základy politologie 7
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
X
BIKAMERALISMUS (dvě komory – horní a dolní)
SYMETRICKÝ
X
ASIMETRICKÝ
V PRAXI EXISTUJÍ RŮZNÉ TYPY PARLAMENTARISMU:
PREMIÉRSKÝ
parlamentarismus S PŘEVAHOU ZÁKONODÁRNÉHO SBORU
STRANICKY KONTROLOVANÝ parlamentarismus (moc se nevyskytuje)
SATORI = ROZDĚLENÍ PARLAMENTARISMU PODLE POSTAVENÍ PREMIÉRA:
PRVNÍ NAD NEROVNÝMI:
Hlavní představitel výkonné moci je vůdce strany, která vyhrála volby, proto takřka nemůže být sesazen parlamentním hlasováním, poslanci jsou jeho stranickými podřízenými
Premiér podle svého uvážení jmenuje a odvolává členy kabinetu
PRVNÍ MEZI NEROVNÝMI:
Nemusí být oficiálním vůdcem strany, přesto ho parlament sesadí jen těžko
Mění složení kabinetu, ale sám zůstává
ČR takto vnímána, ale sklouzává i k první mezi rovnými
PRVNÍ MEZI ROVNÝMI:
Premiér stojí a padá se svými ministry, má nad nimi malou kontrolu a musí akceptovat takové složení vlády, kterému je vnuceno – celá vláda získává důvěru parlamentu
PREZIDENTSKÝ REŽIM (typické pro USA)
DĚLENÍ NA: severoamerický prezidencialismus (USA) a jihoamerický prezidencialismus
Opírá se o dělbu moci, která je chápána doslovně – důsledné oddělení výkonné a zákonodárné moci
Obě moci jsou situovány v jiných rovinách – parlament je v oblasti legislativy všemocný, prezident je vybaven úplnou výkonnou mocí, nikdo z nich ovšem nezasahuje do moci toho druhého
Přímo volený prezident je zároveň hlavou státu a šéfem vlády
PREZIDENT je jediných ústavou daným držitelem výkonné moci = jmenuje vládu, která je jakýmsi poradním sborem, konečné slovo má prezident
PREZIDENT ani členové exekutivy nejsou parlamentu politicky odpovědní = neexistuje institut vota důvěry či nedůvěry (jiné mechanismy „impeachment“)
PREZIDENT nemůže naopak rozpustit parlament
Separace částí moci a politická nezodpovědnost exekutivy vůči parlamentu = v praxi jsou uskutečněny pomocí SYSTÉMU BRZD A PROTIVAH (např. prezident pro řadu svých rozhodnutí potřebuje souhlas parlamentu, naopak zákony přijaté parlamentu musí být odsouhlaseny prezidentem)
VÝHODY PREZIDENCIALISMU:
Přímá volba prezidenta (posílení jeho legitimity)
oddělení státních mocí
neodvolatelnost prezidenta
NEVÝHODY PREZIDENCIALISMUS:
možnost zablokování a sklon k autoritarismu
nevyměnitelnost prezidenta, ani kdyby se ukázalo, že vládne objektivně špatně nebo úplně jinak, než sliboval pře volbami
POLOPREZIDENETSKÝ REŽIM (typický pro Francii)
často považováno za to, že nic takového neexistuje
jiný ho považují za existující
oproti prezidencialismus je zde oddělena osoba prezidenta a premiéra oproti prezidencialismus je prezident reálně činným aktérem (měli by spolu kooperovat)
legitimita prezidenta tak vychází od voličů, ne od zákonodárného sboru
za normálních okolností je prezident nejdůležitější postavou struktury moci, o výkonnou moc se ovšem musí dělit s premiérem a vládou
rozdělení výkonné moci na „DVĚ HLAVY“ vyžaduje, aby prezident s premiérem spolupracovali ve vztahu k parlamentu (převaha premiéra = KOHABITACE)
prezidentova role je v období kohabitace minimální, naopak postavení premiéra je značně posíleno