frázi „ilegální imigranti“ k popisu „rezidentů bez dokladů“ (undocumented residents)

  • Potraty – pokud jsou média „pro“ nebo „proti“, lidé si začnou myslet to samé…

Spojovaní agendy-setting a priming má (diskutované / diskutabilní) důsledky v praxi:

= užití jako manipulace pro politický marketing v kampaních

= sledování násilí v TV vede k větší agresivitě

Agenda-setting (Dennis McQuail, 1993)

Framing aneb „rámcování“

Framing („rámování“) = odkazuje ke způsobu jak média jako „gatekeepeři“ prezentují a organizují události, myšlenky atp., vysílaných mediálních sdělení.

Některé aspekty mediálního sdělení se „vypíchnou“ (priming) se záměrem podpořit jistý typ interpretace problematiky – vede k manipulaci, zjednodušení, ale: lze i nevědomě = také gatekeeper je „zarámován“

Kanadský sociolog Erving Goffman (1974): Frame Analysis: An essay on the organization of experience

Výchozí bod: jedinci nejsou schopni vnímat svět v komplexitě, ale nutně si vytvářejí interpretativní schéma

Framing: vychází z představy, že jak je téma charakterizováno ve zprávách, tak může mít vliv na to, jak je porozuměno audiencí

Experimenty: odlišné prezentace identických rozhodovacích procesů

Význam má: výběr slov

Témata, do kterých materiál patří