UNIE 1. přednáška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
22. září 2020
Definice základních pojmů, charakter a povaha EU
Tři bloky přednášek: dějiny evropské integrace – motivy, mezníky, krize
instituce EU a vztahy mezi nimi – politický systém EU
činnost EU – pravomoci EU, politiky EU
Základní pojmy
Integrace – proces spojování či slučování dříve oddělených částí
Politická integrace
Formální a neformální integrace – evropská integrace se dostala daleko ve formální rovině, ale ne až do neformální
máme obrovský prostor pro volný pohyb osob a je dotažen tak, aby žádná diskriminace nebyla možná
Proces vs. stav
evropský integrační proces – širší x užší pojetí
evropská integrace – měl by se pojem používat pro to, co bylo, jak se tvořilo
teorie evropské integrace – federalismus, funkcionalismus, víceúrovňové vládnutí
Mezivládní vs. Nadnárodní
Mezivládní paradigma
klíčová role států
idea nedělitelné suverenity
vše podstatné v integraci je na rozhodnutí států, další vlivy jsou nepodstatné
Nadvládní paradigma
vzniká nové mocenské centrum, má rozhodovací autonomii
přenos pravomocí – sdělení suverenity
zdůvodnění – státy nezvládají řešit soudobé výzvy samy
dnes překonáno – dobré maximálně pro politiky (významové zkratky)
Stádia ekonomické integrace
zóna volného obchodu
státy se dohodnou, že při vstupu zboží přes hranice zruší clo, množstevní omezení → zóna volného obchodu
celní unie
každý si obchoduje podle svých pravidel s vnějším světem → tvoří se sada cel (např. v rámci Visegradské 4)
společný trh
pravidla, za jakých je zboží vyráběno a dodáváno na trh
pohyb pracovní síly, investic a služeb
hospodářská unie + měnová unie
pokud se kurz pohne, může dojít ke změně
hospodářská unie zajišťuje stabilizaci kurzů → snížení ekonomického rizika
politická unie
vytvořil prof. Balasa
integrovaný celek se začne chovat v mezinárodním systému jako aktér → má stejnou zahraniční politiku
EU jako politický systém
zhruba od 80. let 20. století se opouští mezinárodně-vztahová éra pohledu na EU jako na instituci
EU – o představě, že tam jsou nějaké vstupy (aby se politika změnila) a výstupy (většina členských států reaguje na poptávku)
politický systém v EU nelze sledovat jako izolovanou entitu (vize, že tady jsou ty státy a tady je ta unie – z politického hlediska je tato vize chybná → je Rada EU a v ní sedí ministři jednotlivých členských států – cokoliv se odehraje v EU, na to musí být legislativa – tu vytvoří Rada, kterou „tvoří“ dané státy)
poradní sbory a výbory
tvorba legislativy v právní rovině → komise dá návrh → rada s parlamentem schválí → komise zkontroluje → soud dohlíží na dodržování
kolem legislativy neprobíhá boj (předjednáno s takovým množstvím aktérů, aby nedošlo k neúspěchu) – nejde o to, aby se státy bály
volby v každém státě → nová vláda může znamenat nový přístup
příchod dalších nestátních aktérů – můžou lobbovat na národní úrovni nebo v nadnárodní úrovni anebo na obou úrovních